Pamięć

Agnieszka Salińska
gr. II a

Pamięć jest to jedna z funkcji ludzkiego umysłu, zdolność poznawcza do przechowywania, magazynowania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Pamięć jest przedmiotem badań psychologii kognitywnej. Głównymi procesami pamięci są: zapamiętywanie, przechowanie i odtwarzanie. Człowiek ma zdolność do zapamiętywania nie tylko wrażeń zmysłowych i symboli, ale również do przechowywania obrazu własnej świadomości.
Do głównych rodzajów pamięci należą pamięć mechaniczna i logiczna. Pamięć mechaniczna opiera się na wielokrotnym powtarzaniu zapamiętywanego materiału. Nie można wykluczyć jej udziału w procesie uczenia się, podstawową rolę odgrywa w nim pamięć logiczna, oparta na rozumieniu przyswajanych treści, na dostrzeganiu zachodzących w nich związków i zależności. Ten rodzaj pamięci powinien być przede wszystkim kształtowany w procesie nauczania.
Zapamiętywanie jest mało efektywne w przypadku występowania przemęczenia. Zajęcia lekcyjne wymagające szczególnie intensywnego wysiłku umysłowego towarzyszącego zapamiętywaniu powinny być usytuowane w planie na pierwszych godzinach, gdy uczniowie nie odczuwają jeszcze zmęczenia.
W trakcie intensywnego pamięciowego przyswajania trudnego materiału niezbędne są krótkie, trwające kilka lub kilkanaście minut przerwy wtedy, gdy zaczyna być odczuwane zmęczenie.
Pamięciowe opanowanie przez ucznia treści zawartych w podręczniku lub notatkach powinno odbywać się w pewnej kolejności. Najpierw należy zapoznać się z całokształtem materiału, zrozumieć jego treść, wyjaśnić niezrozumiałe pojęcia i twierdzenia, wyodrębnić jego główne części, opracować dyspozycję ukazującą jego strukturę.
W psychologii poznawczej mówi się też o pamięci roboczej. Konstrukt ten integruje teorie pamięci krótkotrwałej, oraz teorie dotyczące funkcji wykonawczych uwagi. Pamięć roboczą traktuje się nie tylko jako bufor przechowujący przez krótki okres biernie informacje, ale jako pewnego rodzaju przestrzeń roboczą (Baars), w której dokonuje się świadome przetwarzanie informacji. Istnieją dwie wiodące teorie opisujące pamięć roboczą: teoria Baddeleya, oraz teoria Cowana. Pierwsza z nich wywodzi się z magazynowych modeli pamięci. Innym podejściem do problematyki pamięci roboczej jest jej rozumienie jako zaaktywowanej części pamięci trwałej.

Dodaj swoją odpowiedź
Informatyka

Pamięć operacyjna

Pamięć operacyjna komputera ? zwana pamięcią RAM (Random Accesss Memory) służy do przechowywania danych aktualnie przetwarzanych przez program oraz ciągów rozkazów z których składa się ten program. Pamięć RAM jest pamięcią ulotną, c...

Psychologia

Pamięć jako zdolność i jako proces. Strelau J., Psychologia tom

PAMIĘĆ
Pamięć to zdolność do zapamiętywania, przechowywania, przypominania, rozpoznawania i lokalizacji czegoś z przeszłości . Możemy rozpatrywać ją na dwa sposoby: jako proces składający się z wielu faz lub jako właściwość ...

Informatyka

Pamięć RAM i ROM

Rodzaje pamięci

1. Pamięć ROM

W pamięciach nieulotnych typu ROM umieszczone są informacje stałe. ROM jest najbardziej niezawodnym nośnikiem informacji o dużej gęstości zapisu. Zapis informacji dokonuje się w procesie pro...

Psychologia

Pamięć jej cechy, rodzaje i typy

PAMIĘĆ


Pamięć często bywa określana jako właściwość zachowawcza organizmu, polegająca na gromadzeniu i przechowywaniu zdobytego doświadczenia oraz wykorzystywanie go w różnych sytuacjach. Powszechnie odnosi się do termin...

Informatyka

Pamięć DRAM

1. DRAM
Pamięć operacyjna (robocza) komputera - zwana pamięcią RAM (ang. Random Acces Memory - pamięć o swobodnym dostępie) służy do przechowywania danych aktualnie przetwarzanych przez program oraz ciągu rozkazów, z których składa...

Psychologia

Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia

Ludzie, tak jak i zwierzęta, korzystają z doświadczenia indywidualnego oraz gatunkowego. Pozwala to uniknąć popełnionych niegdyś błędów, a także wybrać spośród możliwych sposobów reagowania te, które okazały się skuteczne. Bez zdo...