Konkurencyjność samochodów Skoda na polskim rynku

PRACA W CZĘŚCI PRZEPISYWANA Z INTERNETU PRZEZ REZOLUTNEGO I ZARADNEGO AUTORA. W ZAŁĄCZNIKU PRACA WRAZ ZE ZDJĘCIAMI. MIŁEGO KORZYSTANIA!

WYDZIAŁ EKONOMIKI BIZNESU, STOSUNKÓW
MIĘDZYNARODOWYCH i TURYSTYKI
Konkurencyjność samochodów Skoda na rynku Polskim

Praca licencjacka
napisana pod kierunkiem
dr. Edwarda Karasińskiego
w Katedrze Marketingu,
Organizacji Zarządzania i Logistyki
Plan

Rozdział 1. Charakterystyka konkurencji
1.Pojęcie konkurencji i czynniki kształtujące
2.Rodzaje konkurencji
3.Pojęcie konkurencyjności przedsiębiorstwa i produktu

Rozdział 2.Rozwój koncernu Skoda
1.Rozwój
2.Charakterystyka produktu
3.Charakterystyka produktu

Rozdział 3.
1.Niezawodność

Wstęp

W warunkach zmieniającej się u schyłku XX wieku gospodarki polskiej właściwa strategia produktu jest kluczem do osiągnięcia sukcesów przedsiębiorstwa na rynku. Nie wystarczy bowiem ponieść określonych wydatków na promocję, aby sprzedać nagromadzone zapasy wyrobów. Nawet najlepiej przygotowana i przeprowadzona kampania reklamowa nie przyniesie rezultatu, jeśli produkt nie spełnia oczekiwań klientów i nie zaspokaja ich potrzeb.
W zarządzaniu marketingowym firmą istotne są ? z punktu widzenia strategii produktu ? następujące grupy zagadnień: stałe doskonalenie produktu, zagwarantowanie jego wartości użytkowej oraz podnoszenie jakości, dostarczenie satysfakcji klientom, dostosowanie strategii działania do fazy cyklu życia produktu i planowanie produktu w założonej perspektywie czasu oraz uwzględnienie (przy wyborze strategii działania) opakowania, marki i etykiety jako istotnych elementów produktu.
Działalność marketingowa firmy jest w pełni skuteczna wtedy, gdy istnieje harmonia między wszystkimi elementami marketingu: produktem, ceną, dystrybucją, promocją i związanymi z nimi strategiami.
Orientacja marketingowa zakłada, że przedsiębiorstwo ? podejmując działanie ? przede wszystkim ustala, jaki segment rynku będzie obsługiwać, a dopiero po dokonaniu wyboru segmentu rynku dostosowuje wytwarzane produkty do potrzeb wyodrębnionej grupy konsumentów. Nie zawsze jednak segmentacja rynku jest pierwotna w stosunku do poszukiwań produktu i jego cech. Niekiedy równie skuteczne mogą być działania odwrotne ? poszukiwanie segmentu konsumentów, którzy byliby zainteresowani nabywaniem oferowanego przez firmę produktu.
W warunkach zmieniającej się orientacji działania przedsiębiorstw polskich ten drugi sposób jest bardziej przydatny. Wiele przedsiębiorstw ma bowiem w swojej ofercie określone produkty i powinno się starać wybrać te segmenty rynku, które je zaakceptują. Następnym krokiem powinna być stopniowa modyfikacja oferowanych produktów w celu zwiększania satysfakcji nabywców.
W tej pracy pragnę przedstawić konkurencyjność samochodów firmy Skoda na tle rynku aut w Polsce. W pierwszym rozdziale pracy zająłem się opisem pojęcia konkurencji oraz innych związanych z tym zagadnieniem wyrazów. Kolejny, obszerniejszy rozdział jest o firmie produkującej samochody Skoda. Omówiłem w nim historie powstania tego zakładu oraz zawarłem w nim informacje dotyczące samochodów jakie są w nim produkowane.

Rozdział 1
Charakterystyka konkurencji

1.1 Pojęcie konkurencji i czynniki kształtujące

Konkurencja wiąże się ściśle z występowaniem podmiotów konkurencyjnych. Interesy tych podmiotów są przynajmniej częściowo niezgodne co prowadzi do ujawnienia się konfliktu.
Konkurencja jest to proces rywalizacji jednostek, które dążą do tych samych korzyści w tym samym czasie i przy tych samych regułach, a realizacja interesów jednych zagraża realizacji interesów pozostałych.
Konkurencja (z łaciny concurrentia ? współzawodnictwo) proces, w którym uczestnicy rynku dążą do realizacji swoich interesów poprzez przedstawienie jak najkorzystniejszej oferty, w skład której wchodzi nie tylko cena, ale także np. jakość wyrobu, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.1 Kupujący konkurują, chcąc zdobyć ograniczoną ilość dóbr na rynku, natomiast sprzedający walczą o pieniądze kupujących1.

Przedmioty konkurencji:
oferta (produkt i/lub usługa) (konkurowanie o odbiorcę)

Konkurencja ofertowa zachodzi między sprzedającymi ?na wyjściach? ich systemów.
zasób ( o sam zasób lub/i warunki jego pozyskania)

Zasobowa konkurencja zachodzi między kupującymi ?na wejściach? systemów podmiotów konkurujących.
M.E. Porter stwierdził, że stan konkurencji w danym sektorze, który jest definiowany jako grupa firm wytwarzających wyroby będące substytutami (o podobnym znaczeniu) określa pięć podstawowych sił konkurencyjnych, których połączona moc wyznacza ostateczny potencjał zysku sektora, mierzony dwufazową stopą zysku. Pięć sił konkurencyjności to: zagrożenie ze strony potencjalnych wchodzących, groźba substytucji, siła przetargowa nabywców, siła przetargowa odbiorców, rywalizacja obecnych konkurentów.2

SIŁY NAPĘDOWE KONKURENCJI WEWNĄTRZ SEKTORA:

Kategoria intensywności konkurencji opisuje skłonność i zdolność uczestników rynku do uczestniczenia w płynnych procesach dostosowawczych w zmieniających się warunkach rynkowych.

Intensywność konkurencji może być wyrażona za pomocą dwóch wzajemnie powiązanych zjawisk:
stopnia zależności każdego sprzedawcy od postępowania konkurentów oraz stosowanych przez nich instrumentów działania na rynku;
stopnia zdolności do wywierania przez każdego sprzedawcę wpływu na postępowanie konkurentów w zakresie operowania instrumentami działania na rynku3;

Czynniki sprzyjające natężeniu konkurencji:
1.liczba firm o porównywanym potencjale (niska koncentracja sprzyja konkurencji), duże firmy ? porozumienie
2.powolny wzrost danego sektora ? jeśli chcemy zwiększyć sprzedaż musimy to zrobić kosztem konkurencji
3.wysokie koszty stałe
4.brak zróżnicowania produktów
5.skokowy przyrost zdolności produkcyjnej np. hutnictwo ? ze względu technologii nie można zmienić ilości produkcji
6.wysokie znaczenie strategiczne ? utrzymywanie produkcji na rynku, który ma istotne znaczenie strategiczne dla firmy, np. rynek amerykański4

Intensyfikacja konkurencji:

Współczesną konkurencję według Portera cechuje przede wszystkim:
przyśpieszenie zmian technologicznych i coraz krótsze cykle życia wyrobów
dostępność czynników wytwórczych o zbliżonej jakości i cenie
rozwijająca się globalizacja coraz to nowych przemysłów

Konkurencyjność najogólniej biorąc jest to zdolność przedsiębiorstwa (lub kraju) do przeciwstawienia się konkurencji, a więc skutecznego konkurowania5.

Model Portera ? identyfikacja optymalnego otoczenia.

(Model mocno osadzony w praktyce)

Groźba nowych wejść ? identyfikacja prawdopodobieństwa, że może się pojawić nowa konkurencja dla nas.
Natężenie konkurencji już istniejącej.
Dostawcy.
Odbiorcy.
Groźba substytutów (głównie chodzi o substytucje technologiczne)

Porter posłużył się tutaj barierami wejścia ? czynnik ograniczający wejście w sektor.
I. Bariery wejścia:
ekonomia skali ? efekt obniżki kosztu jednostki wraz z rozpoczęciem podwojonej produkcji
nakłady kapitałowe ? konieczność poniesienia dużych nakładów przy wejściu na rynek
zróżnicowanie wyrobów: - produkty standardowe (nie różnią się od produktów konkurencji: sól, mąka, mleko)
produkty zróżnicowane (produkty mające szczególne cechy, odmienne od produktów konkurencji)
II. Koszty zmiany dostawcy ? koszty towarzyszące (np. przeszkolenie pracowników, zmiana aparatury) przy zmianie innego dostawcy
III. Dostęp do kanałów dystrybucji ? konieczność stworzenia własnego kanału dystrybucji, promocji. Brak dostępu oznacza wyższe koszty.
IV. Gorsza sytuacja kosztowa niezależna od skali:
korzystna lokalizacja
dostęp do surowców (subsydia)
wyłączność techniki produkcji posiadane już przez inne firmy jest dla nas barierą6
Bariery wyjścia ? koszty związane z zaprzestaniem produkcji
Bariery:
- wyspecjalizowane zasoby (materialne ? maszyny i o charakterze kadrowym)
- wysokie koszty stałe wyjścia (odprawy pracownicze)
- koszty zabezpieczenia części zamiennych (np. produkcja malucha)
- bariera o charakterze emocjonalnym ? przywiązanie do własnej firmy (tradycje rodzinne)7

2. Rodzaje konkurencji.

Konkurencję dzielimy na:

cenową- prod. tańsze znajdą więcej klientów
niecenową- towar lepszy przy tej samej cenie

4 rodzaje konkurencji:
Konkurencja doskonała- występuje wtedy, gdy na rynku znajduje się bardzo wielu nabywców i producentów, a żaden indywidualny uczestnik rynku nie ma wpływu na sytuacje, w tym na ceny. Na taki rynek łatwo wchodzą nowe przedsiębiorstwa.
Konkurencja niedoskonała - jest to jedna ze struktury rynku wyróżniona ze względu na możliwość kształtowania ceny; rynek ma postać konkurencji monopolistycznej, jeżeli występuje na nim ograniczona liczba producentów i wielka liczba kupujących. Konkurencja monopolistyczna występuje między dostawcami wytwarzającymi zróżnicowane produkty i stojącymi przed wysoce elastycznymi krzywymi popytu, więc zmiana rozmiarów produkcji ma wpływ na poziom ceny. Tylko w konkurencji monopolistycznej istnieje konkurencja cenowa. Każdy produkt w tej konkurencji ma określone cechy, których nie ma inny. Producent ma ograniczona kontrolę nad ceną. Konkurencja odbywa się głównie na poziomie reklamy, promocji. Wejście na rynek nie jest łatwe, potrzebny jest duży kapitał do promocji. Obecnie polega on na doskonaleniu wyrobów, różnicowaniu wyglądu, sprawności obsługi, napraw.
Konkurencja monopolistyczna- występuje wielu producentów, ich produkty są bliskimi substytutami. Istotna jest konkurencja poza cenowa. Można zauważyć istotny stopień kontroli i narzucania cen. Np. rynek pasty do zębów.
Oligopol- forma struktury rynkowej, różna od doskonałej konkurencji, gdzie występuje znaczna ilość małych konkurentów, oraz od czystego monopolu, gdzie istnieje tylko jedna potężna firma; dominująca forma w krajach rozwiniętych; sytuacja na rynku, w której występuje tylko kilku dużych producentów danego dobra czy też dostawców usługi.
Charakterystyczną cechą dla oligopolu jest brak konkurencji cenowej między uczestnikami takiego rynku. Rywalizacja przedsiębiorstw odbywa się na innych płaszczyznach (jakość, reklama, usługi dodatkowe itp.). Zachowania uczestników oligopolu próbuje się tłumaczyć przy użyciu teorii gier. Istnieją tutaj duże bariery wejścia i wyjścia. Oligopol jest formą konkurencji niedoskonałej, charakteryzuje się najwyższym stopniem monopolizacji.

Przedsiębiorstwa oligopolistyczne mają możliwości tworzenia nowych form instytucjonalnych, co pozwala na poprawę ich pozycji monopolistycznych. Proces ten nazywamy mianem fuzji i może on przybierać różne formy:
Kartel - to monopolistyczne porozumienie (najczęściej tajne) między samodzielnymi finansowo, technicznie i prawnie producentami, zmierzającymi do ograniczenia lub całkowitego wyeliminowania konkurencji między nimi. Porozumienie może dotyczyć wielkości wytwarzanej produkcji, podziału rynków zbytu lub poziomu ustalonych cen.
Syndykat ? to forma zjednoczenia monopolistycznego ograniczająca samodzielność handlową należących do niego firm ale pozostawiająca ich samodzielność prawną i wytwórczą. Firmy wchodzące w skład syndykatu tworzą wspólne biura sprzedaży8.
Trust ? to najwyższa forma zjednoczenia monopolistycznego. Powstała z połączenia większej liczby firm, które tworzą jedną firmę pod wspólnym zarządem i radą nadzorczą. Firmy tracą całkowicie swą samodzielność pod względem handlowym, wytwórczym i prawnym. Natomiast właściciele samodzielnych drobnych firm stają się udziałowcami trust.
Koncern ? to połączenie syndykatu z trustem lub kartelem, czyli zjednoczenie wielkich firm, różnych gałęzi przemysłu, firm handlowych i banków.

monopol
Monopol to struktura rynkowa charakteryzująca się:
występowaniem na rynku tylko jednego dostawcy danego towaru, który kontroluje podaż i ceny, oraz wielu odbiorców;
występowaniem barier uniemożliwiających innym firmom wejście na rynek (np. ustawodawstwo, patenty, koszty itp.);
Monopol może mieć charakter:
państwowy - kiedy prawo danego państwa pozwala świadczyć usługi lub produkować określony asortyment towarów tylko jednemu podmiotowi (np. monopol spirytusowy, monopol loteryjny itp.);
wymuszony - kiedy jeden z producentów towaru/usługi osiąga taką pozycję na rynku, że pozostali producenci bankrutują;
naturalny - wynikający z natury dostarczanej usługi/towaru, gdy ze względów technicznych konkurencja wielu podmiotów jest niemożliwa lub utrudniona (np. koleje żelazne, dostarczanie prądu elektrycznego i gazu, telekomunikacja itp.).
W przypadku monopolów naturalnych i wymuszonych w wielu krajach świata tworzone jest specjalne prawodawstwo które reguluje zmonopolizowany rynek, w sposób sztuczny tworząc na nim warunki..9

Pojęcie konkurencyjności przedsiębiorstwa przedsiębiorstwa i produktu

Konkurencyjność jest to właściwość , która określa możliwość ciągłego kreowania tendencji rozwojowe, wzrostu produktywności oraz do skutecznego rozwijania rynków zbytu w warunkach oferowania przez konkurentów dóbr nowych, lepszych i tańszych. Za konkurencyjne uważa się także przedsiębiorstwa, które dostarczą lepsze, nowocześniejsze oraz tańsze produkty i usługi niż inne podobne jednostki. 10
Konkurencyjność jest przede wszystkim cechą relatywną, a więc taką, która zakłada jakiś typ relacji łączącej obiekt charakteryzowany, z jakimś innymi obiektami. Precyzując jeszcze bardziej ? konkurencyjność zaliczana jest do tej kategorii cech relatywnych, które określane jest jako własności porównawcze. Wartości porównawcze obiektów polegają na przypisaniu im pewnych własności w wyniku porównania ich z innymi obiektami lub jakimś standardem porównania (np. średnią dla całości...).

Konkurencyjność przedsiębiorstw może być rozumiana jako agregat (system), złożony z czterech elementów:
potencjału konkurencyjności;
przewagi konkurencyjnej;
instrumentami konkurowania;
uzyskana pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa na rynku;

Dodatkowo mówi się też o:
szansy
polityka państwa / działalność państwa

na warunki zew. Przedsiębiorstwa nie ma wpływu może tylko wykorzystać.
Konkurencyjność można interpretować w dwojaki sposób:
1.jako zdolność do walki konkurencyjnej (umiejętność walki konkurencyjnej);
2.ocenę rezultatu tej walki (wyniku walki)

Wyniki walki konkurencyjność jest nazywany konkurencyjnością ex post, czyli konkurencyjność osiągniętą czy inaczej wynikową. Umiejętność walki konkurencyjności jest określana konkurencyjnością ex ante. Jest określana między innymi relatywną (czyli odniesioną do rywali) zdolność przedsiębiorstwa do konkurowania w przyszłości, czyli poprzez jego potencjał konkurencyjności. Można nazywać ją konkurencyjnością projekcyjną, o przyszłości której możne orzekać11.

POTENCJAŁ KONKURENCYJNOŚCI

Potencjał konkurencyjności jest to system zasobów materialnych i niematerialnych umożliwiających przedsiębiorstwu zastosowanie optymalnych instrumentów skutecznego konkurowania na rynkach globalnych12.
Rozdział 2
Rozwój koncernu kody

2.1 Rozwój kody

Koncern kody ma już ponad sto lat. Powstał z fuzji dwóch firm - firmy, której nazwa na początku swego istnienia dumnie przypominała nazwiska założycieli - Laurina i Klementa i firmy koda.

Rys.1 Pierwsza fabryka "Laurin & Klement" wybudowana w 1895 r. w Mlada Boleslav
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

W 1894 roku mieszkający w Mlada Boleslav w Austro-Węgrach księgarz Vaclav Klement kupił rower niemieckiej firmy Seidel & Naumann. Niestety, wkrótce okazało się, że rower nadawał się do naprawy. Próby reklamacji wyrobu u producenta nie przyniosły skutku. Klement postanowił naprawić rower we własnym zakresie.
Wkrótce zrodził się pomysł produkcji bicyklów niezawodnych. Do pomocy udało się Klementowi namówić przyjaciela, zapalonego technika Vaclava Laurina. Rok później powstała ich pierwsza firma o nazwie "Laurin & Klement", która nie tylko produkowała nowe rowery, ale przede wszystkim naprawiała gorszej jakości produkty oferowane wówczas przez konkurencję.

Rys.2 Vaclav Klement Vaclav Laurin
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

W 1898 roku przedsiębiorstwo zatrudniało już 40 osób i rozszerzyło swoją ofertę o motocykle.

W 1905 roku, po dwudziestu latach istnienia Laurin & Klement, z taśmy montażowej w Mladej Boleslav zjechał

pierwszy automobil. Voiturette (z francuskiego "samochodzik") Typ A, miał silnik o pojemności 1 litra i mocy 7 koni mechanicznych. Po szosie Voiturette mknął z prędkością 45 km/h.
W 1907 roku Laurin & Klement produkowali 250 samochodów rocznie i należeli do czołowych producentów aut w Europie. Swoje przedstawicielstwa handlowe mieli Czesi na całym niemal Starym Kontynencie, w Azji, Afryce a nawet Ameryce Południowej.
W latach pierwszej Wojny Światowej produkcja ograniczała się do pojazdów wojskowych i karetek, lecz tuż po zakończeniu działań zbrojnych, już w Republice Czeskiej, właściciele firmy wrócili do produkcji szerokiego spektrum produktów.

W latach dwudziestych firma Laurin & Klement, zaczęła szukać strategicznego partnera. W 1925 doszło do fuzji z pilzneńskim koncernem kody. Koncern istniał od roku 1859 jak fabryka maszyn. W 1869 roku został przejęty przez czeskiego przemysłowca Emila von kodę. Ten rozbudował ją i udoskonalił. Firma budowała między innymi działa szybkostrzelne. koda rozpoczęła działalność motoryzacyjną w 1923r, od współpracy ze słynną Hispano-Suizą. A że ta zajmowała się produkcją wozów wysokiej klasy, automatycznie taki charakter miały samochody marki koda-Hispano-Suiza z lat 1926-1929.Od tej pory czeski producent samochodów używa właśnie nazwy koda. Po fuzji nastąpił okres wspaniałych sukcesów firmy i produkcji legendarnych samochodów. koda w 1930 roku zatrudniała 4 250 robotników.

Od 1934 roku produkowano słynną kodę Popular, która odnosiła triumfy nie tylko wśród klientów, lecz także na trasach rajdowych. W 1936 ten model zajął drugie miejsce w Rajdzie Monte Carlo. koda Popular była przede wszystkim samochodem o
niskiej cenie i tanim w utrzymaniu.

Na trzy lata przed wybuchem II Wojny Światowej koncern zaczął produkcję pierwszego samochodu o nazwie Favorit. Miał on spory silnik - 1,8 l z czterema cylindrami i plasował się między Superbem, a średniej klasy Rapidem.

Podczas całego okresu wojny koda pracowała dla potrzeb wojska. Fabryka w Mlada Boleslav uniknęła zniszczeń aż do 1945 roku, kiedy to jeden z ostatnich nalotów zrównał ją z ziemią. Jesienią tego samego roku, koda prezentuje światu swój najnowszy model - Tudor Typ 1101. Sylwetka tego auta przypominała ówczesne pojazdy amerykańskie. Nowością była różnorodność wersji Tudora. Występował jako czterodrzwiowa limuzyna, karetka, samochód dostawczy, coup i roadster! Po dwóch latach wprowadzono wersję 4-drzwiową o symbolu 1102. Wozy te wytwarzano do 1952r., kiedy to zastąpiono je modelem 1200 z całkowicie stalową karoserią i 36 konnym silnikiem o pojemności powiększonej do 1,2 litra. W roku 1956 wprowadzono odmianę 1201, zaś w 1961r. Kolejną 1202 wytwarzaną do 1973 roku.

W latach 50. i 60. oprócz Tudora największą popularnością cieszyły się modele 440, Octavi iFelicia.
koda 440 była produkowana już w nowej firmie. Państwo przejęło firmę i zmieniło jej nazwę na Państwowe Zakłady kody. Seria "440" była protoplastą znakomitej Octavii. Ta zaczęła być produkowana w dwóch odmianach - limuzyna i kombi w 1959 roku i stała się niemal natychmiast ogromnym szlagierem na rynku. W ciągu pięciu lat koda zmontowała 360 tys. Octavii. Wielką

popularnością cieszyła się również Felicja, hit eksportowy kody w latach 60.

W 1964 roku koda wypuściła na rynek kolejny rodzinny samochód - model 1000 MB. Jego silnik znajdował się z tyłu - wykorzystano tutaj doświadczenia takich aut jak Renault 4 CV, Fiat 600 czy Porsche 356.

Kolejne auta koncernu - modele 100, 110, 105, 120 i 130 - były budowane na bazie kody 1000 MB. W tym samym czasie jednak prawie wszyscy producenci samochodów z Europy Zachodniej umieszczali silniki z przodu pojazdu.

Historia kody znaczona jest wspaniałym sukcesami, związanymi z produkcją popularnych i ekonomicznych pojazdów.

Rys 3 Skoda 105
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

Ewolucja znaczka firmoweg:

Rys.4 Ewolucja znaczka firmowego
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

koda Auto ma trzy główne fabryki ulokowane w Republice Czeskiej. Znajdują się one w następujących miejscowościach:
Mlad Boleslav (produkcja kody Fabii, kody Octavii),
Vrchlab (produkcja kody Octavii Tour, kody Octavii 4 x 4),
Kvasiny (produkcja kody Superb, kody Roomster).

1.Charakterystyka produktu

3.1 Nowa Skoda Superb

Nazwa modelu Superb nawiązuje do tradycji marki Skoda, która sygnowała tą nazwą limuzynę z lat trzydziestych i czterdziestych. Już wtedy budowała ona reputację czeskiej firmy, jako marki motoryzacyjnej z czołówki najlepszych producentów na świecie. W okresie komunizmu zaprzestano tej praktyki. Dopiero w 2001 roku nastąpił początek nowej ery, a limuzyna pierwszej generacji okazał się dużym przebojem i w niektórych krajach zdominował sprzedaż w klasie wyższej, w dużym stopniu za sprawą korzystnego stosunku wielkości i jakości wykonania do ceny.

Rys.5 Skoda Superb w wersji wyposażenia Platinum
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

Druga generacja Skody Superb, która zadebiutuje podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, nawiązuje
do modelu pierwszej generacji, ale zaprojektowano ją wg nieco zmienionych założeń stylistycznych. Nowa koncepcja wzornicza najlepiej jest widoczna w wyrazistej, trójwymiarowej formie atrapy chłodnicy, podczas gdy delikatne chromowe dodatki nadają mu optycznej głębi oraz mocy. Zarys klapy silnika

płynnie styka się z reflektorami, wzmacniając poziomą orientację ich kształtu. Chromowe wykończenia wokół okien w wyższych wersjach wyposażenia 1

przechodzą w trójwymiarowy element umieszczony na centralnym słupku drzwi. Wydłużona, w porównaniu do poprzednika, linia dachu w widoczny sposób ukazuje przestronność, szczególnie w tylnej części auta. Obraz dopełniają 18-calowe aluminiowe felgi i oznaczenie modelu Superb na górnych krawędziach reflektorów.

Po raz pierwszy w historii Skody tablica rejestracyjna nie jest zintegrowana z pokrywą bagażnika ? została umieszczona niżej, na dolnej części zderzaka, a jej miejsce zajęło logo marki. Atrakcyjny wygląd tylnej części modelu Superb wzmacniają dodatkowo dwuczęściowe tylne światła. Ich jedna połowa jest zintegrowana z tylnymi nadkolami, a druga ? z pokrywą bagażnika. Za dnia wyróżniają się prostolinijnym i eleganckim kształtem, natomiast po zmierzchu świecą światłem uformowanym w kształt litery C, charakterystycznym dla najnowszej generacji modeli marki Skoda.

Rys.6 Charakterystyczne elementy w Skodzie Superb
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

Nowy Superb ma 4 838 mm długości, 1 817 mm szerokości oraz 1 462 mm wysokości. Przestrzeń na kolana pasażera na tylnej kanapie została zwiększona o

19 mm. Stało się tak, mimo że długość całkowita nowego modelu jest prawie identyczna z długością modelu poprzedniej generacji. Wielkość wnętrza jest

zatem większa od auta poprzedniej generacji, a efekt ten osiągnięto dzięki zastosowaniu poprzecznej zabudowy silnika.

Na wyróżnienie zasługuje unikalny w skali rynku charakter ma system zmiennego sposobu otwierania bagażnika o nazwie Twindoor (opatentowany przez Skoda Auto). Mimo, że wzornictwo w tej klasie trzyma się tradycyjnej koncepcji nadwozia typu sedan, model Superb nowej generacji został wyposażony w ciekawą tylną pokrywę bagażnika, która w praktyce eliminuje typowe ograniczenia. Zaprojektowany przez inżynierów koncernu Skoda system z gamy ?przemyślane rozwiązania", w zależności od potrzeb, umożliwia otwieranie pokrywy bagażnika jak w samochodach o nadwoziu typu sedan lub ? całą pokrywę wraz z tylnym oknem, jak w samochodach typu liftback. Aby zmienić sposób otwierania wystarczy jeden ruch ręki. W ten sposób na co dzień otwieramy tylko jedną część pokrywy bagażnika, a w razie potrzeby zyskujemy możliwość załadunku przedmiotów o znacznym rozmiarach. Pod pokrywą kryje się przestronny bagażnik, mieszczący 565 l kiedy oparcia tylnych siedzeń znajdują się w pozycji pionowej, a po złożeniu oparć pojemność wzrasta do 1 670 litrów. Wzrost pojemności bagażnika w stosunku do pierwszej generacji Superba wynosi 85 litrów.

Dobrą widoczność zapewniaj duża powierzchnia szyby przedniej oraz znaczące zwiększenie wielkości lusterek bocznych. W trudnych warunkach pogodowych poprawi ją AFS ? adaptacyjny system świateł przednich oferowany wraz z reflektorami biksenonowymi. Skoda jako pierwsza marka w obrębie Grupy Volkswagen oferuje system AFS z rozszerzonym zakresem funkcji. Przy prędkości od 15 do 50 km/h, wiązka światła zostaje rozszerzona tak, by zapewnić

lepsze oświetlenie krawędzi drogi, działa także znana już z innych modeli funkcja doświetlania zakrętów Corner. Przy wyższej prędkości (powyżej 90 km/h) elektroniczny układ sterowania ustawia światła w taki sposób, by doświetlony 2został także lewy pas. Ponadto wiązka światła zostaje lekko uniesiona, by oświetlić dłuższy odcinek drogi. Trzeci tryb systemu AFS działa podobnie do funkcji świateł mijania ? jest uruchamiany podczas jazdy z prędkością od 50 do 90

km/h. W systemie AFS wykorzystane jest również specjalne ustawienie przeznaczone do jazdy podczas deszczu, ograniczające odbijanie się światła od kropel wody.

Rys.7 Nowa Skoda Superb w różnych perspektywach
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

Centrum nowoczesnej deski rozdzielczej zajmie system nawigacji satelitarnej wyposażonej między innymi w twardy dysk o pojemności 30 GB oraz ekran dotykowy. Konsola centralna w kształcie litery V podkreśla charakter wnętrza, natomiast chromowane wykończenia oraz lśniące, czarne powierzchnie stanowią stylistyczne urozmaicenie. Nowe, okrągłe przyrządy pomiarowe z białymi wskaźnikami gwarantować mają dobrą czytelność zarówno za dnia, jak i nocą. W poszycie dachu wmontowane zostały diody elektroluminescencyjne, zapewniające rozproszone oświetlenie wnętrza (funkcja CatVision). Diody emitują białe światło, nadając wnętrzu ekskluzywny wygląd. Elementy sterujące jarzą się teraz

delikatnym zielonym światłem ? firmowym kolorem Skody. Kolor zielony rodzi także jeszcze jedno ważne skojarzenie: fakt, że 95 procent całkowitej masy pojazdu można poddać recyklingowi, podkreśla przyjazny dla środowiska charakter auta.
Bezpieczeństwo pasażera w nowym Superbie podnosi system poduszek gazowych, których, w zależności od standardu wyposażenia oraz wersji, mamy do dyspozycji aż dziewięć. Absolutną nowość stanowią: poduszka ochraniająca kolana kierowcy oraz poduszki boczne w tylnej części auta. ABS, ASR i ESP

należą oczywiście do standardu. W wyposażeniu nowej limuzyny znajdą się również m.in.: czujnik deszczu, asystent oświetlenia, reflektory biksenonowe z systemem AFS, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, asystent parkowania oraz funkcja zapobiegania staczaniu się pojazdu na podjeździe czy np. podgrzewane siedzenia dostępne nie tylko w przedniej, lecz również w tylnej części auta. Ponadto pakiet elektroniczny obejmujący: zaawansowany system nawigacji z ekranem dotykowym oraz układem pamięci w postaci dysku twardego, wysokiej klasy system audio z głośnikami wysokiej mocy oraz odtwarzaczem CD. Do tego umiejscowiony w podłokietniku Jumbo Box, umożliwiający podłączenie odtwarzacza MP3, zewnętrznego nośnika danych lub czytnika kart.

Początkowo nowy Superb oferowany będzie z sześcioma silnikami ? trzema benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Najtańszym silnikiem Diesla będzie jednostka 1.9 TDI PD o mocy 105 KM (77 kW) i współpracująca z 5-biegową skrzynią manualną. Zapewniać ma zadowalającą kulturę jazdy za przystępną cenę. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i osiągany jest przy 1900 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosić ma 5,7 l ON/100 km a emisja CO2 151 g/km. Prędkość maksymalna producent określa na 190 km/h, a czas rozpędzania od 0 do 100 km/h na 12,5 sekundy. Standardowo, wszystkie wersje silników wysokoprężnych wyposażone są w filtr cząstek stałych DPF, natomiast w krajach,

w których jakość paliwa nie spełnia odpowiednich wymogów, jednostka TDI PD o pojemności 1,9 l i mocy 77 kW dostarczana jest bez powyższego filtra.

Przypuszczalnie najpopularniejszą jednostką stanie się 2.0 TDI PD o mocy 140 KM (103 kW), oparta o sprawdzone pompowtryskiwacze ? jak zapewnia Skoda, 3znacznie wyciszone w oparciu o zaawansowane technologie zastosowane przy budowie układów zasilania. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i dostępny jest w zakresie 1800-2500 obr./min. Rozpędzanie od 0 do 100 km/h wynosi na 10,2 sekundy, a prędkość maksymalna 207 km/h. W rubryce średnie

zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla Skoda podaje odpowiednio 5,9 l ON/100 km i 155 g/km. Wyższą moc i dynamikę zapewnia jednostka TDI o pojemności dwóch litrów, ale współdziałająca z układem bezpośredniego wtrysku paliwa common rail. Oferuje ona 170 KM (125 kW) i 350 Nm w przedziale 1750-2500 obrotów na minutę. Zużycie paliwa wynosić ma 6,0 l ON/100 km w cyklu mieszanym, a emisja CO2 159 g/km. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/h, a czas przyspiesza od 0 do 100 km/h wynosi 8,8 sekundy. Oba dwulitrowe silniki wysokoprężne współpracują z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów lub sześciostopniowa, zautomatyzowaną przekładnią DSG.

Wszystkie trzy silniki benzynowe zostały wyposażone w układ wtrysku bezpośredniego. Wersja TSI z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,4 l debiutuje w modelu Superb i mimo swej niewielkiej pojemności skokowej ? zapewnia 125 KM (92 kW) mocy oraz maksymalny moment obrotowy równy 200 Nm w przedziale 1500-4000 obr./min. Ten niewielki silnik dużej mocy potrzebuje tylko 10,5 sekundy, aby rozpędzić limuzynę od 0 do 100 km/h. Umożliwia także osiągnięcie prędkości maksymalnej 201 km/h. Dzięki realizacji koncepcji

zmniejszenia pojemności (tzw. downsizing) zużycie benzyny wynosi 6,6 l/100 km, a emisja CO2 sięga 157 g/km. Silnik oferowany jest z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów.

Podstawowym silnikiem benzynowym w nowym modelu Superb będzie jednak jednostka TSI o pojemności 1,8 l. Oferuje ona moc 160 KM (118 kW), a w przedziale 1500-4200 obr./min. maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm. Rozpędzanie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna 220 km/h. Średnie zużycie benzyny określono na 7,6 l/100 km, a emisję CO2 na 180 g/km. Jednostka będzie występować z sześciostopniową, manualną lub siedmiostopniową, zautomatyzowaną przekładnią DSG.

Nabywców szukających sportowych osiągów zainteresować powinna jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l i mocy 260 KM (191 kW). Wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi 350 Nm, ale dostępna jest w szerokim przedziale od 2500 do 5000 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosić ma 10 l na 100 km, a emisja CO2 238 g/km. Opisywany silnik rozpędza limuzynę od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy i zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h. Jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l dostępna jest wyłącznie wraz ze zautomatyzowaną, sześciostopniową przekładnią DSG oraz napędem na cztery koła przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła Haldex czwartej generacji.

W Polsce Skodę Superb sprzedano dotychczas w liczbie prawie 6 tys., w przypadku samochodów klasy wyższej to rekord. Na całym świecie czeską limuzynę kupiło prawie 130 tys. klientów. Nowy model ma duże szanse osiągnąć podobny, jeśli nie większy sukces, pod warunkiem, że będzie oferowany w przystępnej cenie. Powodzeniem cieszyć się powinien zwłaszcza w firmach, gdzie samochody w muskularnym stylu nadwozia cieszą się powodzeniem.
4

Rys.8 Skoda Superb z 1930 roku-jedyny egzemplarz na świecie.
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

2.3 Charakterystyka konkurencji

Nowa koda Superb to jedyny samochód na rynku, który stanowi połączenie eleganckiego sedana z praktycznym liftbackiem, podczas gdy niektórzy
konkurenci oferują trzy rodzaje nadwozia. Różnorodność zastosowań nadwozia, korzystna przestrzeń pasażera i bagażowa oraz rozwiązania technologiczne plasują największy samochód koda Auto na najwyższej pozycji w segmencie B. Nowa
koda Superb ma potencjał, by stać się liczącym konkurentem w klasie średniej i atrakcyjną propozycją dla kierowców, poszukujących reprezentacyjnego,
a do tego praktycznego rodzinnego samochodu. Strategicznymi rywalami Superba są: Citron C5, Renault Laguna oraz Hyundai Sonata. Pozostałymi wybranymi konkurentami są: Ford Mondeo, Toyota Avensis i Opel Vectra.

Na oddzielnych stronach została ukazana zwięzła charakterystyka, podsumowanie oraz oferta silników poszczególnych samochodów. Każdy przegląd zamyka
opis mocnych i słabych stron aut, oparty na testach przeprowadzonych przez monitorujące media. Charakterystykę zamyka lista wybranych korzyści dla klientów.
Dane techniczne oraz ceny pochodzą z oficjalnych informacji dostarczonych przez importerów nowych samochodów do Niemiec, obowiązujących w sierpniu
2007 roku. Niemniej jednak, gdzie indziej możesz spotkać dane, które różnią się od podanych w tym dokumencie. Nowy Citron C5, zastępujący aktualny model, wejdzie
na rynek na początku 2008 roku.

KONKURENCYJNE SAMOCHODY:

Rys.9 Samochody konkurencyjne: Renault laguna, Hyundai Sonata, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Vectra
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

Nowa koda Superb zmienia sposób prezentowania praktycznych i atrakcyjnych koncepcji. Podczas gdy
niektórzy konkurenci oferują do trzech nadwozi samochodu, koda Superb, dzięki unikalnemu oraz opatentowanemu
systemowi Twindoor to jedyne auto na rynku, które jest jednocześnie atrakcyjnym sedanem jak
i praktycznym liftabackiem.
Wnętrze Superba oferuje dużo przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu. Zapewnia luksus i komfort wszystkich
użytkowników auta.
Przestrzeń bagażowa Superba przewyższa swoich konkurentów nie tylko rozmiarem, ale również unikalnym

dostępem do niej, dzięki koncepcji zmiennego sposobu otwierania bagażnika Twindoor.
Mimo, że w porównaniu z poprzednią generacją skrócono rozstaw osi o 42 mm, to przestrzeń na nogi z tyłu
wzrosła o 19 mm. W związku z tym 157 mm podkreśla przestrzenną niezależność Superba nie tylko w klasie
średniej, ale również w segmencie C. Wartość ta nie zależy od długości tylnego siedzenia, dzięki temu jest ona
obiektywna jeżeli chodzi o określenie przestrzeni pasażerów z tyłu.
Wybrane elementy wyposażenia opcjonalnego nie są ograniczone pakietami lub rodzajami silników, dlatego
też klienci mogą swobodnie dopasować swój samochód do własnych potrzeb.
Fakt, że istnieją tylko dwa silniki benzynowe na pierwszy rzut oka może się wydawać niewystarczający, ale ich
osiągi, możliwość napędu na cztery koła (w późniejszym terminie), wybór przekładni, dynamika oraz spalanie

zaspakajają szerokie wymagania właścicieli samochodów klasy średniej w stosunku do nowoczesnych
silników. Najbardziej wymagającym klientom zostanie zaprezentowany w późniejszym terminie silnik
3.6 FSI V6/191 kW z wersją z napędem na cztery koła.
Wśród wybranej konkurencji, jedynie Toyota Avensis oferuje opcję z napędem na cztery koła wyłącznie
na rynek japoński.

2.4 Sprzedaż samochodów w Europie

Najpopularniejsze samochody na rynkach europejskich to niezmiennie auta Volkswagena. Tegoroczna sprzedaż na poziomie 845 tys. Sztuk (-0,5%) stanowi 10,1% rynku (w czerwcu 148,6 tys. aut, -5,2%, 10,4% rynku). Wice liderem jest Ford (695,2 tys. aut, -1,5%, 8,3% rynku; w czerwcu 119,1 tys. aut, 1,0%, 4. wynik
miesiąca), a trzecia pozycja należy do Opla (681,1 tys. aut, -6,5%, 8,2% rynku;
w czerwcu 120,3 tys. aut, -13,8%, 2. wynik miesiąca). Poza podium plasuje się Renault (648,7 tys. aut, -1,3%, 7,8% rynku; w czerwcu 119,9 tys. aut, -5,6%, 3. wynik miesiąca), a dalej Peugeot (590,5 tys. aut, -3,5%) i Fiat (556,8 tys. aut, 3,3%). Warto w tym miejscu podkreślić, że Fiat jest pierwszą z prezentowanych marek o rosnącej
tendencji sprzedaży (w czołowej ?10? są tylko dwa takie przypadki ? drugim jest BMW, 6,2%). Na zakup samochodów kody zdecydowało się od początku roku niemal 250 tys. osób, co zapewnia czeskiemu producentowi 3,0% udziału w rynku,
przy czym w czerwcowym zestawieniu wyników auta kody stanowią
3,1% rynku (43 657 sprzedanych aut).

Tabela 1. Sprzedaż samochodów w Europie
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska
5

Rozdział 3
3.1 Niezawodność

Jakość samochodów marki koda zyskała uznanie szerokiego grona odbiorców. Najlepiej świadczy o tym zainteresowanie kierowców każdym z modeli i pozycja lidera na polskim rynku motoryzacyjnym. Zaawansowana technologia i Przemyślane Rozwiązania są niezmiennie doceniane przez grono europejskich ekspertów.

Rys.10 Nagroda Zlota Felga i Nagroda za "Najlepsze Produkty dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw"
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

koda Auto Polska otrzymała w czerwcu 2008 roku nagrodę "Najlepsze Produkty dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw" w kategorii samochód osobowy. Zgodnie z analizami tygodnika Gazeta Finansowa firma posiada najlepszą ofertę dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Fabia
Najlepsza dla niepełnosprawnych w testach Auto Moto w zakresie rzeczywistej wygody użytkowania
Najoszczędniejszy Samochód w Superteście Ekonomii dzięki zastosowaniu w praktyce zasad Eco DRivingu.

Najlepszy mały samochód zagraniczny (plebiscyt ?Die besten Autos 2008? niemieckiego magazynu "Auto Motor und Sport")

?Najlepszy Samochód Kompaktowy 2007 Roku? nagroda przyznana w takcie ceremonii "Złoty Klakson 2007" w Moskwie
I miejsce na liście Eco Top 10 - ko-Institut & ADAC ? najbardziej ekonomiczny i przyjazny środowisku samochód
Internetowy Samochód Roku 2007 w plebiscycie na stronach mojeauto.pl
I nagroda w plebiscycie "Najlepsze samochody roku 2005" Auto Motor i Sport, kryterium Ekonomia Zakupu
Studencki produkt roku 2005 magazynu "Dlaczego"
I miejsce - Samochód Flotowy Roku 2005/Auta Małe
Złoty Orzeł 2004 - kategoria "Film / Motoryzacja" (Joy)
Brązowe Effie 2004 - kategoria "Środki trwałe" (Joy)
Studencki produkt roku 2004 magazynu "Dlaczego"
II nagroda polskich dziennikarzy "Złota felga" 2002
koda Fabia Sedan: I nagroda w kategorii Ekonomia w plebiscycie Autopremiera 2002
koda Fabia Combi: II nagroda w konkursie Autopremiera 2001
Grand Prix w Plebiscycie "Motoru" i 1 Programu Polskiego Radia 2000
Grand Prix w plebiscycie Autopremiera 2000
I nagroda w kategorii Design w plebiscycie Autopremiera 2000
Nagroda polskich dziennikarzy "Złota felga" 2000

Rys.11 Nagroda Złota Strzała
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

Octavia Tour

II miejsce w plebiscycie polskich dziennikarzy Złota Felga - Auto Roku 2001
I nagroda w kategorii Funkcjonalność w plebiscycie Autopremiera 1999
I nagroda w kategorii Ekonomia w plebiscycie Autopremiera 1999

Nowa Octavia
koda Octavia - Najlepsze Auto Używane 2008 (brytyjski magazyn AM)
I miejsce pod względem satysfakcji Klienta w plebiscycie Driver Power 2008 według brytyjskiego magazynu "Auto Express?
Na II miejscu w kategorii "Samochody kompaktowe" w raporcie niezawodności samochodów osobowych firmy niemieckich rzeczoznawców DEKRA
?Najczystszy? diesel wśród aut klasy średniej koda Octavia Combi RS TDI w testach EcoTest niemieckiego automobilklubu ADAC

I miejsce eliminacji Ogólnopolskich Jazd Oszczędnościowych "Kropelka" 2005
II miejsce w plebiscycie "Auto 1 of Europe" edycja 2005 organizowanym przez grupę pism motoryzacyjnych Auto Bild
I miejsce w opinii jury techników-specjalistów konkursu "Auto 1 of Europe"
Wyniki testów ADAC pokazały, że zarówno wersja benzynowa, jaki diesel Nowej kody Octavia to najbardziej ekonomiczne samochody pod względem spalania paliwa w swojej klasie. (Źródło: ADAC special Auto-Test Winter 2004/2005)
I nagroda w plebiscycie "Najlepsze samochody roku 2005" Auto Motor i Sport, kryterium Ekonomia Zakupu
Lider 2004, plebiscyt Auto Moto, kryterium Auto rodzinne
"Złota Kierownica" przyznana przez Auto Bild

Rys.12 Nagroda za Najlepszy samochód Roku 2004 roku.
Źródło: Wewnętrzne materiały Skoda Auto Polska

Superb
5 gwiazdek w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP
Najpiękniejszy samochód na motoryzacyjnych targach Auto Moto Show w Krakowie (jako najciekawsza targowa premiera)

Złota Strzała 2004
Grand Prix Boomerang - najlepsza kampania marketingu bezpośredniego
I nagroda w plebiscycie "Najlepsze samochody roku 2004" Auto Motor i Sport, kryterium Ekonomia Zakupu
I miejsce w opinii jury techników-specjalistów konkursu "Auto 1 of Europe" 2003

Rozdział III

1.Niezawodność

Niewątpliwą zaletą konkurencji jest obniżanie ceny danego produktu poprzez rywalizację na rynku. Firmy starają się być konkurencyjne i obniżają ceny swoich produktów, żeby móc efektywnie rywalizować ze sobą, tzn. żeby konsumenci wybierali właśnie ich produkty. W tym celu stosują rabaty, bonifikaty, skonta (wszystkie trzy to zniżki procentowe) oraz dumping (celowe obniżanie ceny produktu przez producenta, niekiedy poniżej opłacalności, w celu wyparcia z rynku innego producenta).
W przypadku dobrej, uczciwej konkurencji cena produktu maleje, natomiast maksymalnie rośnie jakość danego produktu, czyli jego funkcjonalność, praktyczność, niezawodność, trwałość i bezpieczeństwo użytkowania. Wraz ze wzrostem jakości produktu rośnie renoma danej firmy; podpisując go (firma oznacza go swoją marką) gwarantuje jego jakość. Dba o to, żeby konsumenci byli lojalni wobec nich, kupując ich produkty bądź wybierając świadczone przez nich usługi.
Inne (ale mniej zauważane przez konsumentów) zalety to konkurencji to czas świadczenia usługi, dodatki dodawane do produktu, jego atrakcyjność i sposób prezentacji a także jego gwarancja. Jednak najbardziej liczącą się dla konsumentów rzeczą jest cena, po niej następuje jakość i inne wyżej wymienione zalety.
Następną zaletą konkurencji jest prywatyzacja gospodarki, która cechuje się większą dbałością o potrzeby konsumenta, przez co następuje wzrost jakości usług oraz produktów, a także spadek ich cen.
Olbrzymią wadą konkurencji jest bankructwo wielu mniejszych firm, które ? posiadając mniejszy kapitał, nie posiadając renomy, uznanej marki ? ulegają większym, przebywającym na rynku dłużej i mającym większe środki na promocję i badania rynku. Plajtowanie firm powoduje utratę pracy przez jej pracowników, może również doprowadzić do monopolizacji rynku, co może spowodować ustalanie przez tę firmę zawyżonych cen (np. opłaty za Internet w TPSA).
Kolejną wadą jest to, że firmy w poszukiwaniu oszczędności powodującej obniżenie ceny produktu używają gorszej jakości, lecz tańszych materiałów, przez co obniża się jakość produktu. Bardzo często używają niesprawdzonych półproduktów, które wpływają negatywnie nie tylko na obniżenie jakości, ale również zagrażają bezpieczeństwu użytkowników. Producenci oszczędzają na badaniach produktów i ich jakości.
Następną wadą jest przenoszenie przez duże firmy produkcji do krajów słabo rozwiniętych, w których jest tańsza siła robocza. Firmy te oszczędzają w ten sposób na kosztach produkcji, ale zamykają fabryki w swoich krajach, przez co zwiększa się bezrobocie.
Mimo wszystkich wad konkurencja jest bardzo potrzebna gospodarce, powoduje postęp gospodarczy i technologiczny, przez co następuje wzrost jakości produktów oraz usług świadczonych przez firmy.

Zakończenie

Powodzenie zachodzących zmian społeczno-gospodarczych w Polsce uwarunkowane jest technologiczną i gospodarczą integracją z krajami wysoko rozwiniętymi. Jednym z istotnych zadań stojących przed polską gospodarką jest stworzenie systemu wolnorynkowego oraz włączenie się w struktury gospodarcze Unii Europejskiej. Szczególnie ważną rolę w procesie integracji europejskiej odgrywa normalizacja.
Efekty te można osiągnąć m. in. dzięki wprowadzeniu systemu zapewnienia jakości w firmie, który usystematyzuje działania związane z zarządzaniem, kierowaniem, projektowaniem, wytwarzaniem i serwisem. Dostawca, który nie przedstawi reguł kompleksowego nadzoru nad wszystkimi obszarami mającymi wpływ na jakość, nie będzie w stanie utrzymać swojej pozycji na rynku. Dotyczy to wszystkich uczestników gry rynkowej - tak małych, jak i dużych, w tym również świadczących usuługi produkujące samochody. Małe firmy w krajach wysoko rozwiniętych produkują większość PKB oraz zatrudniają większą część pracowników występujących na terenie danego kraju. To dzięki zatrudnianiu przez nich ludzi w takich państwach może utrzymywać się dobrobyt. Budowa gospodarki rynkowej w Polsce jest warunkiem gospodarczego i technologicznego zbliżenia się do państw Europy Zachodniej oraz stopniowego nadrabiania opóźnienia cywilizacyjnego spowodowanego długotrwałą izolacją w ramach systemu komunistycznego.
Do najważniejszych cech gospodarki rynkowej należy dominacja własności prywatnej i konkurencyjne zasady funkcjonowania rynku, którego głównym mechanizmem jest prawo popytu i podaży. Z tego powodu konieczna jest restrukturyzacja dużych, państwowych firm oraz powstawanie małych, prywatnych zakładów przemysłowych oraz usługowych. Szczególnie działalność małych, rodzinnych firm usługowych powinna być wspierana przez państwo właściwą polityką podatkową. To dzięki niej możliwe stają się nowe inwestycje, a tym samym zatrudnianie nowych pracowników. Państwo coraz mniej musi ingerować w życie społeczne i gospodarcze obywateli, a ponadto bezrobocie stale się zmniejsza. Odpowiednie podatki pozwalają na zwiększenie produkcji. Widoczne są także zmiany w strukturze produkcji przemysłowej. Wzrasta w niej udział wyrobów produkowanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, np. samochodów osobowych, telewizorów, telefonów, systemów komputerowych. Spada wydobycie surowców, ograniczana jest produkcja tradycyjnych gałęzi przemysłu (np. hutnictwa). Wzrost udziału nowoczesnych gałęzi przemysłu w produkcji przyczynia się do wzrostu PKB i unowocześniania polskiej gospodarki. Nie można tutaj zapomnieć o rosnącym znaczeniu usług w krajowej gospodarce, co powinno jeszcze bardziej zwiększać zakres dobrobytu w naszym kraju. Bardzo ważnym aspektem jest tutaj odpowiedni statut prawny firmy gwarantujący jej możliwości stosowania odpowiednich ulg oraz odpowiadający pozycji firmy na rynku.
Wczasach, gdy jest masa różnych towarów i usług, a producenci wszelkimi możliwymi sposobami starają się ?uwieść? klientów, coraz większego znaczenia nabiera jakość produktów. Staje się ona potężnym orężem w szalejącej walce konkurencyjnej. Jakość nie jest jednak pojęciem jednoznacznym. Chcąc konkurować na rynku pod względem jakości, trzeba dobrze zrozumieć jej istotę. Nauczyć się ją planować, projektować, produkować, kontrolować i sprzedawać.
W proces zapewniania jakości musi być wciągnięte całe przedsiębiorstwo - począwszy od kierownictwa, aż do szeregowych pracowników, dotyczy to również służby zdrowia, której problemy wszyscy znamy.
Pomijając powszechnie znane bolączki krajowej służby zdrowia, największym jej mankamentem jest brak zależności między wysiłkiem a efektem. Jest to skutek pozostawienia zarządzania opieką zdrowotną w rękach polityków. Zamiast poddać ją mechanizmom rynkowym, tak jak to się dzieje z innymi usługami czy produktami, wmawia się, że opieka zdrowotna nie może być towarem.

Dodaj swoją odpowiedź