Mediacje vs Negocjacje- konspekt zajęć
Konspekt zajęć- MEDIACJE vs NEGOCJACJE
I. Część teoretyczna
Mediacje, negocjacje- omówienie każdej z metod rozwiązywania problemów
II. Część praktyczna
1. Negocjacje/ mediacje- ćwiczenia grupowe
Podział grupy na mniejsze 4-5 osobowe grupki
Zadaniem poszczególnych grup jest zastanowienie się oraz odpowiedź na pytania w formie pisemnej:
-jakie są cechy dobrego mediatora?
-w jakich sytuacjach prowadzone są mediacje i negocjacje? Jakie rodzaje konfliktów mogą obejmować?
-jakie są pozytywne cechy konfliktów rozwiązanych?
W momencie zgłoszenia gotowości, poszczególne grupy przedstawiają odpowiedzi na pytania
2. Mediacje- odgrywanie scenek
Ćwiczenie symulacyjne dla 3 osób. Po wyłonieniu 3 ochotników, osoby te mają za zadanie wcielić się w role osoby X, osoby Y, pomiędzy którymi występuje konflikt oraz mediatora, który będzie pomagał stronom w zawarciu porozumienia.
Scenka
Osoba X
Jesteś kolegą z klasy osoby Y. Dwa tygodnie temu pożyczyłeś Y swoją nową płytę CD. Y długo nie zwraca płyty a Ty bardzo chciałbyś jej posłuchać. Jesteś wściekły na Y i w nerwach nazywasz go głupkiem.
Zapytany przez mediatora o powód użycia wyzwiska tłumaczysz się tym, że jesteś bardzo wściekły, ponadto obiecałeś już innemu koledze, że przegrasz mu CD. Tłumaczysz dalej, że Twój zapracowany brat zarezerwował dla Ciebie całe wolne popołudnie, aby pomóc Ci w nagraniu płyty, ponieważ Ty masz z tym małe problemy.
Zapytany o satysfakcjonujące Cię rozwiązanie konfliktu z Y, mówisz, że chciałbyś aby Y pożyczył Ci swoje 2 ulubione płyty. Ustajesz również na propozycję Y, aby ewentualnie pomógł Ci w angielskim, ponieważ jesteś słaby i musisz poprawić oceny. Przy pomocy mediatora osiągacie porozumienie.
Osoba Y
Jesteś kolegą X. Dwa tygodnie temu pożyczył Ci on swoją nową płytę CD. X prosił Cię o jak najszybsze oddanie płyty, ponieważ sam chciałby się nią nacieszyć. Wiedziałeś o tym, jednak przetrzymałeś CD.
Zapytany przez mediatora o powód nie oddania płyty mówisz, że bardzo Ci się spodobała, jest świetna. Jednak przyznajesz się, że wiesz, że postąpiłeś źle. Z drugiej strony bulwersuje Cię wyzwisko X skierowane w Twoją stronę.
Zapytany o satysfakcjonujące Cię rozwiązanie proponujesz X pomoc w angielskim, ponieważ nie jest zbyt dobry oraz ustajesz na propozycje X- zgadzasz się pożyczyć mu swoje 2 ulubione płyty. Przy pomocy mediatora osiągacie porozumienie.
Mediator
Masz za zadanie przeprowadzić mediacje pomiędzy X i Y, którzy pozostają w konflikcie.
Zgodnie ze swoją rolą masz obowiązek przedstawić się, powiedzieć w jakim celu towarzyszysz stronom, wprowadzić nie stresującą atmosferę oraz wysłuchać stanowisk osób X oraz Y.
Osoba X 2 tygodnie temu pożyczyła swoja płytę CD osobie Y. Y długo nie zwraca płyty, ponieważ bardzo mu się spodobała, a X jest wściekły, ponieważ chciałby płyty posłuchać i w nerwach nazywa Y głupkiem.
Pytasz osobę X dlaczego nazwała tak Y, następnie pytasz Y o powód nieoddania CD.
W momencie powstawania kłótni pomiędzy stronami, powinieneś uspokoić X i Y. Nie wolno Ci proponować żadnych rozwiązań. Twoim zadaniem jest pomoc w uświadomieniu osobom X i Y tego, że ich konflikt jest do rozwiązania.
Pytasz X jakie rozwiązanie, w tej sytuacji byłoby dla niego satysfakcjonujące, następnie o to samo pytasz Y. Zadajesz stronom pytania pomocnicze, gdy występują niejasności. W rezultacie udaje się rozwiązać konflikt. Obie strony są usatysfakcjonowane.
3. KONFLIKT
Cele
Uświadamianie istoty sytuacji konfliktowej.
Poznawanie strategii postępowania w przypadku sprzecznych interesów
Przebieg
Grupa dzieli się na 3 osobowe grupki. Każda z osób w grupie jest przedstawicielem do Rady Miejskiej. Osoba A będzie reprezentowała kulturę, B oświatę, C sport i turystykę.
Zadaniem przedstawicieli jest dokonanie w ciągu 10-15 minut podziału 1 miliona złotych na poszczególne dziedziny. Każdy stara się uzyskać jak największą kwotę pieniędzy. Podziału nie można dokonać rzucając monetą ani też poprzez ciągnięcie zapałek. Nie może on być także równy. Po podjęciu decyzji poszczególne grupy prezentują rezultaty jakie udało się osiągnąć. Grupa dzieli się z prowadzącym swoimi odczuciami związanymi z zachowaniami, które występowały w czasie konfliktu.
Omówienie
-czy uczestnicy walczyli o swoje interesy, czy też z nich rezygnowali?
- czy szukali rozwiązań kompromisowych i jak wiele rozwiązań zaproponowali?
- jakie postawy prezentowali uczestnicy? Jakie są ich zalety i wady?
- czy zachowania w scence podobne są do tych, które można zaobserwować w życiu?
4. SPRAWA
Cele
Uzgadnianie wspólnego stanowiska
Porównywanie opinii innych osób
Przebieg
Grupa dzieli się na grupki 5-6 osobowe, następnie zapoznaje się z opisem sytuacji.
Miesiąc temu kupiłeś buty za 80zł. Założyłeś je trzy razy- raz podczas deszczu. Twoim zdaniem nie używałes ich w sposób niewłaściwy. A jednak, kiedy je wczoraj założyłeś, okazało się, że odchodzi bardzo mocno podeszwa. Nie zachowałeś paragonu, ale uważasz, że sklep powinien zwrócić Ci co najmniej 75% ceny.
Zadaniem poszczególnych grup jest zastanowienie się nad problemem oraz ustalenie wspólnego stanowiska w następujących kwestiach:
- co powiesz, jeśli zdecydujesz się pójść do sklepu
- nie jesteś zadowolony z rozmowy ze sprzedawcą, co zrobisz teraz?
- nadal nie jesteś zadowolony z odpowiedzi uzyskanej w sklepie; co teraz zrobisz, zrezygnujesz, jeśli ta próba się nie powiedzie, czy masz inne plany?
Wspólne ustalenia każda z grup zapisuje w kilku zdaniach
Następnie każda grupa przedstawia scenkę ilustrującą przyjęte rozwiązania
Omówienie
-czy trudno było ustalić w grupie wspólne rozwiązanie?
- co ułatwiało, a co utrudniało uzgodnienia?
- w jakim stopniu rozwiązania poszczególnych grup są do siebie podobne?
- czy istnieje wiele rozwiązań tego samego problemu?
5. ZADAWANIE PYTAŃ
Cele
Umiejętność stawiania pytań w sytuacji negocjacyjnej
Pobudzenie myślenia twórczego w rozwiązywaniu problemów
Przebieg
Grupa dzieli się na grupki 5-6 osobowe. Każda grupa wylosuje kartki ze słowami rozpoczynającymi pytania. Mogą to być słowa: GDZIE, CO, ILE, JAK, DO CZEGO, CZY, SKĄD, KIEDY, JAKIE, DLACZEGO) Zadaniem grup jest zapisanie jak najwięcej pytań rozpoczynających się od wylosowanych słów. Pytania muszą być związane z sytuacjami negocjacyjnymi, które grupy same wymyślą. Na koniec każda z grup odczytuje pytania a pozostałe grupy próbują na nie odpowiedzieć. Mile widziane pytania trudne.
Omówienie
-które z zadanych pytań miały szczególnie pozytywny lub negatywny wpływ na przebieg negocjacji?
- czy zadawane pytania przyczyniały się do ustalenia interesów partnerów?