"Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią".

Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią, jest XIV- wiecznym utworem, dziełem Anonima, poruszającym tematy eschatologiczne. Smierć, w Rozmowie ukazuje się Polikarpowi, jako rokładające się zwłoki kobiece. wypowiedzi śmierci bywaja lekceważące, Polikarp natomiast zadaje pytania niegodne mędrca. Smierć natrząsa się z niego, ujawnia cechy charakterystyczne dla ludzkich zachowań, lubi budzić grozę, znęcać się, łatwo wpada w złość i się irytuje. Smierć rozmawia z Polikarpem,odpowiada na jego pytania, przekazuje ostrzeżenia światu i jednocześnie ukazuje możliwość ratunku przed nią samą. Mistrz jest pośrednikiem i przykładem wewnętrznej metamorfozy, która powinna dokonac sie w każdym człowieku. Pojawia sie motyw ze Starego Testamentu z Księgoi Koheleta- vanitas vanitatum, śmierć przypomina o przemijaniu, zbędnym przywiązaniu do rzeczy tego świata.

W Rozmowie pojawia się, przede wszystkim motyw dance macabre, a więc tańca śmierci, który najczęście j sprowadzał sie do korowodu, a skład którego wchodzili przedstawiciele wszystkich stanów, począwszy od żebraków, a skończywszy na papieżu. Miało to obrazować powszeczność śmierci i jej "bezwyjątkowość". Utwór przdstawia jej moc i siłę, a przede wszystkim sprawiedliwość, gdyż nikt nie nie może się przed nią uchronić, nawet sam Polikarp z którym rozmawia. Jednakże w dalszej części utworu okazuje się, że moc śmierci, mimo iż zawsze wygrywa, jest ograniczona, a ograniczenie to dotyczy wieczności. Człowiek żyjący dobrze uchroni się od wiecznej śmierci, a więc od potępienia.Jak później śmierć wyjaśnia, narodziła sie z grzechu i w grzechu pokłada swe nadzieje i nieograniczone możliwości. Smierć ma największą moc, nad niegodziwcami, którzy źle żyja i próżnują, korzystając jedynie z uroków świata. Jest niczym sędzia, którego uczciwy człowiek nie musi się obawiać, a jedynie gzrzesznik, który za życia przed nią ucieka, a po śmierci bedzie błagał "o jej kosę".

W utworze wizerunek smierci jes tkonkretny j jasny. Można powiedzieć, że jak nauczyciel wykłada: przyczyny, skutki, daje wskazówki i przedstawia kary. Wszystko wydaje sie zrozumiałe, choc zaskakuje cynizmem, czy cechami charakterystycznymi dla zachowań człowieka.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Światopoglądowa, dydaktyczna i satyryczna funkcja utworu "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią".

Odwołując się do fragmentu tekstu i swojej wiedzy o kulturze średniowiecza, napisz pracę: Światopoglądowa, dydaktyczna i satyryczna funkcja utworu "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią"


"Rozmowa Mistrza Polik...

Język polski

"Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" - przedstawienie wizji śmierci

Utwór pt.:"Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" mówi o spotkaniu Polikarpusa ze śmiercią. Mędrzec uprzedmio poprosił Boga o to spotkanie, tak jak i autor w inwokacji utworu, gdyż chciał pomóc "wychować ludzi". Autor...

Język polski

Analiza utworu "Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią"

W Średniowieczu bardzo popularnym tematem dzieł sztuki, czy też literatury była Śmierć. Prawdopodobnie duży wpływ wywarły na to ówczesne warunki życia, czyli brak możliwości do utrzymania choćby podstawowych zasad higieny, a co za tym ...

Język polski

"Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią"

1. Tytuł utworu

Utwór ma charakter dialogu między uczonym (mistrz Polikarp), a upersonifikowaną śmircią. Jest napisany w języku polskim, są wtrącenia łacińskie podczas podziału na role. Jest to utwór stojący na pograniczu lite...

Język polski

"Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią".

1. Tytuł utworu
Utwór ma charakter dialogu między uczonym (mistrz Polikarp), a upersonifikowaną śmircią. Jest napisany w języku polskim, są wtrącenia łacińskie podczas podziału na role. Jest to utwór stojący na pograniczu literatur...