EWOLUCJA STRATEGII MARKETINGOWEJ W RAMACH CYKLU ŻYCIA PRODUKTU NA RYNKU

Fazy cyklu życia produktu:

• WPROWADZENIE – okres powolnego wzrostu sprzedaży produktu w miarę jego wprowadzania na rynek.. Brak zysków w tej fazie jest spowodowany wysokimi kosztami wprowadzenia produktu.
• WZROST – okres szybkiej akceptacji produktu przez rynek i znacznej poprawy rentowności (Szybka ekspansja sprzedaży)
• DOJRZAŁOŚĆ – okres zwolnienia wzrostu sprzedaży produktu wynikający z uzyskania już akceptacji przez większość potencjalnych nabywców, zyski stabilizują się lub maleją ze względu na zwiększone nakłady marketingowe na obronę produktu przed działaniem ze strony konkurencji
• SPADEK – okres znacznego spadku sprzedaży i zysków

STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE WPROWADZENIA
Wprowadzając nowy produkt kierownictwo ds. marketingu może ustalić wysoki lub niski poziom każdej ze zmiennych marketingowych takich jak: cena, promocja, dystrybucja i jakość produktu. Biorąc pod uwagę tylko cenę i promocję można zastosować jedną z czterech strategii:
• Strategię szybkiego zbierania śmietanki – wprowadzenie nowego produktu po wysokiej cenie i przy intensywnej promocji
• Strategia powolnego zbierania śmietanki – wprowadzenie nowego produktu po wysokiej cenie i przy niskiej promocji
• Szybka penetracja - wprowadzenie nowego produktu po niskiej cenie i przy wysokiej promocji
• Strategia powolnej penetracji - wprowadzenie nowego produktu po niskiej cenie i przy niska promocji


STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE WZROSTU
Podejmowanie kroków mających na celu utrzymanie szybkiego rozwoju rynku przez możliwie długi okres:
• Doskonalenie jakości produktu
• Wprowadzenie nowych modeli i produktów uzupełniających
• Wchodzenie na nowe segmenty rynku
• Zwiększanie dostępności produktu (nowe kanały dystrybucji)
• Zmiana reklamy
• Obniżanie cen

STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE DOJRZAŁOŚCI
1. MODYFIKAJA RYNKU
Zwiększenie liczby użytkowników produktów, 3 sposoby:
• Zdobycie uznania tych , którzy dotychczas nie stosowali produktu
• Wejście na nowe segmenty rynku
• Zdobycie klientów firm konkurencyjnych
Zwiększenie sprzedaży poprzez przekonanie obecnych użytkowników do intensyfikacji, 3 strategie:
• Zwiększenie częstotliwości zużycia
• Zwiększone jednorazowe użycie
• Nowe i bardziej zróżnicowane zastosowania
2. MODYFIKACJA PRODUKTU
• Strategia poprawy jakości
• Strategia doskonalenia cech
• Strategia poprawy stylu
3. MODYFIKACJA MARKETING MIX
Poszukując sposobów stymulacji sprzedaży dojrzałego produktu trzeba postawić następujące pytania na temat pozaproduktowych elementów marketing mix:
- ceny
- dystrybucja
- reklama
- promocja sprzedaży
- sprzedaż osobista
- usługi
STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE SPADKU
Aby postępować odpowiednio ze starzejącymi się produktami przedsiębiorstwo musi podejmować liczne zadania i trudne decyzje:
- Identyfikacja słabych produktów
- Określeni strategii marketingowych
- Decyzja o rezygnacji z produktu

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Cykl życia produktu

Przygotowując decyzje w zakresie produktu firma powinna wszystkim odpowiedzieć na pytanie: jakie towary i usługi oferować i jakie powinny być cechy charakterystyczne poszczególnych towarów i usług? Przyjęte rozwiązania powinny zapewniać p...

Marketing

Planowanie marketingowe

SPIS TREŚCI

WSTĘP

1.ZASADY PLANOWANIA MARKETINGOWEGO
1.1. Cele planowania marketingowego
1.2.Kwestie i koncepcje działań rynkowych
1.3.Osoby zaangażowane w planowanie marketingowe
1.4.Formy sporządzania planu ...

Marketing

Marketingowa rola opakowania.

WSTĘP

Wiele produktów, które spotykamy w życiu codziennym wręcz trudno wyobrazić sobie bez opakowania. Życie każdego człowieka nieodłącznie związane jest z wszelkiego rodzaju butelkami, kartonami, puszkami czy torebkami. One prz...

Marketing

Marketing - ściąga.

Marketing jest to zbiór indywidualnych oraz organizacyjnych działań ułatwiających oraz przyspieszających satysfakcjonującą wymianę produktów, usług oraz idei z dynamicznym otoczeniem.
Marketing jest procesem społecznym i zarządczym ...