Kubizm

Paryż jako ośrodek twórczości Europejskiej skupiał artystów z różnych stron świat. Z Paryżem wiążą się kierunki i nazwiska przodujące w nowoczesnej sztuce.
Jednym z tych kierunków, bardzo często głośno i bez zrozumienia jego istoty wymienianym, jest kubizm. Niewątpliwie każdemu obił się o uszy ten termin i może związał się z nazwiskiem pewnego artysty? Kubizm najczęściej wiązany jest z nazwiskiem Picasso, jednak żeby zrozumieć rolę i osiągnięcia Picassa trzeba poznać sprawcę powstania kubizmu.
Wróćmy do Czanne?a i jego stwierdzeń, że w naturze, patrząc syntetycznie, dostrzegamy kształty bryłowate: stożki, pryzmaty, piramidy, sześciany (Kuby) i przypomnijmy sobie, że artysta ten oddalając się od impresjonizmu, przywracał znaczenie bryle, sugerując przez zestawienia barw dotykową konsystencję przedmiotów. Martwe natury, krajobrazy i portrety późnego Czanne?a świadczą o tym.
Czanne umarł w 1906 roku. Wskazania wielkiego artysty zaczęły owocować. Szereg malarzy przejawił tendencję do akcentowania i wydobywania stereometrycznych elementów z wybranej dla obrazu rzeczywistości.
Zestawieniami kolorów i plam światła i cieniów buduje np. Le Fauconnier akt kobiety i dziecka w obrazie noszącym tytuł ?Obfitość?. Kobieta kroczy, niosąc na głowie płytę (tacę) z owocami, dziecko trzyma wiele jabłek, na ziemi ?jabłka, w perspektywie-stożkowate wzniesienia, za postaciami-bryłowaty grunt. Ciało kobiety i dziecka (zwłaszcza kobiety) zostało rozbite na poszczególne bryłowe partie. Czyni wrażenie zbudowanego z cegieł.
Aby dobrze zrozumieć, o co tu chodzi należy spojrzeć na jakąś twarz analitycznie, lecz nie drobiazgowo, wtedy zauważy się, ze można z niej wyodrębnić szereg elementów stereometrycznych, to jest rozbić ją na poszczególne bryłowatości. Kubista buduje z nich nową całość, która odbiegać będzie nie tylko od fotografii, ale i od wszelkiej formy realistycznego portretu, zachowując jednak, a nawet akcentując charakter modelu.
Tego rodzaju kształtowanie pojawia się w malarstwie francuskim mniej więcej od 1980 roku i stosuje do postaci ludzkiej, krajobrazu architektonicznego i martwej natury. Nazwę temu nowemu kierunkowi nadał Henri Matisse, uderzony wyglądem jakiegoś obrazu, przedstawiającego w sposób stereometryczny miasto.
Nowatorzy wystąpili śmiało, z zapałem i entuzjazmem młodości. Szli przebojem wbrew powszechnemu niezrozumieniu i drwinom publiczności oraz wrogiej niechęci zawodowej krytyki. Mieli jedynie poparcie kilku poetów i znawców-amatorów. Lata 1908-1912 są okresem ich ofensywy i stanowią pierwszą epokę kubizmu, tak zwaną analityczną.
Pablo Picasso (1991-1973) wybitny i znany artysta oraz Georges Braque (1882-1963) poszukiwacze nowych dróg w sztuce, stają się czołowymi przedstawicielami tego kierunku.
Dwaj ci artyści nie poprzestają na wyciąganiu daleko idących wniosków ze wskazań Czanne?a przez wyolbrzymianie bryłowatej istoty natury i przedmiotów, lecz posuwają się znacznie dalej. Przedstawiają przedmiot, oglądany w różnych pozycjach i z różnych stron. Na tej samej powierzchni płótna zjawiają się zatem różne widoki danego przedmiotu, zahaczając o siebie lub przenikając się wzajemnie.
Dalszym ciągiem tych analitycznych tendencji było rozczłonkowanie przedmiotu na drobne bryłowate elementy (chodziło o przeniknięcie niejako istoty jego budowy i skonstruowanie z nich nowej całości.
Widz wyrobiony, szerokim poglądzie na sztukę, nie meczący się dociekaniem, co taki obraz ma przedstawiać, bo to w tym wypadku nie jest ważne, może doznać dużej przyjemności patrząc na pełną swoistego plastycznego wyrazu i rytmu kompozycję brył. Obraz Kubiszynie jest przypadkowym zlepkiem, lecz przemyślaną, świadomą konstrukcją. W tym właśnie kierunku kubiści poszli po 1912 roku, wyzwalając się coraz bardziej z wszelkich aluzji przedmiotowych. ?Rytmika abstrakcyjnych i bardzo uproszczonych brył staje się wyłączną racją tego obrazu?.
W tym okresie- okresie syntetycznym- różnicują się bardzo poszczególne indywidualności kubistów. Obok Picassa i Braque?a stają w pierwszym rzędzie Ferdynand Lger(1881-1955) i Juan Gris (1887-1927). Każdy z nich wypracował indywidualną odmianę kubizmu. Albo słuszniej będzie powiedzieć: dla każdego kubizm stał się punktem wyjścia przy uprawianiu i rozwijaniu własnej twórczości.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Kubizm - referat na celujaca

GENEZA

Kubizm to kierunek w malarstwie i rzeźbie, który został zainicjowany we Francji ok. 1906 roku. Ojcami kubizmu, nowego kierunku w malarstwie, byli Hiszpan Pablo Picasso oraz Francuz Georges Braque, którzy ściśle ze sobą wspó�...

Wiedza o kulturze

Kubizm

Sztuka od czasów renesansowych do końca XIX wieku pojmowana była jako odtwarzanie rzeczywistości . Miała naśladować naturę–swój niedościgniony wzór, być jej iluzją.
W wieku XX nastąpiły radykalne zmiany. Sztuka przeszła od odt...

Wiedza o kulturze

Kubizm

Sztuka od czasów renesansowych do końca XIX wieku pojmowana była jako odtwarzanie rzeczywistości. Miała naśladować naturę–swój niedościgniony wzór, być jej iluzją.
W wieku XX nastąpiły radykalne zmiany. Sztuka przeszła od odtw...

Kulturoznawstwo

Dwie ważne fazy kubizmu to kubizm analityczny i kubizm syntetyczny. Obejrzyj obrazy powstałe w tych okresach i na ich podstawie spróbuj powiedzieć, jak rozumiesz nazwy "analityczny" i "syntetyczny".

Dwie ważne fazy kubizmu to kubizm analityczny i kubizm syntetyczny. Obejrzyj obrazy powstałe w tych okresach i na ich podstawie spróbuj powiedzieć, jak rozumiesz nazwy "analityczny" i "syntetyczny"....

Kulturoznawstwo

1)Co to jest kubizm 2)Najważniejsze dzieła Pabla Picassa 3)Cechy kubizmu 4)Jak się dzieli kubizm  

1)Co to jest kubizm 2)Najważniejsze dzieła Pabla Picassa 3)Cechy kubizmu 4)Jak się dzieli kubizm  ...

Kulturoznawstwo

opisz kubizm syntetyczny i kubizm analityczny( krótko ) . Na dziś proszę !!!

opisz kubizm syntetyczny i kubizm analityczny( krótko ) . Na dziś proszę !!!...