Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.
Żaneta Gregorczyk Warszawa 30.XII.2005r
Specjalność: Pedagogika Wczesnoszkolna
z Terapią Pedagogiczną
Grupa: 360 Cykl „B”
SOCJOLOGIA
Temat : Krajowa Szkoła Administracji Publicznej
STATUS
Decyzję o utworzeniu Krajowej Szkoły Administracji Publicznej podjął
rząd Tadeusza Mazowieckiego w maju 1990 roku a jej otwarcie nastąpiło
2 września 1991 roku. Szkoła powstała jako pierwsza tego typu placówka w
krajach postkomunistycznych.
Powołaniem szkoły jest przygotowywanie kadr wyższych urzędników dla
administracji publicznej, neutralnych politycznie, kompetentnych i
odpowiedzialnych za sprawy publiczne.
14 czerwca 1991 roku Sejm RP uchwalił ustawę o Krajowej Szkole, zaś w
sierpniu tego samego roku Prezes Rady Ministrów nadał jej statut. Szkoła
podlega Prezesowi Rady Ministrów, który mianuje dyrektora.
Krajowa Szkoła realizuje swoje cele poprzez kształcenie stacjonarne,
kształcenie ustawiczne oraz przeprowadzanie egzaminów językowych.
Słuchacze KSAP są wyłaniani w drodze otwartego, konkursowego
postępowania rekrutacyjnego spośród osób, które nie ukończyły 32 lat i
legitymują się magisterskim wykształceniem wyższym. Kształcenie w szkole
trwa dwadzieścia miesięcy, na które składa się około 1700 godzin
dydaktycznych.
Absolwenci Krajowej Szkoły obowiązani są do podjęcia i wykonywania pracy
przez okres, co najmniej pięciu lat w urzędach administracji, na stanowiskach
pozostawionych im do dyspozycji przez Prezesa Rady Ministrów.
USTAWA
Ustawa z dnia 14 czerwca 1991r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej.
(Dz. U. Nr 63, poz. 266 i Nr 104, poz. 450, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r.
Nr 28, poz. 153, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268).
Art. 1.
1. Krajową Szkołę Administracji Publicznej, utworzoną na podstawie przepisów
o jednostkach badawczo-rozwojowych, przekształca się w państwową jednostkę
organizacyjną pod nazwą "Krajowa Szkoła Administracji Publicznej", z siedzibą
w Warszawie.
2. Zadaniem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, zwanej dalej "Szkołą",
jest kształcenie i przygotowywanie do służby publicznej urzędników służby
cywilnej oraz kadr wyższych urzędników administracji Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Szkoła ma osobowość prawną.
Art. 2.
1. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje szkole statut
określający jej ustrój i organizację, zakres działania, zasady kształcenia, prawa i
obowiązki słuchaczy oraz inne sprawy dotyczące jej działania, nieuregulowane
w ustawie, uwzględniając rolę Szkoły w systemie administracji państwa.
2. Szkołą kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz dyrektor szkoły, powoływany i
odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów.
3. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad szkołą w zakresie zgodności jej
działania z przepisami ustawowymi i statutem.
Art. 3.
Do mienia i finansów szkoły stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
państwowych szkół wyższych. Uprawnienia ministra właściwego w rozumieniu
tych przepisów w odniesieniu do szkoły wykonuje Prezes Rady Ministrów.
Art. 4.
1. Słuchacze szkoły są wyłaniani w drodze postępowania rekrutacyjnego
spośród osób, które nie ukończyły 32 lat i posiadają dyplom ukończenia studiów
wyższych z tytułem magistra lub równorzędnym.
2. Zasady i tryb przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego, powoływania
komisji rekrutacyjnej oraz zasady i tryb wnoszenia odwołań od wyniku tego
postępowania określa statut szkoły.
Art. 5.
1. Słuchacze szkoły składają zobowiązanie do podjęcia i wykonywania, przez
okres nie krótszy niż pięć lat od daty jej ukończenia, pracy w urzędach
administracji na stanowiskach postawionych im do dyspozycji przez Prezesa
Rady Ministrów.
2. Słuchacze szkoły odbywający w urzędzie administracji praktykę wykonują
zadania przewidziane dla urzędników tego urzędu.
Art. 6.
1. W okresie kształcenia słuchacze szkoły otrzymują stypendium.
2. Urzędnicy i inni pracownicy administracji publicznej na okres kształcenia w
szkole otrzymują urlop bezpłatny w urzędzie.
2. Absolwentom szkoły okres kształcenia w tej szkole zalicza się w zakresie
wszelkich uprawnień pracowniczych, z wyjątkiem przypadków, gdy absolwent
został zobowiązany do zwrotu stypendium i innych kosztów kształcenia.
Art. 7.
W razie skreślenia z listy słuchaczy decyzją dyrektora szkoły albo niepodjęcia
pracy w urzędach administracji, a także w razie rezygnacji z niej w okresie, o
którym mowa w art. 5 ust. 1, stypendium oraz inne koszty kształcenia podlegają
w całości lub w części zwrotowi, z zastrzeżeniem art. 8 pkt 2.
Decyzję w tych sprawach podejmuje Prezes Rady Ministrów.
Art. 8.
Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa:
1. Zasady wynagradzania pracowników szkoły i przyznawania im innych
świadczeń oraz wymagane kwalifikacje.
2. Wysokość, szczegółowe zasady i tryb ustalania, wypłacania oraz zwrotu
stypendium i innych kosztów kształcenia, a także przypadki, w których
stypendium i inne koszty nie podlegają zwrotowi lub podlegają zwrotowi
w części.
Art. 9.
Z dniem wejścia w życie ustawy:
1. Mienie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, utworzonej uchwałą nr 74
Rady Ministrów z dnia 30 maja 1990 r. w sprawie utworzenia Krajowej Szkoły
Administracji Publicznej (Monitor Polski Nr 21, poz. 167), staje się mieniem
szkoły.
2. Pracownicy Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, o której mowa
w pkt 1, stają się pracownikami Szkoły.
3. Słuchacze wyłonieni w 1991 r. w drodze postępowania rekrutacyjnego do
Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, o której mowa w pkt 1, stają się
słuchaczami szkoły.
W 1991 r. finansowanie działalności szkoły jest realizowane w ramach
przyznanych na ten rok środków.
Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
I. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, zwana dalej "Szkołą", działająca na
podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji
Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266 i Nr 104, poz. 450, z 1996 r. Nr 106, poz.
496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483), zwanej dalej
"ustawą o KSAP", jest związana z systemem administracji Państwa.
II. Szkoła służy Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowując kadry dla służby
publicznej, neutralne politycznie, kompetentne i odpowiedzialne za powierzone
im sprawy.
III. Do zakresu działania szkoły należy w szczególności:
1. Kształcenie kandydatów na stanowiska wyższych urzędników administracji
publicznej.
2. Opracowywanie programów oraz organizowanie szkoleń dla administracji
publicznej, w szczególności przewidzianych dla służby cywilnej.
3. Współpraca z administracją publiczną, ze szkołami wyższymi oraz innymi
instytucjami, a także organizacjami krajowymi i zagranicznymi.
4. Szkoła może przeprowadzać sprawdzenie poziomu znajomości wybranych
języków obcych pracowników administracji publicznej oraz osób pełniących
funkcje publiczne.
I. ORGANY I ORGANIZACJA SZKOŁY
IV. Organami szkoły są dyrektor i Rada Szkoły.
V. Dyrektor kieruje szkołą przy pomocy nie więcej niż trzech zastępców,
których powołuje i odwołuje po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły.
VI. Do kompetencji dyrektora należy w szczególności:
1. Wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy, w tym ustalanie
regulaminów wynikających z przepisów prawa pracy.
2. Określanie w regulaminie organizacyjnym szczegółowej struktury
organizacyjnej szkoły.
3. Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad pionami i komórkami
organizacyjnymi szkoły oraz prowadzenie kontroli wewnętrznej w szkole.
4. Organizowanie naboru kandydatów i ustalanie regulaminu przebiegu
postępowania rekrutacyjnego, określanie terminu rozpoczęcia postępowania
rekrutacyjnego i terminu rozpoczęcia zajęć w roku kształcenia.
5. Określanie warunków rekrutacji w drodze ogłoszenia publicznego o naborze,
co najmniej na dwa miesiące przed terminem rozpoczęcia postępowania
rekrutacyjnego.
6. Zapewnienie realizacji procesów dydaktycznych oraz ustalanie regulaminu
kształcenia.
7. Powoływanie Komisji Programowo-Dydaktycznej, do której należy ocena
pracy słuchaczy, koordynowanie i aktualizacja programów zajęć i szkoleń oraz
inicjowanie i upowszechnianie nowych metod i form pracy dydaktycznej.
8. Podejmowanie decyzji o nagradzaniu lub o ukaraniu słuchacza oraz o
skreśleniu z listy słuchaczy.
9. Zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
10. Dyrektor jest odpowiedzialny za gospodarowanie mieniem szkoły.
VII. Rada Szkoły, zwana dalej "Radą", jest organem wnioskującym, doradczym
i opiniującym szkoły.
1. Rada liczy nie więcej niż 25 członków.
Do kompetencji Rady w szczególności należy:
- określanie organizacji i trybu działania Rady,
- wyrażanie opinii w sprawach:
- kierunków działania szkoły,
- ogólnych zasad rekrutacji,
- procesu dydaktycznego,
- funkcjonowania i wyników działalności szkoły,
- zatrudniania absolwentów.
2. W skład Rady wchodzą: minister właściwy do spraw administracji publicznej,
minister właściwy do spraw finansów publicznych, minister właściwy do spraw
zagranicznych, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, Szef
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Szef Służby Cywilnej - którzy mogą
działań za pośrednictwem wyznaczonego zastępcy.
3. Prezes Rady Ministrów zaprasza do udziału w Radzie Szefa Kancelarii
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz
Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
4. Prezes Rady Ministrów, na wniosek dyrektora, może powołać do Rady
kierowników urzędów administracji publicznej i dyrektorów generalnych
urzędów.
5. Prezes Rady Ministrów, na wniosek dyrektora, powołuje do Rady także
wybitnych przedstawicieli nauki, praktyki i środowisk opiniotwórczych na
pięcioletnią kadencję. W skład Rady mogą być powoływane również osoby
zatrudnione w szkole.
6. Prezes Rady Ministrów może odwołać członków Rady, o których mowa w
ust. 3 i 4.
7. Prezes Rady Ministrów, na wniosek Rady, może nadać honorowe
członkostwo w Radzie osobie szczególnie zasłużonej dla szkoły.
8. Rada spośród swoich członków wybiera przewodniczącego i jego zastępcę, na
pięcioletnią kadencję. Rada może dokonać zmiany przewodniczącego i zastępcy
w każdym czasie.
9. Inauguracyjnemu posiedzeniu Rady danej kadencji przewodniczy Prezes
Rady Ministrów.
Rada obraduje na posiedzeniach odbywanych nie rzadziej niż dwa razy w roku.
10. Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą
większością głosów, w obecności, co najmniej połowy składu.
11. Głosowania są jawne, chyba, że Rada postanowi inaczej.
12. W posiedzeniach Rady z prawem głosu uczestniczy dyrektor.
13. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa
regulamin uchwalony przez Radę.
VIII. Organizacja szkoły dostosowana jest do aplikacyjnego programu
kształcenia i może ulegać zmianom stosownie do rozwijanej działalności.
1. W strukturze organizacyjnej szkoły występują tworzone i znoszone przez
dyrektora piony, ośrodki, działy, sekcje i biura w ramach, których mogą działać
inne komórki organizacyjne.
2. Ośrodki, działy i sekcje prowadzą działalność bezpośrednio związaną z
wykonywaniem zadań szkoły.
3. Biura są jednostkami obsługi szkoły, jej słuchaczy i pracowników.
4. Dyrektor może tworzyć i znosić samodzielne stanowiska pracy, zespoły
zadaniowe oraz inne niż wymienione w ust. 2 i 3 komórki organizacyjne, jeżeli
wymagają tego potrzeby szkoły.
XIX. W szkole działają:
1. Komisja Rekrutacyjna, do której należą sprawy określone w 15.
2. Lingwistyczna Komisja Sprawdzająca, do której należą sprawy określone
w 25.
3. Komisja Programowo-Dydaktyczna, do której należą sprawy określone w 6
ust. 1 pkt 7, 30 ust. 5 oraz w 31 ust. 1 pkt 3.
II. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
Przyjęcie w poczet słuchaczy szkoły odbywa się w drodze konkursowego
postępowania rekrutacyjnego.
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Komisja Rekrutacyjna, zwana dalej
"Komisją".
Komisja podejmuje decyzje w sprawach:
1. Dopuszczenia kandydata do postępowania rekrutacyjnego i jego kolejnych
etapów.
2. Przyjęcia kandydata w poczet słuchaczy szkoły.
W skład Komisji wchodzą:
1. Dyrektor, który jest jej przewodniczącym; organizuje i kieruje pracami
Komisji.
2. Członkowie powoływani przez dyrektora przede wszystkim spośród osób
prowadzących zajęcia dydaktyczne w szkole; dyrektor może powołać
zastępców członków Komisji, którzy wchodzą do jej składu w przypadku
nieobecności członka.
3. Przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów.
4. Przedstawiciel Szefa Służby Cywilnej.
Rada może delegować do Komisji jedną osobę ze swojego składu.
Sekretarza Komisji wyznacza przewodniczący spośród jej członków.
W razie nieobecności dyrektora, Komisji przewodniczy wyznaczony przez
niego inny członek Komisji.
Wykonanie określonych czynności w postępowaniu rekrutacyjnym
przewodniczący może powierzyć osobom nie wchodzącym w skład Komisji.
Komisja podejmuje decyzje na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów.
Decyzja może być podjęta, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy nie mniej niż
połowa członków Komisji, obrady Komisji są niejawne.
Przewodniczący może zapraszać do udziału w posiedzeniu Komisji, bez prawa
głosu, osoby nie będące jej członkami, które wykonywały czynności w
postępowaniu rekrutacyjnym.
Wyniki postępowania rekrutacyjnego ogłaszane są publicznie w szkole poprzez
wywieszenie na ogólnodostępnej tablicy ogłoszeń.
Postępowanie rekrutacyjne, podzielone w trybie 6 ust. 1 pkt 4 na etapy,
ma na celu sprawdzenie wiedzy kandydata, znajomości języka obcego
określonego w ogłoszeniu o naborze oraz spełniania wymogów i predyspozycji
do pracy na wyższych stanowiskach w administracji publicznej, w tym i w
służbie cywilnej. Ostatnim etapem jest rozmowa kwalifikująca, która odbywa
się częściowo w wybranym przez kandydata języku obcym.
1. Wyniki poszczególnych etapów ustalane są według skali punktowej
określonej przez Komisję. Komisja ustala liczbę punktów niezbędną do
dopuszczenia kandydata do kolejnego etapu postępowania, a także liczbę
punktów, jaką należy uzyskać w rozmowie kwalifikującej, by zostać zaliczonym
w poczet słuchaczy szkoły.
2. Sprawdzenie wiedzy i znajomości języka, poza sprawdzeniem dokonanym w
toku rozmowy kwalifikującej, odbywa się z zachowaniem anonimowości.
3. Komisja może, w przypadkach podyktowanych stanem zdrowotnym
kandydata, odstąpić od zasady anonimowości, jeżeli jej zachowanie nie jest
możliwe.
4. W postępowaniu rekrutacyjnym mogą być użyte testy służące ocenie
możliwości intelektualnych kandydata i jego osobowości.
5. Kandydatowi, który po raz kolejny przystąpił do postępowania
rekrutacyjnego, nie zalicza się wyników uzyskanych w poprzednich
postępowaniach rekrutacyjnych.
Od decyzji Komisji przysługuje odwołanie do przewodniczącego Rady.
1. Odwołanie, w formie pisemnej, wnosi się w terminie 14 dni od daty
publicznego ogłoszenia wyników postępowania rekrutacyjnego.
2. Przewodniczący Rady rozstrzyga odwołanie nie później niż do dnia
rozpoczęcia roku kształcenia, którego postępowanie rekrutacyjne dotyczyło.
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczną w formie:
1. Kształcenia słuchaczy, które trwa od 18 do 24 miesięcy.
2. Szkoleń dla członków korpusu służby cywilnej oraz kadr wyższych
urzędników administracji.
Program kształcenia jest otwarty, podlega zmianom i uzupełnieniom
odpowiednio do potrzeb służby publicznej.
Szkoła opracowuje programy szkoleniowe dla własnej działalności
dydaktycznej oraz może opracowywać programy na potrzeby służby cywilnej i
urzędów administracji publicznej.
Rodzaje zajęć dydaktycznych zarówno w toku kształcenia, jak i w działalności
szkoleniowej oraz metody ich prowadzenia (m. in. treningi, konwersatoria,
seminaria problemowe, warsztaty, badania terenowe), są dostosowywane przede
wszystkim do aplikacyjnego charakteru kształcenia i szkoleń.
Program kształcenia obejmuje:
1. Określony w regulaminie kształcenia zestaw przedmiotów i zajęć
obowiązkowych dla wszystkich słuchaczy (zestaw podstawowy).
2. Staże administracyjne, a dla słuchaczy spełniających warunki określone w
regulaminie kształcenia - także zagraniczne staże administracyjne.
3. Zajęcia służące analizie i poszerzeniu znajomości problematyki związanej z
działaniem służby cywilnej.
4. Zajęcia fakultatywne - udział w konferencjach, odczytach, spotkaniach z
krajowymi i zagranicznymi osobistościami życia publicznego itp.
W toku kształcenia przeprowadza się sprawdzenie znajomości języka obcego.
W toku kształcenia słuchacze są oceniani oraz klasyfikowani (szeregowani) ze
względu na uzyskane wyniki nauki i opinie, według reguł określonych w
regulaminie kształcenia.
Absolwent szkoły otrzymuje dyplom ukończenia według wzoru
określonego w załączniku nr 1 do statutu.
1. Do postępowania z dyplomem ukończenia stosuje się odpowiednio przepisy
dotyczące sposobu prowadzenia przez państwowe szkoły wyższe (uczelnie)
dokumentacji przebiegu studiów.
2. Uczestnik zajęć, o którym mowa w 26 ust. 2, po ich ukończeniu otrzymuje
certyfikat według wzoru określonego w załączniku nr 2 do statutu. Szkoła
organizuje i prowadzi szkolenia przede wszystkim na podstawie własnych
programów szkoleniowych - na zlecenie i na potrzeby urzędów administracji
publicznej.
3. Szkoła może organizować i prowadzić szkolenia wspólnie z innymi
jednostkami szkolącymi, w tym zagranicznymi.
Przeprowadzenia sprawdzenia znajomości języka obcego, zgodnie z
wymaganiami określonymi przez dyrektora, dokonuje Lingwistyczna Komisja
Sprawdzająca.
Członków Lingwistycznej Komisji Sprawdzającej powołuje dyrektor.
Osobom, które w toku sprawdzenia wykazały się znajomością języka obcego na
poziomie zaawansowanym i średnio zaawansowanym. Szkoła wydaje
certyfikaty według wzorów określonych odpowiednio w załącznikach nr 3 i nr 4
do statutu.
III. PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZA SZKOŁY
1. Słuchacz podejmuje obowiązki i nabywa prawa płynące z przyjęcia w poczet
słuchaczy z pierwszym dniem miesiąca, w którym rozpoczęto zajęcia.
2. Dyrektor może dopuścić do udziału w zajęciach osoby nie będące
słuchaczami, określając warunki i zakres ich uczestnictwa w zajęciach.
Do obowiązków słuchacza należy:
1. Uczestniczenie we wszystkich zajęciach objętych programem kształcenia i
sumienne wykonywanie zadań zlecanych przez prowadzących zajęcia.
2. Odbywanie, w terminach określonych przez dyrektora, staży
administracyjnych, w tym zagranicznych, jeżeli spełnia wymogi dla nich
określone.
3. Rozwijanie własnej inicjatywy w uzyskiwaniu wiedzy o życiu publicznym w
kraju i problemach międzynarodowych.
4. Przestrzeganie regulaminów oraz stosowanie się do poleceń porządkowych
dyrektora.
5. Poszanowanie mienia szkoły i racjonalne wykorzystanie sprzętu i środków
stawianych przez szkołę do dyspozycji słuchaczy.
6. Kulturalne zachowanie wobec pracowników szkoły i innych słuchaczy.
Usprawiedliwienie nieobecności słuchacza na zajęciach następuje w trybie
przewidzianym dla usprawiedliwienia nieobecności w pracy, określonym w
przepisach wydanych na podstawie Kodeksu pracy.
Słuchacz nie może wykonywać zajęć o charakterze zarobkowym.
W wyjątkowych przypadkach dyrektor może udzielić zgody na zawarcie przez
słuchacza umowy wydawniczej lub innej przenoszącej majątkowe prawa
autorskie.
1. Podjęcie lub kontynuowanie przez słuchacza studiów w innej niż szkoła
instytucji dydaktycznej może nastąpić tylko za zgodą dyrektora.
2. Słuchacze mogą być nagradzani przez dyrektora za szczególne osiągnięcia
oraz za wykonaną, poza swoimi obowiązkami, pracę na rzecz szkoły lub urzędu
administracji publicznej.
2. Nagrodami mogą być: pochwała pisemna, pochwała przed Prezesem Rady
Ministrów, nagroda rzeczowa lub pieniężna.
3. Wzmiankę o nagrodzie zamieszcza się w aktach słuchacza.
Słuchacz, za naruszenie obowiązków słuchacza, naruszenie regulaminu
lub polecenia porządkowego, może być ukarany przez dyrektora karą
porządkową.
1. Karami porządkowymi są: upomnienie i nagana.
2. Nie można ukarać słuchacza, jeżeli upłynęło 14 dni od daty powzięcia
wiadomości o przewinieniu lub trzy miesiące od jego popełnienia.
3. Przed zastosowaniem kary słuchacz musi być wysłuchany.
4. Od ukarania słuchaczowi przysługuje odwołanie do dyrektora, wnoszone
w terminie trzech dni od ukarania. Odwołanie rozpatruje dyrektor przy udziale
Komisji Programowo-Dydaktycznej.
5. Wzmiankę o ukaraniu zamieszcza się w aktach słuchacza.
Dyrektor skreśla słuchacza z listy słuchaczy, jeżeli:
1. Nie podjął lub zaprzestał uczęszczania na zajęcia.
2. W sposób rażący uchybił godności słuchacza tub jego zachowanie godzi w
dobre imię szkoły.
3. W dwóch okresach trzymiesięcznych Komisja Programowo-Dydaktyczna, na
podstawie przeprowadzonych w tych okresach sprawdzianów oraz opinii
prowadzących zajęcia, negatywnie oceniła pracę słuchacza.
4. Został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne.
5. Złożył pisemne oświadczenie o rezygnacji z kształcenia w szkole.
6. Odmówił złożenia zobowiązania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o
KSAP.
7. Nie spełnia określonych w odrębnych przepisach wymagań przewidzianych
dla urzędnika służby cywilnej lub pracownika administracji publicznej.
Dyrektor może skreślić słuchacza z listy słuchaczy, jeżeli:
1. Dwukrotnie otrzymał naganę, w szczególności z powodu nie
usprawiedliwionej nieobecności.
2. Opuścił z przyczyn usprawiedliwionych 20% zajęć w okresie trzech miesięcy.
3. Nie przystąpił w terminie, do co najmniej trzech sprawdzianów
przewidzianych programem kształcenia.
4. Z przyczyn nie usprawiedliwionych nie odbył stażu administracyjnego, w tym
zagranicznego, lub oceny ze stażu świadczą o nikłej przydatności do służby
publicznej.
Dyrektor przed podjęciem decyzji o skreśleniu z przyczyn określonych w
ust. 1 pkt. 2 wysłuchuje wyjaśnień słuchacza oraz zapoznaje się z opinią
wskazanych przez niego pracowników szkoły i słuchaczy.
Od decyzji dyrektora o skreśleniu z listy słuchaczy słuchaczowi przysługuje
odwołanie do przewodniczącego Rady, wnoszone w terminie 14 dni od daty
otrzymania decyzji.
Słuchacz jest uprawniony do:
1. Korzystania z wyposażenia i sprzętu szkoły dla doskonalenia swoich
umiejętności oraz pogłębiania wiedzy, na warunkach określonych przez
dyrektora.
2. Ubiegania się o odpłatne zakwaterowanie w hotelu szkoły.
3. Zwrotu należności przysługujących z tytułu podróży służbowych na zasadach
określonych w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności
przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej, wydanych na
podstawie Kodeksu pracy, w przypadku wykonywania zadań zleconych przez
szkołę poza jej siedzibą.
4. Wyboru miejsca przyszłej pracy, z zastrzeżeniem przepisów ustawy o służbie
cywilnej, spośród stanowisk postawionych do dyspozycji absolwentów szkoły
przez Prezesa Rady Ministrów w kolejności określonej pierwszeństwem
wynikającym z szeregowania.
Słuchacze szkoły wybierają ze swego grona reprezentację, która
przedstawia interesy i potrzeby słuchaczy władzom szkoły.
Słuchacze nie mogą na poparcie swych żądań podejmować działań
zakłócających funkcjonowanie szkoły.
IV. SYMBOLE SZKOŁY
Szkoła ma prawo używania emblematu według wzoru określonego w
załączniku nr 5 do statutu.
Szkoła posiada sztandar w kształcie kwadratu otoczonego z trzech stron złotymi
frędzlami. Na stronie głównej, na białym tle umieszczony jest z lewej strony
emblemat szkoły w kolorze granatowym, z boku emblematu napis złotymi,
dużymi literami "Krajowa Szkoła Administracji Publicznej", ułożony
pojedynczymi wyrazami jeden pod drugim, u dołu napis złotymi, dużymi
literami "Warszawa". Na stronie odwrotnej, na czerwonym tle pośrodku srebrne
godło Państwa ze złotą koroną, złotymi pazurami oraz górną częścią dzioba, nad
godłem półkoliście umieszczony napis złotymi, dużymi literami
"Rzeczpospolita", pod godłem półkoliście umieszczony napis złotymi, dużymi
literami "Polska" (półkola napisu stanowią przeciwległe fragmenty okręgu), po
obu stronach godła - złote, duże kropki.
Organizacja szkoły dostosowana jest do aplikacyjnego programu kształcenia i
może ulegać zmianom stosownie do rozwijanej działalności.
W strukturze organizacyjnej szkoły występują tworzone i znoszone przez
dyrektora ośrodki, działy, sekcje i biura w ramach, których mogą działać inne
komórki organizacyjne.
Ośrodki, działy i sekcje prowadzą działalność bezpośrednio związaną z
wykonywaniem statutowych zadań szkoły.
Biura są jednostkami obsługi szkoły, jej słuchaczy i pracowników.
Dyrektor może tworzyć i znosić samodzielne stanowiska pracy, zespoły
zadaniowe oraz inne komórki organizacyjne, jeżeli wymagają tego potrzeby
szkoły.
Szkoła służy Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowując kadry dla służby
publicznej, neutralne politycznie, kompetentne i odpowiedzialne za powierzone
im sprawy.
Do zakresu działania szkoły należy w szczególności:
- kształcenie kandydatów na stanowiska wyższych urzędników administracji
publicznej,
- opracowywanie programów oraz organizowanie szkoleń dla administracji
publicznej, w szczególności przewidzianych dla służby cywilnej,
- współpraca z administracją publiczną, ze szkołami wyższymi oraz innymi
instytucjami, a także organizacjami krajowymi i zagranicznymi.
Szkoła może przeprowadzać sprawdzenie poziomu znajomości wybranych
języków obcych pracowników administracji publicznej oraz osób pełniących
funkcje publiczne.