Mężczyzna w sztuce
Przez wieki artyści uwieczniali mężczyzn w swoich dziełach. Jednak, to kobietom poświęcano więcej uwagi, to one zdominowały tematykę większości utworów, zarówno plastycznych jak i poetyckich. Zawiązane jest to zapewne z tym, iż malarzami, rzeźbiarzami, bądź poetami byli głównie mężczyźni.
Leonardo da Vinci oprócz słynnych dzieł takich jak „Mona Lisa”, bądź „Dama z Łasiczką”, przedstawiających płeć piękną, stworzył dzieło „Człowiek Witruwiański”, będące ostatnio w centrum zainteresowania z uwagi na film, który właśnie wszedł na ekrany polskich kin – „Kod Leonarda da Vinci”.
„Człowiek Witruwiański” jest wysoko cenionym rysunkiem, przedstawiającym figurę nagiego mężczyzny wpisaną w okrąg i kwadrat- z rękami i nogami ułożonymi w kształt pozbawionego piór orła z rozpostartymi skrzydłami. Dzieło uważane było za anatomicznie najbardziej poprawne w czasach Leonarda i stało się współczesną ikoną kultury.
Innymi dziełami przedstawiającymi postacie mężczyzn mogą być: „Ranny” Gustava Couberta, bądź „Geopolityczne dziecko oglądające narodziny człowieka nowoczesnego” Salvadora Daliego. Ten pierwszy obraz prezentuje mężczyznę, prawdopodobnie żołnierza, możnaby sądzić, że podczas drzemki, ponieważ jego twarz wyraża nieprawdopodobny spokój, beztroskość i odprężenie. Leży on jednak pod drzewem z innego powodu – został ranny i rana zadana w okolice serca odebrała mu życie. Za nim widnieje miecz, oparty o pień grubego drzewa. Żołnierz trzyma się lewą ręką za połać płaszcza, a białą bluzkę pod spodem ma splamioną krwią. Mężczyzna ma brodę i ciemne włosy.
Drugie dzieło ma charakter o wiele bardziej symboliczny, jak większość obrazów Daliego. Pokazuje on kulę ziemską przykrytą jakby płaszczem opatrzności Bożej, przedstawioną jakby jajko, z którego „wylęga się” mężczyzna, wychodzi on jakby z Ameryki Północnej, co może symbolizować jej odrodzenie, szczególnie szybki rozwój gospodarczy, kulturowy i cywilizacyjny lub ekspansję terytorialną Ameryki Północnej, podbijanie masowo innych krajów. Znaczenie ma także muskulatura mężczyzny, symbolizująca jego siłę i potęgę. Proporcje przedstawionych kontynentów także celowo nie zostały zachowane. Ameryka Południowa jest mniejsza od Afryki. Może to ukazywać kontynenty bogatsze w złoża i minerały. Łatwo zobaczyć jak pojawiający się człowiek wzrastał z młodego państwa Ameryki. Dali powiązał także znaczenie obrazu ze swoim pobytem na emigracji.
„Portret mężczyzny piszącego przy stole” Hendricka Martensza Sorgha, znajdujący się w Muzeum Narodowym w Warszawie, portretuje protestanckiego kaznodzieję i zapewne teologa. W sztuce nowożytnej pies był często przedstawiany jako towarzysz uczonego, a to ze względu na przypisywaną temu zwierzęciu naturalną inteligencję i intuicję, a także jako odzwierciedlenie systematyczności w poszukiwaniach (mądrości oczywiście). Funkcjonował także jako symbol wierności i czujności. Papuga bardzo często występowała w ikonografii i emblematyce jako symbol uczoności i elokwencji. Na stoliku przed teologiem, pośród wielu ksiąg, leży rozłożona Biblia.