Archeologia i cywilizacja

ARCHEOLOGIA
W starożytnej Grecji była rozumiana jako nauka o przeszłości ludzkiej. Od XVII w. termin ponownie wprowadzony na oznaczenie nauki o przeszłości poznawanej na podstawie badań materialnych pozostałości działań ludzkich (archeologiczne źródła). Generalnie dzieli się na archeologia pradziejową lub prahistorię, czyli dzieje społeczności ludzkich nie znających pisma, i archeologie historyczną — dzieje społeczności znanych ze źródeł pisanych, wyróżnia się w niej: archeologię starożytnych organizmów państw. (Egiptu, Grecji, Rzymu), archeologię wielkich grup etnicznych (Słowian, Celtów, Germanów) oraz archeologię wielkich religii świata. Dzieli się też archeologię wg. kryteriów geograficznych (archeologia kontynentów, śródziemnomorska, Polski), chronologicznych (paleohistoria, archeologia starożytna, archeologia średniowiecza, archeologia czasów nowożytnych), metod badawczych i rodzaju środowiska, w którym występują źródła archeologiczne (archeologia lotnicza, archeologia podwodna, archeologia wysokogórska, archeologia arktyczna, archeologia miast).

CYWILIZACJA
Poziom rozwoju osiągnięty przez społeczeństwo w danej epoce historycznej ze szczególnym uwzględnieniem poziomu kultury materialnej (przede wszystkim wiedzy ścisłej i techniki), będącej wskaźnikiem opanowania przez ludzi sił przyrody i wykorzystywania jej bogactw na swoje potrzeby. Tak rozumianej cywilizacji przeciwstawia się czasem kulturę, pojmowaną jako kultura duchowa, tj. sfera duchowej twórczości człowieka. Nie jest to jedyny sposób rozumienia terminu cywilizacja, używa się go jeszcze w co najmniej 3 znaczeniach: 1) jako historyczne określenie najwyższego w systemie ewolucji ludzkości stadium rozwoju kultury po pierwotnym etapie dzikości (ludy zbieracko -łowieckie) i okresie barbarzyństwa (ludy pasterskie), które rozpoczynać się miało wg XIX-wiecznych etnologów od wynalezienia pisma; 2) współcześnie pod pojęciem cywilizacji rozumie się typ kultury zaawansowanej społecznie (m.in. hierarchiczna organizacja, system prawa, instytucja państwa, urbanizacja), materialnie (technika i wiedza praktyczna) i ideologicznie (rozwinięta sztuka, literatura, zaawansowane systemy relacji z teologią i refleksją filozoficzną), charakterystyczny dla tzw. społeczeństw cywilizowanych (złożonych) przeciwstawianych społeczeństwom niecywilizowanym (prostym, przedpiśmiennym); 3) jako określenie zespołu kultur etnicznych, tworzących razem krąg kulturowy, tj. szerszą wspólnotę kulturowo-historyczną, odznaczającą się wspólnym dla niej zestawem elementów tradycji i wzorów życia.

Dodaj swoją odpowiedź
Język angielski

Wyjaśnij krótko pojęcia; muzeum, skansen, archeologia, cywilizacja, konstytucja

Wyjaśnij krótko pojęcia; muzeum, skansen, archeologia, cywilizacja, konstytucja...

Historia

Świat Majów

Świat Majów

 Historia
 Religia
 Władcy
 Budowle
 Sztuka
 Ludzie


HISTORIA


Historia Majów, została podzielona przez badaczy ich kultury na dwa okresy, Stare Imperium Majó...

Filozofia

Antropologia kulturowa - wykłady.

Wykład 1
Antropologia kulturowa- przedmiot i zakres.


Jest to nauka o człowieku, filozofia człowieka.
W Europie dzieli się ona na kilka odrębnych dziedzin (różnych gałęzi nauki):
- antropologia fizyczna(wchodzi w s...

Socjologia

Wychowanie

WYCHOWANIE
UDRĘKA CZY PRZYJEMNOŚĆ?


Dziecko jest w naszym społeczeństwie osobą najbardziej potrzebującą,
a jego największą potrzebą jest miłość.

„Miłość jest bardzo cierpliwą i dobrotliwą, nigdy ni...

Język polski

Biografia Cypriana Kamila Norwida

Cyprian Kamil Norwid (właściwie Cyprian Konstanty Norwid) herbu Topór (ur. 24 września 1821r. w majątku Laskowo-Głuchy, zm. 23 maja 1883r. w Paryżu), polski poeta, dramatopisarz, prozaik, artysta plastyk. Często uważany za ostatniego z czte...