Analiza i interpretacja Pieśni XI Jana Kochanowskiego. „Jak ma żyć człowiek?”

Życie- co to takiego? Zbiór historii, obrazów, anegdot zebranych w jedną całość, z których możemy wyróżnić chwile tylko szczęśliwe i gorzkie? Jak je przeżyć? Co zrobić, by się nie zagubić i być szczęśliwym? Z pomocą i odpowiedzią przychodzą nam pieśni J. Kochanowskiego, które niosą przesłanie do każdego z nas „jak żyć”.
Podmiot liryczny, którego możemy utożsamiać z Kochanowskim, na początku Pieśni XI wyraża myśl odwołującą się do filozofii stoickiej, która w swoim założeniu miała uwolnić człowieka od wszelakich uczuć i nauczyć obojętności i zachowywania spokoju w różnych przykrych i szczęśliwych momentach życia. Podmiot w pierwszej strofie Pieśni, wzywa nas, byśmy nie poddawali się uczuciom i pysze, w pomyślnych momentach naszego życia i napomina o stateczność umysłu w chwilach nieszczęścia. Podmiot liryczny występuje tu w roli nauczyciela udzielającego rad i mówiącego do każdego z nas. Jest to wzór mędrca, który posiadł wiedzę, przez doświadczenie życiowe i jest on także charakterystyczny dla filozofii stoickiej. Lecz Kochanowski, nie odrzuca także myśli epikurejskiej, którą można ująć w jednej sentencji- „Carpe Diem” czyli chwytaj dzień. Łączy on tutaj dwie starożytne filozofie. („Przy dobrym trunku strawisz dzień wesoły”) Nie jest przeciwny korzystania z życia, ucztowaniu i biesiadowaniu z przyjaciółmi. Można doszukać się nawiązania do wcześniejszej, IX Pieśni, gdzie Kochanowski pisze „Niechaj stół dobrego wina przynaszają, a przy tym w złote gęśli albo w lutnią grają”. Później jednak, podmiot w Pieśni XI zauważa wielką prawdę, iż człowiek jest zależny od śmierci. Więc dlatego ma brać z życia to, co najlepsze, póki przeznaczenie do śmierci nie wezwie człowieka. Każe nam przygotowywać ucztę, bawić się, „póki wiek służy, a śmierć nie przyspieje”. Widoczne jest tu też nawiązanie do czerpania szczęścia z przyrody i z obcowania z naturą „Tu przy ciekącym przezornym strumieniu, każ stół gotować w jaworowym cieniu.” Jest to charakterystyczne dla Kochanowskiego, gdyż w Pieśni Świętojańskiej o Sobótce pokazuje nam arkadyjskość życia zgodnego z naturą. Człowiek żyjący według praw natury, odczuwa prawdziwe szczęście i radość z życia. Podmiot liryczny jest także wierny jednemu z głównych założeń epoki renesansu- cnocie. Zwraca się do nas apostrofą „człowiecze cnotliwy”. W pieśni XII ukazuje nam cnotę, jako najwyższą wartość i przeciwieństwo pychy. Cnotę traktuje jako największy skarb i najkrótszą drogę do uzyskania szczęścia i życia wiecznego. Najważniejszą jednak prawdą w Pieśni XI jest stwierdzenie, iż każdy człowiek, niezależnie od majątku, który posiada jest równy wobec śmierci. „Bądź się kto zacnym rodził i bogatym, bądź niewolnikiem: u śmierci nic na tym”. Gdy nadejdzie moment odejścia tego świata, człowiek musi wszystko zostawić, od „włości drogo zapłaconych” do „dworów i gmachów złoconych”. Śmierć wszystko zabiera i nie warto się za życia przywiązywać zanadto do swoich majątków, ponieważ to w chwili ostatecznej nie przyniesie żadnego pożytku. Kochanowski udziela nam rady byśmy byli pokorni wobec wyroków Bożych i byli przygotowani na ewentualność śmierci. „Czyjkolwiek naprzód los wynidzie, wsiadaj, wieczny wygnańcze ani więc nie odkładaj!” Kochanowski nawiązuje tu do podstawowego założenia średniowiecza czyli „memento Mori” (pamiętaj o śmierci).
Pieśń XI składa się z pięciu strof cztero-wersowych, jedenastozgłoskowych. Jest to utwór wierszowany o rymach żeńskich, dokładnych i parzystych w strofie. W Pieśni XI możemy zauważyć wiele personifikacji jak np., „wiek służy” lub ”szczęście z tobą imie bratać” Pojawiają się tu również liczne epitety np. „stateczny umysł”, „dobrym trunku”, „człowiecze cnotliwy” i archaizmy jak np. namiastek, przyspieje, wynidzie. W utworze występują również wykrzyknienia „nie przyspieje, „nie odkładaj!”, które wyrażają emocje podmiotu lirycznego.
Każdy człowiek dąży do szczęścia w życiu. Po to właśnie żyjemy. Kochanowski odpowiada na pytanie jak być szczęśliwym, czyli idąc dalej w interpretacji- jak żyć. Radość w życiu związana jest z nieustannym dokonywaniem wyborów, z wypośrodkowaniem między filozofią stoicką i zwalczaniem emocji, a myślą epikurejską. Szczęście według Kochanowskiego polega na uwspólnieniu tych dwóch wielkich filozofii. Człowiek szczęśliwy musi także pamiętać o nieuniknionym przeznaczeniu jakim jest śmierć, gdyż tylko przez uświadomienie sobie tej nieuchronności, ma szansę oswojenia się ze śmiercią i przez to nie bania się jej. Umiejący żyć człowiek korzysta z życia, cieszy się każdym dniem, a także ma świadomość, że do szczęścia jest potrzebna druga osoba, ponieważ Kochanowski stwierdził w Pieśni XI, że to właśnie z przyjaciółmi mamy bawić się i ucztować. Pamiętając o śmierci nie możemy zapominać o życiu. Musimy cieszyć się tym co mamy i tym ile jeszcze możemy zrobić. Przez to osiągniemy prawdziwe szczęście. Tak jak w jednej piosence G. Turnaua: „Szukaj przygody, nim wszystko przeminie, niech cię nie trwożą najdziksze odmęty, znajdziesz tam bajkę w odległej krainie i wszystkie morza, i sny, i okręty”.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Analiza i interpretacja trenu V Jana Kochanowskiego

Jan Kochanowski, najwybitniejsza postać renesansu, to nie tylko autor znanych fraszek, pieśni, psałterza czy też pierwszej polskiej tragedii „Odprawa posłów greckich”.
Słuszne okazuje się stwierdzenie licznych badaczy literatury, że...

Język polski

Analiza i interpretacja pieśni IX Jana Kochanowskiego.

Pieśń IX jest próbą odpowiedzi na pytanie intrygujące największych myślicieli, pisarzy, a także zwykłych ludzi. Pytaniem tym jest – Jak żyć żeby być szczęśliwym?

Utwór ten zawiera w sobie kilka rad jak szczęśliwie przej�...

Język polski

Analiza i interpretacja trenu XVII Jana Kochanowskiego

Jan Kochanowski to niewątpliwie najwybitniejsza postać polskiego renesansu. Jest autorem znakomitych fraszek, pieśni oraz pierwszej polskiej tragedii – „Odprawy posłów greckich”. Mówi się, że „Treny” to największe dzieło w dorobk...

Język polski

Analiza i interpretacja "Pieśni XXIV" Kochanowskiego i wiersza "Exegi monumentum" Słonimskiego.

Temat: Dokonaj analizy i interpretacji „Pieśni XXIV” (Księgi Wtóre) Jana Kochanowskiego i wiersza „Exegi monumentum” Antoniego Słonimskiego. Uwzględnij kreację podmiotu lirycznego i relacje podmiot liryczny - odbiorca


„...

Język polski

Starożytność i jej nawiązania w literaturze - materiały do matury.

Matura ustna

1. Konflikt tragiczny w “Antygonie” Sofoklesa
Wstęp
• Antygona to dramat starogrecki; głos w dyskusji o prawie i władzy, toczącej się w Atenach
• Akcja jest oparta na konflikcie tragicznym, z histori...