Multimedia

Multimedia to bardzo modny od jakiegoś czasu termin. Ozna-cza on połączenie obrazu (filmów) i dźwięku w jedną harmonijną ca-łość. Może służyć do nauki, demonstracji (np. nowego produktu), czy też ogólnie do zintegrowanego, maksymalnie skutecznego przekazu informacji. W terminie multimedia mieści się także termin interak-tywny, co oznacza, że możemy czynnie wpływać na to, co widzimy na ekranie monitora. W innym przypadku niewiele by się to różniło od wyświetlania filmu.

Obecnie sprzęt niezbędny, by zacząć od prostych technik mul-timedialnych, to: komputer klasy Pentium, karta dźwiękowa (16-bitowa), karta graficzna (wysokiej rozdzielczości), karta do digitali-zacji obrazu (frame grabber) oraz czytnik CD-ROM. Aby lepiej wykorzystać technikę multimedialną, należy jednak wyposażyć się w lepszy sprzęt, od minimalnej konfiguracji można zacząć.

Ponieważ Windows z natury rzeczy najlepiej nadaje się na środowi-sko do tworzenia realizacji multimedialnych, potrzeba pamięci RAM o pojemności od min. 8 MB do 16 MB (nie zaszkodzi jeszcze więcej). W przypadku niektórych kart do digitalizacji jest to mało.Wymagają one niejednokrotnie powyżej 16 MB RAM-u. Dysk twardy z 20-40 MB wolnymi, też jest minimum (oczywiście czym więcej wolnego miejsca tym lepiej). Korzystanie z CD-ROM nie zmniejsza tego zapo-trzebowania. Ważny jest też minimalny czas dostępu do dysku. Dysk więc powinien być zgodny z trybem PIO3 lub 4 i mieć pojemność powyżej 400 MB. Czytnik CD-ROM daje możliwość czerpania z o-gromnej biblioteki gotowych rozwiązań (pojemność nośników wynosi ok. 650 MB). Z powodu wymaganej szybkości transferu danych, po-trzebne są złącza typu SCSI lub EIDE (PIO3 i 4) lub też specjalizo-wany sterownik. Obecne wymagania określają niezbędny napęd CD-ROM na 8x z czasem dostępu poniżej 200 ms. Wystarcza za to na szczęście prosta karta z wyjściem MIDI np. Sound Blaster (np. SB 16 zapewnia 16-bitowy stereofoniczny dźwięk). Pamiętać należy również o wymaganiach stawianych przez programy graficzne uży-wane w pokazach multimedialnych, szczególnie, jeśli są to programy umożliwiające tworzenie animacji. Monitor i karta graficzna zależą właśnie od wymagań rozdzielczości i kolorów, z tym że karta powinna być modelem z procesorem graficznym (akcelerator graficzny SVGA i sprzętowym odtwarzaniem plików typu MPEG).

Obecnie do terminu multimedia zalicza się także tzw. wideokon-ferencje. Do tego potrzebujemy oprócz wymienionego powyżej sprzętu także kartę fax/Modem z opcją Voice. Minimalne wymagania dla tej karty to 14400 bps.



Wymienione powyżej dane stanowią tylko ogólną charaktery-stykę sprzętu komputerowego do zastosowań multimedialnych. Aby móc zacząć działać w dziedzinie multimedii, należy zdecydować się na konkretny podzespół. Podany poniżej opis zarysowuje pokrótce przykładowe elementy jakie mogą być zastosowane w tej fascynującej dziedzinie.

Zacznijmy od najważniejszej części komputera, jego mó-zgu - procesora. Czasy kiedy wystarczał procesor 486 powoli się kończą (już się skończyły?!). Obecnie standardem stał się Pentium i jego następne odmiany. Najnowsza - MMX, zdaje się być wymarzoną dla zastosowań multimedialnych. Nowy mechanizm jest najciekawszą modyfikacją architektury procesorów Intela od czasu powstania mo-delu 386. Perspektywy związane z wprowadzeniem go na rynek są niemal identyczne jak w przypadku inauguracji nowej serii kart gra-ficznych: kolorowy świat multimediów powinien poruszać się jeszcze szybciej. Przewidywany wzrost wydajności komputera, przy standar-dowych operacjach przetwarzania obrazu - nawet czterokrotny, będzie tu jednak wynikał wyłącznie z nowej architektury procesora (o ile o-czywiście program potrafi wykorzystywać nowy zestaw rozkazów). Jednak mechanizm MMX ma jedną zasadniczą wadę - architektura ta wymaga zastosowania nowej płyty głównej (są też dostępne adaptery MMX do starych płyt - niestety dosyć drogie).

Podstawowym elementem architektury MMX jest tzw. technika SIMD (Single Instruction, Multiple Data), umożliwiająca równoległe przetwarzanie kilku informacji za pomocą pojedynczego rozkazu. W tym celu zostały wprowadzone nowe typy danych posiadające wiel-kość 64 bitów i zawierające w sobie kilka pojedynczych danych. W przypadku danych graficznych mechanizm MMX może np. równo-cześnie wpisywać do jednego rejestru oraz przetwarzać dane dotyczą-ce ośmiu pikseli.

W skład poleceń MMX wchodzą funkcje różnego typu. Należą do nich np. takie podstawowe operacje, jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie, przesunięcie arytmetyczne oraz mnożenie wraz z dodawa-niem. Znajdziemy tu również operacje porównania i konwersji po-między poszczególnymi typami danych, oparacje logiczne (AND, AND NOT, OR i XOR), rozkazy przesunięcia bitowego (SHIFT), a także polecenia transmisji danych między rejestrami lub rejestrami i pamięcią roboczą.

W praktycznych zastosowaniach dla aplikacji multimedialnych mechanizm MMX posiada specjalną technikę nakładania (tzw. Chroma Keying), która jest wykorzystywana do umieszczania tek-stów na tle grafiki lub obrazu wideo oraz do animacji postaci w grach. Jest to mechanizm podobny do tego, za pomocą którego spiker za-powiadający prognozę w telewizji może stać na tle mapy. Technika MMX oferuje również możliwość konwersji grafiki 8- lub 16-bitowej na system 24-bitowy lub nawet truecolor (32-bitowy), co pozwala np. na bardziej realistyczne odtwarzanie gier.

Jeśli jesteśmy przy grafice, spójrzmy co oferuje nam rynek, bowiem wiadomo, że wydajność systemu graficznego jest bardzo ważna, szczególnie wtedy, gdy korzystamy z graficznego środowiska pracy takiego jak Windows 95 czy OS/2. W dziedzinie kart graficz-nych panują układy pochodzące od znanego producenta układów wi-deo - S3. Najczęściej spotykane są karty z chipami S3 Trio64, które ze względu na niską cenę i wysoką wydajność znajdują szerokie za-stosowanie. Lepsze możliwości zapewnia procesor graficzny S3 Vir-ge, który posiada oprócz funkcji akceleracji grafiki 2D także możli-wość sprzętowego wsparcia dla wyświetlania obiektów trójwymiaro-wych. Dla bardziej ambitnych polecić można karty 128-bitowe, które być może już niedługo całkowicie wyprą standard 64 bitów.

Przykładem takiej karty jest 128-bitowa karta ViewTop. Sercem karty jest układ Tseng ET6000 oraz 2,25 MB pamięci typu MDRAM (Multi-bank DRAM). Urządzenie umożliwia uzyskanie rozdzielczości 1600x1200 w trybie 256 kolorów oraz 800x600 w trybie truecolor, pracuje szybciej od kart 64-bitowych o ok. 60%, a czas wykonania niektórych funkcji skraca się nawet trzykrotnie!

Dla zastosowań montażu cyfrowych filmów potrzebna by jednak była dobra karta wideo, która umożliwia digitalizację obrazu. I tak na przykład karta miroVIDEO DC30 wykorzystuje nową tech-nologię PCI bus master umożliwiając stała prędkość digitalizacji da-nych na poziomie 6 MB/s. Praca karty w trybie nadzorcy (master) nie angażuje procesora - przetwarzane dane zapisywane są bezpośrednio do pamięci RAM, a stamtąd na dysk - pozwalając na zminimalizo-wanie ilości gubionych klatek. Dodatkowo zintegrowanie z kartą dźwiękową eliminuje możliwość złej synchronizacji wizji z fonią. Zastosowanie nowej technologii sprawia, że zapisywany obraz jest płynny. Maksymalna rozdzielczość digitalizowanego obrazu w zależ-ności od standardu PAL(SECAM)/NTSC wynosi odpowiednio 768x576 / 640x480 przy pełnej palecie barw (24-bity). Podczas zapi-su sekwencji możemy na bieżąco kompresować obraz w granicach 3,5:1/100:1 oraz nakładać filtry jaskrawości, kontrastu, nasycenia i barwy kolorów. Wbudowana karta dźwiękowa pozwala na nagranie podkładu od 8-bitów mono 11kHz do 16-bitów stereo 44,1kHz.

Niestety, aby móc wykorzystać w pełni tak mocną kartę potrzebny jest odpowiednio mocny sprzęt - wymogiem jest Pentium, 16 MB RAM, 500 MB wolnego miejsca na dysku, CD-ROM, Windows 95.

Dla tych którzy nie posiadają takiego sprzętu, a chcieliby w inny sposób zagłębić się w dziedzinę multimedii, pomocny będzie napęd CD-ROM. Dynamiczny rozwój rynku komputerowego spowo-dował, iż obecnie prawie każdy nowy zestaw komputerowy zawiera czytnik płyt kompaktowych. Liczba zastosowań stale się powiększa - to już nie tylko dostęp do ogromnych archiwów danych, ale także wspaniałe programy multimedialne, niejednokrotnie wzbogacane pamięciożernymi animacjami i dźwiękiem wysokiej jakości. Również projektanci gier mogą w końcu pokazać, na co ich stać, choć ostatnio coraz częściej na jednej płycie brakuje im miejsca. Szybki postęp techniczny wyłania coraz to większe prędkości czytników CD-ROM. Być może w niedługim czasie nastąpi nowa era w tej dziedzinie - czytniki DVD (Digital Video Disk) mieszczące od 4,7 GB do 17 GB. Jednak póki co na rynku panują dziś niepodzielnie CD-ROM’y a pu-łap ich prędkości sięga już 2400 KB/s czyli szesnaście razy więcej od pierwszego modelu (150 KB/s - 1x).

Jednym z takich „rekordzistów” jest napęd Hitachi CDR-8130 16maX. Wykorzystuje on technologię Partial CAV (częściowej stałej prędkości kątowej), która pozwala wyeliminować wibrację płyty po-jawiającą się przy odczycie z dużą prędkością liniową danych położo-nych na wewnętrznych ścieżkach dysku. Według producenta transfer pierwszych 37 minut (ok.40% powierzchni płyty) odbywa się ze stałą prędkością kątową (CAV), zwiększając prędkość liniową w granicach 8x-16x. Po przekroczeniu tego progu (40%) urządzenie zaczyna pra-cować ze stałą prędkością liniową (CLV) i transferem 16x (2400 KB/s). Średnia prędkość odczytu, z uwzględnieniem CAV i CLV, wynosi ok. 2100 KB/s (14x), zaś średni czas dostępu - 90 ms. Przy korekcji błędów napęd przeczytał poprawnie z porysowanej płyty 100% danych, uzyskując średni transfer 1570 KB/s. Ogólnie napęd ten jako bardzo wydajne urządzenie o rewelacyjnych parametrach i małym obciążeniu procesora (600 KB/s-15%, 1200KB/s-33%) powi-nien sprawdzić się w wielu zastosowaniach a szczególnie w dziedzinie multimedii.

W zestawach multimedialnych nieodłącznym akcesorium jest też oczywiście karta dźwiękowa. I tu także mamy duży wybór, choć wiadomo, że czym drożej tym lepiej. W dobie obecnej minimal-nym wymogiem zdaje się karta muzyczna z 16-bitową częstotliwością odtwarzania i nagrywania dźwięku oraz z syntezą FM i WaveTable. Polecić tu można karty znanego od lat producenta, twórcę dźwięko-wego standardu, firmę Creative Labs. Przykładowo karta Sound Blaster 16, jako jedna z najtańszych, spełnia już wspomniane wcze-śniej wymogi. I tak jak w przypadku kart graficznych tak i tu konese-rzy znajdą coś dla siebie. Firma Creative cały czas stara się być „na topie” i wypuszcza coraz to nowsze i lepsze produkty. Jednym z o-statnich jest karta dźwiękowa Sound Blaster AWE64, dająca do dyspozycji 64 głosy jednocześnie. Posiada ona istotną nowość w dziedzinie dźwięku, a mianowicie nową syntezę - Sondius WaveGu-ide. Symulacja akustyczna instrumentów muzycznych jest tu repre-zentowana przez ich matematyczne modele w postaci skomplikowa-nych równań matematycznych. Za obliczenia odpowiedzialny jest jednak procesor główny, w związku z czym wymagana jest duża moc obliczeniowa. Minimalna konfiguracja to Pentium 90 z 8 MB RAM-u (16 rekomendowane). Karta ta przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców - od graczy poczynając, poprzez muzyków i entuzjastów multimediów kończąc.

Powyższy opis tylko w minimalnym stopniu przybliża te-matykę multimediów. Wiadomo już, iż jest to dziedzina wymagająca pod względem możliwości sprzętowych. Niewiele osób stać na „pełne szaleństwo” w tej ekscytującej dziedzinie końca XX wieku. Mimo te-go przeciętny użytkownik już teraz może na tyle zakosztować tego o-wocu, by dać się skusić i nigdy nie zapomnieć jego smaku - „smaku multimedii”.

Dodaj swoją odpowiedź
Informatyka

Wyjaśnij szerzej pojęcie multimedia i napisz w jaki sposób można wykorzystywać multimedia edukacji ?

Wyjaśnij szerzej pojęcie multimedia i napisz w jaki sposób można wykorzystywać multimedia edukacji ?...

Bazy danych

Multimedia jako podstawowe źródło informacji w XXI wieku

Multimedia to bardzo modny od jakiegoś czasu termin. Oznacza on połączenie obrazu (filmów) i dźwięku w jedną harmonijną całość. Może służyć do nauki, demonstracji (np. nowego produktu), czy też ogólnie do zintegrowanego, maksymalnie...

Język polski

Mój prywatny wirtualny świat. Uwzględnij przy tym multimedia i strony internetowe, z których najczęściej korzystasz.

Popularność filmów takich jak „Matrix” czy „Raport mniejszości” znacznie powiększyła zainteresowanie wirtualną rzeczywistością. Przyczynił się do tego także Internet, który od kilku lat stał się najpopularniejszą wśród mło...

Informatyka

Jakie urządzenia odtwarzają multimedia?

Jakie urządzenia odtwarzają multimedia?...

Informatyka

co to są multimedia?

co to są multimedia?...