Pojęcia
2. Struktura i funkcje czasu wolnego i turystyki:
Funkcje czasu wolnego: - edukacyjna – wychowawcza – integracyjna – regeneracyjna – rozrywkowa – psychokreatywna – psychokompensacyjna - psychorekreacyjna – psychoterapełtyczna
4.Kształtowanie osobowości do sportu, czasu wolnego i turystyki:
Kształtowanie osobowości do a raczej przez turystykę czyli przez sport i czas wolny to nic innego jak uspołecznianie np. młodego człowieka do życia w dzisiejszym świecie. Wiadomo przecież że przez turystykę poznajemy nowych ludzi, inne kultury itp. itd. Czyli po prostu się wychowywujemy.
5.Instrumentalne i autoteliczne własności ciała:
Człowiek autoteliczny to człowiek który pragnie sprawdzić sam siebie jest gotów na rożnego rodzaju odkrycia, nowości. Instrumentalnie dąży do celu czyli sumiennie przygotowuje się do doświadczenia czegoś nowego, czegoś co chce dokonać , powoli realizując swój cel.
6.Odzwierciedlenie struktury klasowo – warstwowej w kulturze fizycznej:
Taki rodzaj turystyki uprawiają ludzie nastawieni na nowe doświadczenia, mający chęć przeżyć coś nowego niezapomnianego. Ludzie tacy są nastawieni na wysiłek fizyczny, na aktywna formę wypoczynku. Firmy turystyczne są przygotowane na tego typu klientów proponując takie atrakcje jak :lot balonem , nurkowanie ,sztuka przetrwania itp.
7.Czynniki mobilności w społeczeństwie i kulturze fizycznej:
Rozwój turystyki przyczynił się do tego iż teraz łatwiej się wszędzie dostać, mobilność społeczeństwa ułatwiła i przyspieszyła zmianę pobytu. Turystyka rozwija się tak szybko ,że proponuje się coraz lepsze i wygodniejsze spędzanie wolnego czasu. Mobilność idzie zarówno też w kształcenie młodych ludzi dzięki wycieczką młodzież uczy się współżycia w grupie, tolerancji, odkrawania nowych rzeczy, uczą się współpracy i życia.
8.Socjologiczne czynniki determinujące uczestnictwo w sporcie, rekreacji, wypoczynku i turystyce:
Czynnikami tymi są: w odniesieniu do pozytywnego rozwoju społeczeństwa:
a) czynnik pozytywnego rozwoju społeczeństwa
b) czynnik patologii społecznej
w odniesieniu do osobowości i mieszkańców terenów odwiedzanych
a)czynnik socjalizacji
b)czynnik dewiacji
9.Współczesne poglądy na czas wolny:
Współcześnie czas wolny spędzany jest w bardzo luźny sposób, wygodny lecz dla niektórych ciężko doświadczany ze względu na los, czy tez inne czynniki. Współcześnie turystyka została tak rozwinięta, że w czasie wolnym nie trudno jest gdzieś wyjechać z dala od miejsca zamieszkania lub dostać w rożne dalsze miejsca, jak było to kiedyś. Współczesność wywiera jednak na niektórych ludziach brak tego czasu wolnego spowodowane jest to dokształcaniem się , pracą i obowiązkami ,także czas wolny we współczesnym czasie ma różne znaczenie i jest różnie postrzegany .
12. Podstawowe funkcje czasu wolnego i turystyki:
Funkcja turystyki jest poznanie ,zwiedzenie , zobaczenie miejsca do którego chcemy wyruszyć. Turystyka jest również funkcja kultury znaczy to że jeżeli chcemy zrozumieć dany kraj musimy poznać jego kulturę( funkcja poznawcza) . Odkryć nowe miejsca nieznane nam( funkcja odkrywcza) Oraz dowiedzieć się czegoś o danym kraju , miejscu ( funkcja naukowa) pozwalająca rozwinąć się nam.
15.Cele turystyki wg. Przecławskiego:
K.Przecławski dzieli cele turystyki na dwie grupy, „dobrowolne” i „przymusowe”
· Rekreacyjny
· Poznawczy
· Zdrowotny
· Naukowy
· Twórczy
· Sportowy
· Handlowy
· Religijny
· Rodzinny
· Zdrowotny
Do przymusowych należy: -- służba wojskowa
16.Związki turystyki z kulturą
K. Przecławski przedstawił 5 rodzajów powiązania turystyki z kulturą:
1. Tur. jest funkcją kultury – jest wyrazem kultury czyli zachowanie ludzi
2. Tur. jest elementem kultury – nie można zrozumieć innej kultury bez nawiązania z nią bezpośredniego kontaktu
3. Tur. jest przekazem kultury – turystyka w podobnym stopniu co media przenoszą informacje o kulturze
4. Tur. jest spotkaniem kultur – np. na początku XIX wieku spotkanie białego człowieka z czarnym
5. Tur. jest czynnikiem przemian kulturowych – gdy następuje zderzenie się kultur pewne elementy każdej z nich są asymilowane
17. Podstawowe kategorie socjologii turystyki:
Wymiary socjologii:-wymiar psychologiczny, -wymiar społeczny: ekonomiczny,przestrzenny, kulturowy.
18.Wartości i orientacje jednostek
Wg. K.Przecławskiego wyróżniamy 8 różnych orientacji i 2 wartości:
Orientacje; Wartości;
1. Hedonistyczna 1. Egocentryczna
2. Biologiczna 2. Socjocentryczna
3. Poznawcza
4. Perfekcjonistyczna
5. Artystyczna
6. Społeczna
7. Twórcza
8. Alterocentryczna
Tylko pierwsze 3 orientacje są przypisane do wartości egocentrycznych, a reszta do socjocentrycznych
19.Przemiany w miejscowości recepcyjnej i emisyjnej oraz w strukturze społecznej
Recepcyjna:
Przemiany w miejscowości odwiedzanej przez turystów czyli recepcyjnej to przemiany społeczne
w miejscowościach nie zurbanizowanych polegają one na przenoszeniu nawyków, cząstek kultury turystów do kultury
„tubylców”. Pewne zachowania i cząstki kultury turystów bardzo imponują „tubylcom” i są przez nich adaptowane.
Struktura społeczna:
Przemiany w strukturze społecznej to przede wszystkim przemiany mówiące o tym, że ludzie z miejscowości turystycznych nie
wyjeżdżają, a nawet ludzie z innych regionów osiedlają się danej miejscowości, aby zarobić na turystach czy na ich obsłudze.
Dzięki temu urbanizacja się rozwija szybciej niż gdzie indziej.
Emisyjna:
Przemiany w miejscowości emisyjnej czyli takiej z której turyści wyjeżdżają. To takie przemiany, które mają wpływ na kulturę
danego miasta, miejscowości, rodziny lub grupy osób. Turyści którzy przyjeżdżają z miejscowości recepcyjnej, często pragną
przenieść na swoje „terytorium” nawyki nabyte z kultury mieszkańców miejscowości, miasta z którego przyjechali. Taki turysta
bardzo mocno oddziaływuje na swoje otoczenie czyli na rodzinę i przyjaciół.
20.Typologia zachowań turystycznych młodzieży:
Zachowanie młodzieży podczas wyjazdów itp. jest bardzo różne, Przecławski wyróżnia 9 różnych typów turysty:
· Turysta poznający świat
· T. Kontemplacyjny
· T. Poszukujący przyjaciół
· T. Wypoczywający
· T. Wyczynowy
· T. Bawiący się
· T. Szukający przygód
· T. Handlowiec
· T. Konformista (naśladujący innych)
21.Podstawowe cechy etyki turystów, gospodarzy i organizatorów:
Cechy etyki turystów:
· Nie uleganie stereotypom
· Szanować ludność odwiedzanego regionu, miasta i kraju
· Dbałość o środowisko naturalne
Cechy etyki gospodarzy:
· Gościnność
· Udzielanie informacji
· Zapewnienie różnego rodzaju usług
· Uczciwość
· Brak dyskryminacji
· Dbałość o środowisko naturalne
· Rozwijanie się poprzez turystów
Cechy etyki organizatorów:
· Dotrzymywanie umów
· Uczciwość
· Udzielanie pełnej prawidłowej informacji