System podatkowy

Podatek – jest kategorią ekonomiczną, która wyraża stosunki pomiędzy państwem i obywatelem zobowiązanym do jego uiszczenia. Podatek odzwierciedla pewne ogólne właściwości wspólne określonej grupie ekonomicznych stosunków podziału i ściśle z nimi związanych stosunków prawnych. Jego przedmiotem jest świadczenie pieniężne przymusowe, nieekwiwalentne i bezzwrotne oparte na ogólnych normach prawnych.

Cechy te pozwalają odróżnić podatek od innych świadczeń na rzecz budżetu państwa:
- pieniężny charakter świadczeń podatkowych wiąże się z jego wymiarem i poborem w jednostkach pieniężnych danego kraju
- przymusowy charakter podatku wynika z władczych uprawnień państwa w stosunku do wszystkich obywateli zamieszkałych na terytorium danego kraju lub posiadających na nim źródło podatkowe
- przymus podatkowy jest przymusem prawnym, który opiera się na aktach prawnych pochodzących od władzy państwowej i wynika z panowania ekonomicznego i politycznego państwa. Kwestionowanie władztwa podatkowego jest równoznaczne z negowaniem władzy państwowej. Władztwo to obejmuje prawo do stanowienia podatków oraz prawo do ich poboru łącznie z prawem do egzekucji oraz regresji
- bezzwrotny charakter świadczeń podatkowych polega na definitywnym przekazaniu przez podmiot zobowiązany do uiszczenia podatku, środków pieniężnych na rzecz budżetu państwa
- nieodpłatność – oznacza, że w zamian za wniesione świadczenie na rzecz budżetu państwa, wpłacający nie otrzymuje ze strony państwa żadnego bezpośredniego świadczenia, które ma charakter ekwiwalentny
wymienione powyżej cechy muszą wystąpić w danym świadczeniu łącznie, aby miało ono charakter podatku – są to cechy stałe podatku

FUNKCJE PODATKU:
a) fiskalna – wiąże się z pokryciem zapotrzebowania na dochód publiczny. Z uwagi na to przyjmuje się iż opodatkowanie fiskalne służy skutecznemu finansowaniu wydatków publicznych państwa. Realizacja tego zadania zawsze będzie wymagała wywarzenia przeciwstawnych interesów: publicznego i prywatnego
- źródło podatku – brak właściwych źródeł podatkowych może stanowić zagrożenie dla aktywności ekonomicznej państwa; systemy państw sięgają do dwóch źródeł: podatek od wartości dodanej VAT, akcyzowy; bezpośrednie – dochodowy od osób fizycznych, pośrednie 0 dochodowy od osób prawnych
- elastyczność podatku – oznacza, że jest on zdolny do tego, aby w stosunkowo krótkim czasie reagować na wzrost i spadek zapotrzebowania na dochód publiczny
-taryfa podatkowa progresywna – może wywoływać stały wzrost przeciętnego i granicznego obciążenia podatkami z uwagi na to, że wraz ze wzrastającym dochodem jego obciążenie podatkowe wzrasta więcej niż proporcjonalnie i może prowadzić do naruszenia podstawowych zasad podatkowych
b) regulacyjna, redystrybucyjna – polega na kształtowaniu dochodów i majątku będących w dyspozycji podatników. Z funkcją tą wiąże się przesuwanie środków finansowych w odpowiednich proporcjach pomiędzy podatnikami a budżetem państwa
c) stymulacyjna podatku – oznacza wykorzystywanie instrumentów podatkowych w celu wywarcia wpływu na warunki działania podmiotów gospodarczych jak również na kierunki i tępo ich rozwoju. Urzeczywistnieniem tej funkcji jest zróżnicowanie obciążeń podatkowych, dzięki czemu podatek może wpływać zachęcająco lub zniechęcająco na decyzję w sprawie podejmowania lub likwidowania działalności gospodarczej oraz ustalenia zakresu jej prowadzenia. Przykładem jest stosowanie systemu zezwoleń i ulg podatkowych

SYSTEMY POATKOWE – ogół podatków, które obowiązują w danym kraju i które stanowią jednolitą, wewnętrzną zgodność pod względem ekonomiczno – prawnym. Do prawnych wymogów systemu podatkowego zaliczamy: przejrzystość aktów prawnych, które składają się na dany system podatkowy, natomiast do czynników ekonomicznych warunkujących kształt SP zaliczamy:
- wybór właściwych źródeł podatkowych
- wybór odpowiedniego momentu procesu gospodarczego
- właściwe i precyzyjne określenie podmiotu gospodarczego, który ma być objęty obowiązkiem podatkowym, oraz ustalanie właściwej wysokości nakładanych podatków. Na kształt SP wpływają czynniki zew. i wew.
ZEWNĘTRZNE (globalne)
- występująca koniunktura gospodarcza na świecie
- rola danego państwa w gospodarce światowej
WEWNĘTRZNE:
- warunki społeczno – gospodarcze
- stopień rozwoju gospodarczego
- typ ustroju politycznego
- rola i zakres władzy państwowej
PODATEK RACJONALNY – koncepcja racjonalnego systemy podatkowego jest odmianą wersji systemy podatkowego opartego na podatku jednym, rozumianym jako zastosowanie jednego rodzaju podatków dla jednego rodzaju źródła i dla jednego rodzaju podatników. Jest to równoznaczne z przyjęciem rozwiązania w którym każdy podatek będący częścią systemu podatkowego obciążałby tylko raz źródło opodatkowania. Do chwili obecnej nie udało się zrealizować tej koncepcji.

Dodaj swoją odpowiedź
Administracja

Polski system podatkowy

POJĘCIE PODATKU

Podatek jest nieodpłatnym, przymusowym bezzwrotnym i pieniężnym świadczeniem o charakterze ogólnym, które jest nakładane jednostronnie przez związek publicznoprawny. Związkiem tym jest przede wszystkim państwo.

Podstawy przedsiębiorczości

System podatkowy w Polsce

Podatki są najważniejszą forma dochodów współczesnych budżetów. Ordynacja podatkowa z 1997 roku definiuje podatek jako publicznoprawne, nieodpłatne przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa lub gminy, wyni...

Prawo gospodarcze

Scharakteryzuj system podatkowy w Polsce z podziałem na podatki państwowe i samorządowe.

Scharakteryzuj system podatkowy w Polsce z podziałem na podatki państwowe i samorządowe.

Na polski system podatkowy składa się jedenaście tytułów podatkowych, objętych materialnym szczególnym prawem podatkowym. Pojęcie podatku zo...

Podstawy przedsiębiorczości

Napisz dlaczego należy płacić podatki, omów system podatkowy w Polsce . Jakimi cechami powinien charakteryzować się system podatkowy - uzasadnij.

Napisz dlaczego należy płacić podatki, omów system podatkowy w Polsce . Jakimi cechami powinien charakteryzować się system podatkowy - uzasadnij....

Finanse i bankowość

System podatkowy w Polsce

System podatkowy...