Zasady zarządzania Fayola

Zarządzanie to sprawowanie władzy na podstawie własności zasobów lub upoważnienia do dysponowania nimi. Jego zadaniem jest osiągnięcie założonego celu instytucji. Aby ułatwić osiągnięcie tego celu Henri Fayol sformułował 14 zasad zarządzania. Są to:
· Podział pracy
Im bardziej ludzie specjalizują się, tym sprawniej mogą wykonywać swoją pracę.
· Autorytet
Warunkiem wykonywania poleceń kierownika obok autorytetu formalnego jest posiadanie przez niego autorytetu osobistego.
· Dyscyplina
Członkowie organizacji powinni przestrzegać przepisów i uzgodnień zarządzających organizacją.
· Jedność rozkazodawstwa
Każdy pracownik powinien otrzymywać polecenia dotyczące danej pracy tylko od jednej osoby.
· Jednolitość kierownictwa
Operacje w organizacji prowadzące do jednego celu powinny być przedmiotem kierowania przez jednego kierownika.
· Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu
W żadnym przedsięwzięciu interesy pracowników nie powinny przeważać nad interesami organizacji jako całości.
· Wynagrodzenie
Wynagrodzenie powinno być sprawiedliwe dla pracowników, jak i dla pracodawców.
· Centralizacja
Kierownicy są zobowiązani do zapewnienia podwładnym dostatecznych uprawnień umożliwiających im właściwe wykonywanie zadań. Problem polega na znalezieniu w każdym przypadku własnego stopnia centralizacji.
· Hierarchia
Linie władzy w organizacji przebiegają od naczelnego kierownictwa do najniższego szczebla w instytucji .
· Ład
Każda rzecz i każdy człowiek powinien być na właściwym miejscu i we właściwym czasie.
· Odpowiednie traktowanie personelu
Kierownicy powinni odnosić się do podwładnych w sposób przychylny i sprawiedliwy.
· Stabilność personelu
Duża fluktuacja pracowników niekorzystnie wpływa na sprawność funkcjonowania organizacji.
· Inicjatywa
Podwładni powinni mieć swobodę w tworzeniu i realizacji swoich planów.
· Espirit de corps
Sprzyjanie poczuciu przynależności do zespołu zapewnia organizacji ducha jedności.







Mam nadzieję, że fragment mojej pracy troszczeczkę się wam przyda :)

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Tezy do egzaminu z Zarządzania (II TiR)

1. Zarządzanie – pojęcia podstawowe, definicje
Zarządzanie - umiejętność prowadzenia działalności gospodarczej, która przynosi efekty, jest także współdziałaniem osób, które umożliwi zneutralizowanie słabości i maksymalnie wy...

Zarządzanie

Henri Fayol - zasady zarządzania, funkcje przedsiębiorstwa, piramida uzdolnień

Henri Fayol stworzył 14 zasad zarządzania.

1. Podział pracy -> większa i lepsza produkcja dzięki specjalizacji czynności i rozgraniczeniu funkcji.

2. Autorytet -> Władza oparta na akceptacji przez tych, którzy tej władzy p...

Zarządzanie

100 zagadnień z zarządzania

1. Czym jest kierowanie ?
Kierowanie, to proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów.
2. Czym jest...

Zarządzanie

Warunki dogodne dla wprowadzenia danych modeli zarządzania

„Biorąc po uwagę znane podejścia do zarządzania przedstaw warunki, które będą sprzyjały zastosowaniu każdego z nich. Czy istnieje uniwersalny model zarządzania?”

W pracy Jerzego Kurnali „Twórcy naukowych podstaw organizacji...

Zarządzanie

Zagadnienia na egzamin z zarządzania

1. Zarządzanie – pojęcia podstawowe, definicje

Organizacja:
a) w znaczeniu atrybutowym- to grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób uporządkowany, skoordynowany aby osiągnąć pewien zestaw celów
b) w znaczeniu syst...