Motyw domu rodzinnego w literaturze polskiej

Ważne miejsce, w życiu każdego człowieka, zajmuje dom rodzinny. Jesteśmy z nim związani przez cale życie. Powinien on stanowić dla nas ostoję, być miejscem, w którym czujemy się bezpieczni, potrzebni i kochani. Jednak nie zawsze tak bywa. Czasem jest miejscem sporów i kłótni, przyczyną smutku i tęsknoty.
Polscy pisarze i poeci, na przestrzeni dziejów, starali się ukazać w literaturze różne domy rodzinne i ich rolę w życiu bohaterów. Przedstawiali zarówno takie rodziny, które mogłyby być dla nas przykładem, jak i takie z którymi wiązał się żal i utracone nadzieje.
Już w epoce odrodzenia, jeden z najwybitniejszych poeta, Jan Kochanowski ukazał swój ideał domu rodzinnego. Była nim wieś, którą ukazał w utworze pt.: „Pieśń Świętojańska o Sobótce”. Uważał, że tylko wiejskie życie może przynieść człowiekowi szczęście. Poeta opisał pracę rolnika i piękno otaczającej go przyrody. Autor nie zazdrościł też tym, którzy mieszkali na dworach lub szukali bogactw podczas dalekich podróży. Uważał, że oracz zapewni dostatek sobie, rodzinie i czeladzi pracą na roli, zbieraniem owoców i hodowlą zwierząt. Człowiek mieszkający na wsi miał również czas na odpoczynek przy ciepłym kominku. Mógł brać udział w zabawach towarzyskich i polowaniach.
Jan Kochanowski pokazał nam idealny dom, który był ostoją, miejscem wiecznego szczęścia. Dla mieszkańców stanowił zawsze źródło radości i nie kończących się korzyści. Był to bardzo piękny obraz wsi, niestety, mało prawdopodobny. Choć wydaje mi się, że tak powinien wyglądać dom rodzinny. Być dla nas miejscem, w którym chętnie przebywamy i czujemy się szczęśliwi.
Inaczej ukazał motyw domu rodzinnego przedstawiciel romantyzmu, Adam Mickiewicz. W epopei narodowej pt.: „Pan Tadeusz” przedstawił dwór szlachecki w Soplicowie. Dom ten był ośrodkiem patriotyzmu i silnie oddziaływał na całą okolicę. Portrety wiszące w Soplicowie były symbolem sympatii politycznych mieszkańców dworu. Przedstawiały wybitnych polaków, walczących o wolność ojczyzny. Przypominały o dążeniach narodu do odzyskania upragnionej niepodległości.
Dwór ten był kolebką tradycji szlacheckiej i poszanowania dawnych obyczajów. Ciągle żywe były stare zwyczaje towarzyskie, np.: ściśle określony, zależny od wieku i sprawowanego urzędu, porządek siadania za stołem, przestrzegano też kolejności osób podczas spacerów. Elementami świadczącymi o przywiązaniu do tradycji było także noszenie stroju narodowego i idealizowanie przeszłości szlachty. Mickiewicz ukazał nam dom rodzinny, który dawał przetrwanie w chwilach ciężkich dla narodu. W czasie, gdy ukochana ojczyzna znajdowała się pod zaborami, dwór szlachecki nie pozwalał zapomnieć o ojczystym kraju i niósł nadzieję na odzyskanie wolności.
W ironiczny sposób przedstawiła dom rodzinny młodopolska, Gabriela Zapolska. W „Moralności pani Dulskiej” skrytykowała mieszczańską rodzinę, a szczególnie panią domu. Stworzyła bohaterkę, panią Dulską, pozornie moralną i uczciwą kobietę. Faktycznie była ona jednak fałszywa i zakłamana. Takimi cechami odznaczał się także dom państwa Dulskich. Bohaterka uważała: „Na to mamy cztery ściany i sufit, aby brudy swoje prać w domu i aby nikt o nich nie wiedział”. Właśnie w ten sposób pojmowała znaczenie domu rodzinnego i według tej maksymy żyła.
W swojej „tragifarsie kołtuńskiej” Zapolska skrytykowała dom rodzinny, jaki stworzyła pani Dulska. Był on oparty na fałszywej uczciwości i udawanej moralności. Autorka pokazała, na przykładzie jednej rodziny, wady mieszczaństwa, ukrywane w „czterech ścianach”.
Motyw domu rodzinnego znalazł odzwierciedlenie także w utworach współczesnych. Jeden z poetów, Julian Tuwim, w „Kwiatach polskich” zamieścił dygresję na temat ojczyzny i patriotyzmu. Dla niego domem rodzinnym był ojczysty kraj. Wszystkie pozostałe kraje nazwał hotelami. Uważał, że nie należy opuszczać ojczyzny, bez względu na jej sytuację. Mówił, że tak, jak z domem wiążą się różne wspomnienia, chowamy różne przedmioty z nim związane, tak również nie możemy zapomnieć o ojczyźnie. Szczególnie ludzie przebywający na emigracji tęsknią za Polską, szukają jej w codziennym życiu, w okruchach pamiątek.
Dla Tuwima dom rodzinny to – ojczyzna. Uważał, że więź emocjonalna między ojczyzną a człowiekiem jest niezbędna do pełni człowieczeństwa.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Mój brat musi zrobić bibliografie na mature temat to motyw domu rodzinnego w literaturze polskiej omów na wybranych przykładach

Mój brat musi zrobić bibliografie na mature temat to motyw domu rodzinnego w literaturze polskiej omów na wybranych przykładach...

Język polski

Słynne drzewa w literaturze polskiej i obcej

Tematem mojej prezentacji jest funkcjonowanie motywu drzewa w literaturze. Odwołam się zatem do utworów różnych epok, zarówno twórców polskich jak i zagranicznych.
Ludzka cywilizacja, można rzec, rozpoczęła się w ogrodzie. Łagodne ...

Język polski

Motyw Stabat Mater w literaturze i sztuce

Motyw „Stabat Mater” w literaturze i sztuce.

Matka to osoba najważniejsza w życiu każdego człowieka i jak myślę dla bohaterów, których przedstawię w dalszej części mojej pracy także. To ona wydała swoje dziecko na świat, s...

Język polski

Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Przedstaw sylwetki bohaterów w utworach różnych epok.

Temat ten najbardziej przypadł mi do gustu ponieważ już we wczesnym dzieciństwie stawiałam sobie ambitne cele, co prawda moje ideały bardzo szybko się zmieniały, starałam się za nimi podążać, jednak tylko w nielicznych sytuacjach byłam...

Język polski

Konspekt: Polski dom jako: azyl, świątynia, ruina; w literaturze od najdawniejszych czasów

"Dom nad porami roku dom
zwierząt i jabłek
kwadrat pustej przestrzeni
pod nieobecna gwiazda
dom był luneta dzieciństwa
dom był skóra wzruszenia
policzkiem siostry gałęzia drzewa."
Zbigniew Herbert