Początki badań porównawczych

Ped.porównawcza bada podobieństwa i różnice zachodzące pomiędzy systememi wychowania i nauczania, a także między szkolnictwem i innymi sytuacjami wychowawczymi i oświatowymi w różnych państwach.
Zadania:
· gromadzenie materiału faktów
· opracowywanie monografii poświęonych poszczególnym ustrojom
· porównywanie systemów
· dochodzenie do zasad , prawidłowości (poprzez porównanie)


Podstawowym gruntem do rozwoju badań porównawczych było niezadowolenie z wyników pracy szkoły, stanu oświaty , która jest jednym ze wskaźników kondycji społecznej.
-Po II wojnie swiatowej wzrosło zainteresowanie badaniami porównawczymi co wiązało się z "umiędzynarodowieniem " kontaktów między ludzmi w skali globalnej.
-W połowie XX wieku narodziła się empiryczna pedagogika porównawcza jako odrębna dyscyolina nukowa.
-W latach 60- tych narodziła sie potrzeba gromadzenia naukowej wiedzy na temat skuteczności systemów oświaty i praktyki dydaktyczno - wychowawczej ( było to możliwe właśnie dzięki projektowaniu i realizowaniu empirycznych badań porównawczych)
- Wiele badań zostało przeprowadzonych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie do Badań Osiągnięc Szkolnych (IEA) , a także przez ośrodki uniwersyteckie w Chicago, Michigan, Londynie, Bochum, Hamburgu, Sztokcholmie.
- Zaczęto organizować regoinalne i światowe konferencje i kongresy, wydawano czasopisma , zakładano stowarzyszenia, powstało tysiące prac magisterskich z pedagogiki porównawczej
-Ped. porównawcza stała się dziedziną nauki, z którą wiązano wielkie nadzieje na przyszłośc miała ona:
· przyczyniać się do doskonalenia systemów oświatowych, wspomagać politykę oświatową
· miała umożliwić lepsze zrozumienie relacji jakie istnieją między społeczeństwem a oświatą


Znaczne zainteresowanie jakie przejawiano w stosunku do zagranicznych systemów oświaty doprowadziło w efekcie do wykształcenia dwóch podstawowych koncepcji uprawiania komparatystyki pedagogicznej.

1. KONCEPCJA
zakłada dążenie do odkrywania tego co jest wspólne w celu uniwersalizacji
najlepszych rozwiązań praktyki oświatowej.
2.
poszukuje tego wszystkiego co swoiste, indywidualne, uwikłane
w kontekst społeczno- kulturowy badanych krajów
Są także inne konkoncepcje, które łączą i wiążą elementy obu podstawowych trendów uprawiania ped. porównawczej (Hilker, Holmes, King, Noah, Eckstein)

MARC ANTOINE JULIEN DE PARIS
Twórca ped. porównawczej. Jego praca z 1817r. "Szkice i przygotowanie przedwstępne do pracy o wychowaniu porównawczym" została uznana za pierwszy w historii zwarty plan badań porównawczych dotyczących systemów oświatowych.

Za przedmiot badań Julien uważa :praktykę wychowawczą i teorię wychowawczą związaną z praktyką. Jego zdaniem na wychowanie składają się fakty, obserwacje i Gromadząc, porządkując i porównując je mozna odkrywać pewne zasady i prawidłowości.Proponował również utworzenie instytutu ped. jako ośrodka ćwiczeń, najlepszych metod nauczania i wychowania, z którego mogłyby korzystac placówki kształcenia nauczycieli.
Do zbierania danych w różnych krajach Julien stosował metodę obserwacji, ankiety, a wyniki przedstawiane były w postaci tablic, wykresów, klasyfikacji (łatwiej określić stan oświaty na tle innych krajów).


W początkach XX w na nowo odkryto ped. porównawczą stało się to za sprawą PEDRA ROSELIA, który dotarł do pracy Juliena i zrobił doktorat na ten temat.
W tym okresie nie brakowało badaczy usłujących zebrać wiadomośi o ustrojach szkolnych w różnych państwach, trudnością bylo jednak brak sprawozdań o stanie szkolnictwa i oświaty ( były ogłaszane krótko, lakonicznie lub wogóle; do najlepiej opracowanych nalezały systemy m.in. Belgii, Holanii, Francji).
W 1925r. powstało Międzynarodowe Biuro Wychowania (BIE; P. Roselio był wicedyrektorem tego biura).miało ono za zadanie udzielanie informacji, organizowanie kongresów i podrózy w celach badawczych, pośredniczeniu między instytucjami pedagogicznymi.

Dodaj swoją odpowiedź
Logika

Narodziny i rozwój budownictwa fortepianów na świecie

Benjamin Vogel
?Historia muzyki polskiej; t. X ? Fortepian polski?-
?Narodziny i rozwój budownictwa fortepianów na świecie?


Benjamin Vogel jest profesorem Uniwersytetu Szczecińskiego. Z wykształcenia jest muzykologiem, pro...

Pedagogika

Metody badawcze

Dyscypliny budujące pedagogikę:
-historia wychowania
-teoretyczne podstawy opieki i wychowania
-dydaktyka
-metodologia
POJĘCIE-jest to umysłowa reprezentacja pewnej klasy obiektów; myślowe uchwycenie tego, co wspólne dla o...

Ekonomia

Historia Myśli Ekonomicznej.

HISTORIA MYŚLI EKONOMICZNEJ,
to nauka o społecznych aspektach gospodarowania. Wyjaśnia kształtowanie się i rozwijanie koncepcji, teorii i poglądów dotyczących życia gospodarczego, stosunków międzyludzkich w zakresie produkcji, podzia�...

Język polski

Teatr.

Dramat antyczny - rodzaj literacki, powstały w starożytnej Grecji, wywodzący się z pieśni pochwalnych, śpiewany w czasie misteriów dionizyjnych. Rozwinął się około V w. p.n.e.
Koncepcja tragizmu
hibris, ate (pycha, zaślepienie)...

Administracja

Wstęp do nauki o państwie i prawie

Wiadomości wstępne


I. Nazwa i przedmiot dyscypliny naukowej

Na oznaczenie dyscypliny naukowej, będącej przedmiotem naszych wykładów, można używać dwóch nazw: „wstęp do nauki o państwie i prawie” lub „wstęp d...