Metody inwentaryzacji , sprawozdanie finansowe

Metody inwentaryzacji: SPIS Z NATURY- następuje liczenie, mierzenie, ważenie ilości danego składnika. Następnie ilość ta jest wyceniana. Terminy inwentaryzacji dla różnych składników majątku: - ostatni dzień roku obrotowego : aktywa pieniężne czyli krajowe środki płatnicze, waluty obce i dewizy ( oprócz tych na rach. bankowym), papiery wartościowe, rzeczowe składniki aktywów obrotowych ( produkty w toku, materiały, towary i prod. odpisywane w koszt w momencie zakupu) - ostatni kwartał roku obrotowego do 15 dnia następnego roku : rzeczowe składniki aktywów na terenie nie strzeżonym lub nie objęte ewidencją ilościowo- wartościową , środki trwałe na terenie nie strzeżonym, maszyny i urządzenia znajdujące się w budowie, składniki aktywów będące własnością innych jednostek, powierzone jej do sprzedaży, przechowania. - raz w roku : zapasy towarów objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego, zapasy drewna w jednostkach gosp. leśnej. - raz w ciągu dwóch lat : znajdujące się na strzeżonych składowiskach, objęte ewidencją ilościowo-wartościową zapasy materiałów, towarów, prod. - raz w ciągu czterech lat : środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, znajdujące się na terenie strzeżonym.

POTWIERDZENIE SALDA- na ostatni dzień każdego roku obrotowego, z tym że inwentaryzację można rozpocząć w ciągu IV kwartału i zakończyć do 15 dnia następnego roku. - aktywa finansowe na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inną jednostkę (uzgodnienie salda odbywa się na podstawie inf z banku) - należności, w tym udzielone pożyczki, z wyjątkiem należności spornych, wątpliwych, należności od osób nie prowadzących ksiąg rachunkowych, ( uzgodnienie stanu spoczywa na wierzycielu) - powierzone kontrahentom własne składniki aktywów

WERYFIKACJA KSIĄG Z DOKUMENTAMI- na ostatni dzień każdego roku obrotowego, z tym że inwentaryzację można rozpocząć w ciągu IV kwartału i zakończyć do 15 dnia następnego roku. - środki trwałe do których dostęp jest utrudniony ( sprawdzenie poprawności udokumentowania poszczególnych tytułów) - materiały i towary w drodze ( weryfikacja konta „rozliczenie zakupu”, sprawdzenie zapisów na stronie DT ) - dostawy nie fakturowane- badanie realności kredytowego salda na koncie „rozl. zakupu” , kredytowe saldo konta powinno znajdować potwierdzenie w dowodach przyjecia do magazynu) - należności sporne ( na ostatni dzień roku obrotowego, należy sprawdzić wszystkie tytuły należności dochodzonych przed sądem, a także te co do których kontrahenci odmówili zapłaty, istnieje obowiązek aktualizacji wartości należności uwzględniając stopień prawdopodobieństwa spłaty – dokonywanie odpisów aktualizacyjnych) - grunty (porównanie dokumentów z zapisami w księgach) - kapitały własne i fundusze specjalne ( sprawdza się zmianę stanu tych funduszy która nastąpiła w ciągu roku) - ZFŚS – stan tego funduszu powinien zostac sprawdzony z uwzględnieniem przepisów okreslajacych źródła zwiększania funduszu. - należności od osób nie prowadzących ksiąg rachunkowych - należności i zobowiązania publicznoprawne - inne aktywa i pasywa których inwentaryzacja poprzednimi metodami nie była możliwa ( środki trwałe w budowie, z wyjątkiem maszyn i urządzeń, wartości niematerialne i prawne, inwestycje zaliczone do aktywów trwałych, rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów, kapitały własne, rezerwy, fundusze specjalne, aktywa i pasywa ewidencjonowane pozabilansowo) Spisu z natury dokonują zespoły spisowe, powołuje kierownik, w skład nie mogą wchodzić osoby z księgowości bezpośrednio prowadzące ewidencję, osoba materialnie odpowiedzialne powinna być przy spisie, spisy zostają przekazane do księgowości. Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych podlegających kompensacie – mogą być kompensowane z nadwyżkami jeśli dotyczą rzeczowych składników majątku. Kompensaty dokonuje się przed obliczeniem ubytków naturalnych. Istnieją 3 warunki przeprowadzenia kompensaty: - niedobory i nadwyżki zostały stwierdzone na podstawie tego samego spisu ( powstały w tym samym okresie) - niedobory i nadwyżki dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej - niedobory i nadwyzki powstały w podobnych asortymentach Dokonując kompensaty stosujemy zasadę wyższej ceny i mniejszej ilości. Po dokonaniu kompensaty sprawdza się czy różnice ilościowe w postaci niedoborów mieszczą się w granicach wartości ubytków naturalnych

SPRAWOZDANIE FINANSOWE – powinno rzetelnie, prawidłowo i jasno przedstawiać sytuację finansową i majątkową oraz wynik finansowy.. Podstawą do sporządzenia są prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe. Oznacza to, że : - uzgodniono konta ksiąg pomocniczych z glównymi - ujęto w księgach dokumenty dotyczące ogółu operacji w roku obrotowym - ustalono rzeczywisty stan A i P - przeliczono A i P opiewające w walucie obcej - zaktualizowano wartość Aktywów - utworzono rezerwy na przewidywane koszty, zobowiązania itd. - naliczono odsetki - dokonano zamknięć rocznych - ponownie porównano salda kont analitycznych i syntetycznych Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych polegające na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania w nich zapisów powinno nastąpić w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania. Składniki sprawozdania finansowego :

1. WPROWADZENIE DO SPRAWOZDANIA :element obowiązkowy sporządzany przez wszystkie jednostki. We wprowadzeniu opisuje się przyjęte przez jednostkę zasady w tym metody wyceny A i P i sporządzania sprawozdania finansowego. Przedstawia się również przyczyny i skutki zmian polityki rachunkowości w stosunku do roku ubiegłego. Zawiera się również deklaracje zdolności jednostki do kontynuowania działalności. Bardzo ważnym elementem wprowadzenia jest wskazanie czy sprawozdanie zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności w dającej się przewidzieć przyszłości . Jeśli kontynuacja działalności jest zagrożona wycena Aktywów następuje w cenach sprzedaży netto nie wyższych od cen w księgach. W przypadku nie kontynuowania działalności sprawozdanie jednostki nie podlega kontroli ale nie jest zwolniona z jego sporządzenia.

2. BILANS- aktywa bilansu stanowią zbiór przydatnych gospodarczo, kontrolowanych przez jednostkę składników majątkowych. Aktywa mogą utracić swoja pierwotną wartość ( np. uszkodzenia)

3. RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT – stanowi uzupełnienie bilansu i jest jednocześnie jego przeciwwagą. - Wariant porównawczy polega na przeciwstawieniu przychodów i kosztów w układzie rodzajowym, skorygowanych o zmianę stanu produkcji gotowej oraz rozliczeń międzyokr. na początek i na koniec okresu sprawozdawczego. - W kalkulacyjnym rachunku zysków i strat przychodom z działalności przeciwstawia się : rzeczywisty koszt wytworzenia sprzedanych wyrobów, koszty zarządu oraz koszty sprzedaży.

4. INFORMACJE DODATKOWE – ma na celu wyjaśnienie i uzupełnienie danych zawartych w bilansie i rachunku zysków i strat . Zawierają : - objaśnienia stosowanych metod wyceny - uzupełniające dane o aktywach i pasywach bilansu - wszystkie inne znaczące informacje - proponowany podział zysku lub sposobu pokrycia straty - inne informacje związane z działalnością przedsiębiorstwa

5. ZESTAWIENIE ZMIAN W KAPITALE – ma na celu wykazanie zmian w kapitale własnym, np. jego zwiększenie w wyniku: emisji nowych akcji, należnych wpłat na kapitał podstawowy, podziału zysku,

6. RACHUNEK PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH

Dodaj swoją odpowiedź
Rachunkowość

Normy prawne rachunkowości na świecie i w Polsce

Normy prawne rachunkowości na świecie i w Polsce

Literatura:
1. Gierusz J (red.): Ustawa o rachunkowości a Międzynarodowe Standardy Rachunkowości – analiza porównawcza. ODDK: Gdańsk 2002, s. 19 – 50.
2. Kiziukiewicz T.: O...

Rachunkowość

Badanie sprawozdań finansowych

nUstawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami) nUstawa z dnia 13 października 1994r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz.U. z 2001r. nr 31, poz. 359 z późniejszymi zmianami...

Rachunkowość

Rachunkowość

ORGANIZACJA I PRZEBIEG INWENTARYZACJ ORAZ
ROZLICZANIE I WYKORZYSTANIE WYNIKÓW
INWENARYZACYJNYCH
AE im. O Langego rok 2004




SPIS TREŚCI
Wstęp

I. ORGANIZACJA INWENTARYZACJI

1. Czynniki wpł...

Rachunkowość

Rachunkowość

R A C H U N K O W O Ś Ć
WYKŁAD 1
27.02.2005


I. AKTYWA TRWAŁE

1. Wartości niematerialne i prawne – niematerialne składniki majątku i zrównane z nimi np. licencje, koncesje, zezwolenia (logo firmy).
2. Rze...

Rachunkowość

Podstawy rachunkowości

WYKŁADY Z PODSTAW RACHUNKOWOŚCI

WYKŁAD I

RACHUNKOWOŚĆ:
- PEŁNA
- UPROSZCZONA
- ZWOLNIONA Z EWIDENCJI
- ODPROWADZENIE PODATKU W FORMIE RYCZAŁTU

I. AKTYWA TRWAŁE

1. Wartości niematerialne i ...