EWOLUCJA STRATEGII MARKETINGOWEJ W RAMACH CYKLU ŻYCIA PRODUKTU NA RYNKU
Fazy cyklu życia produktu:
• WPROWADZENIE – okres powolnego wzrostu sprzedaży produktu w miarę jego wprowadzania na rynek.. Brak zysków w tej fazie jest spowodowany wysokimi kosztami wprowadzenia produktu.
• WZROST – okres szybkiej akceptacji produktu przez rynek i znacznej poprawy rentowności (Szybka ekspansja sprzedaży)
• DOJRZAŁOŚĆ – okres zwolnienia wzrostu sprzedaży produktu wynikający z uzyskania już akceptacji przez większość potencjalnych nabywców, zyski stabilizują się lub maleją ze względu na zwiększone nakłady marketingowe na obronę produktu przed działaniem ze strony konkurencji
• SPADEK – okres znacznego spadku sprzedaży i zysków
STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE WPROWADZENIA
Wprowadzając nowy produkt kierownictwo ds. marketingu może ustalić wysoki lub niski poziom każdej ze zmiennych marketingowych takich jak: cena, promocja, dystrybucja i jakość produktu. Biorąc pod uwagę tylko cenę i promocję można zastosować jedną z czterech strategii:
• Strategię szybkiego zbierania śmietanki – wprowadzenie nowego produktu po wysokiej cenie i przy intensywnej promocji
• Strategia powolnego zbierania śmietanki – wprowadzenie nowego produktu po wysokiej cenie i przy niskiej promocji
• Szybka penetracja - wprowadzenie nowego produktu po niskiej cenie i przy wysokiej promocji
• Strategia powolnej penetracji - wprowadzenie nowego produktu po niskiej cenie i przy niska promocji
STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE WZROSTU
Podejmowanie kroków mających na celu utrzymanie szybkiego rozwoju rynku przez możliwie długi okres:
• Doskonalenie jakości produktu
• Wprowadzenie nowych modeli i produktów uzupełniających
• Wchodzenie na nowe segmenty rynku
• Zwiększanie dostępności produktu (nowe kanały dystrybucji)
• Zmiana reklamy
• Obniżanie cen
STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE DOJRZAŁOŚCI
1. MODYFIKAJA RYNKU
Zwiększenie liczby użytkowników produktów, 3 sposoby:
• Zdobycie uznania tych , którzy dotychczas nie stosowali produktu
• Wejście na nowe segmenty rynku
• Zdobycie klientów firm konkurencyjnych
Zwiększenie sprzedaży poprzez przekonanie obecnych użytkowników do intensyfikacji, 3 strategie:
• Zwiększenie częstotliwości zużycia
• Zwiększone jednorazowe użycie
• Nowe i bardziej zróżnicowane zastosowania
2. MODYFIKACJA PRODUKTU
• Strategia poprawy jakości
• Strategia doskonalenia cech
• Strategia poprawy stylu
3. MODYFIKACJA MARKETING MIX
Poszukując sposobów stymulacji sprzedaży dojrzałego produktu trzeba postawić następujące pytania na temat pozaproduktowych elementów marketing mix:
- ceny
- dystrybucja
- reklama
- promocja sprzedaży
- sprzedaż osobista
- usługi
STRATEGIE MARKETINGOWE W FAZIE SPADKU
Aby postępować odpowiednio ze starzejącymi się produktami przedsiębiorstwo musi podejmować liczne zadania i trudne decyzje:
- Identyfikacja słabych produktów
- Określeni strategii marketingowych
- Decyzja o rezygnacji z produktu