Zaplanowanie i realizacja projektu

Cykl projektu

Cykl projektu jest to sekwencja określonych, uporządkowanych działań niezbędnych do zaplanowania i zrealizowania projektu
Przykładowe stosowane instrumenty redystrybucji zorientowane były w trzech kierunkach:
1. Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych (drogi, autostrady, kolej, zbiorniki wodne).
2. Podejmowaniu przez państwo na obszarach zacofanych budowy wielkich kompleksów przemysłowych mających tworzyć tzw. bieguny wzrostu lub kierowaniu do nich dzięki przyznawanym ulgom i bezpośredniej pomocy finansowej przedsiębiorstw, prywatnych inwestorów.
3. Finansowanie deglomeracji czynnej dużych ośrodków przemysłowych określany mianem delokalizacji (przemieszczania) zakładów produkcyjnych i instytucji.

Bariery w kontynuowaniu tej polityki:
1. Od połowy lat 70 – tych ograniczone zostały środki finansowe państw.
2. Nie zapewniła wyrównywania różnic, a jedynie zahamowała ich pogłębianie.
3. Nastąpił wzrost niestabilności i dynamiki zjawisk gospodarczych.
4. Nowe technologie, innowacje, których źródeł zaczęto poszukiwać w lokalnym środowisku i sektorze MSP (małych i średnich przedsiębiorstw).

Polityka regionalna ewaluowała w następujących kierunkach:
1. Wielości podmiotów, oprócz rządu podmiotami polityki regionalnej stają się władze terytorialne, instytucje i przedsiębiorstwa.
2. Zróżnicowania celów, obok redukowania szeroko rozumianych dysproporcji, celem ma być także wzrost konkurencyjności i zatrudnienia.
Samo pojęcie dysproporcji w związku z pojawieniem się nowych nierówności nabrało szerszego znaczenia i oznacza już nie tylko rozpiętości w dochodach i stropie bezrobocia, ale także nierówności w zakresie stan środowiska, wyposażenia w infrastrukturę, dostępie do kapitału, edukacji i kompetencji, usług dla przedsiębiorstw, itp.
Adn. 1. dostęp do kapitału ludzkiego, jego jakość i zasoby, infrastruktura
Adn. 2. lokalne zachęcanie do inwestycji w danym miejscu, podnoszenie poziomu oferowanej współpracy przez podmioty lokalne, nasilona konkurencja między miejscowymi rywalami
Adn. 3. wyrafinowani klienci miejscowi, wyprzedzanie potrzeb klientów, miejscowy popyt na produkty
Adn. 4. wspieranie jednego sektora przez inne konkurencyjne sektory

Warunki lokalne: wykształcenie, zasoby, potencjał – przydatny i wspierający rozwój przemysłu i gospodarki sektora lokalnego.

Klastry – są to geograficzne skupiska wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. szkoły wyższe, ośrodki badawcze, jednostek normalizacyjnych i stowarzyszeń branżowych) w poszczególnych dziedzinach konkurujących ze sobą ale także współpracujących.
Łączenie firm z innymi instytucjami.
Przykłady klastrów:
„SOLINGEN” – firma specjalizująca się w produkcji noży, produkcja zlokalizowana w zakładach rozmieszczonych w odpowiedniku powiatu, kilka mniejszych firm ze sobą powiązanych.
„Klaster włoskich butów skórzanych”
„Kalifornijski klaster win”
Klastry pływają na efektywność, przyciągają kapitał, firma wchodząca w skład ma niższe koszty jest mniej narażona na niepowodzenie, bardziej innowacyjna, wspierają się. Sprzyjają powstaniu nowych firm, większy przepływ informacji, niższe bariery wejścia ze względu na ułatwiony dostęp do technologii.

I. Ogólne kierunki działań, które będą przyczyniały się do rozwoju klastrów.
1) poznanie gospodarki regionu i identyfikacja klastrów (poznanie gospodarki, co będzie tu motorem napędowym),
2) działanie na rzecz zaangażowania – wciągnięcia wszystkich podmiotów, rozpoznanie kto mógłby wspierać ten klaster, lub tworzenie tych podmiotów,
3) działanie na rzecz organizowania i dostarczania usług – dobry przepływ informacji, stworzenie zespołu przedstawicieli różnych organizacji działających w klastrze,
4) działanie na rzecz wyspecjalizowanych zasobów pracy:
dostęp do kadr wyspecjalizowanych
założenie centrum edukacyjnego na potrzeby klastra
partnerstwo między instytucjami edukacyjnymi
5) działania stymulujące innowacyjność i przedsiębiorczość:
- inwestowanie w innowacje i powstanie nowych
- wspieranie istniejących i powstających inkubatorów przedsiębiorczości
6) działania na rzecz marketingu regionu:
- tworzenie zachęt do inwestowania
- promocja klastra
- tworzenie sieci eksportowych
- wsparcie wykorzystania regionu jako wyróżniającej marki producentów tego klastra
7) działania na rzecz alokacji zasobów i inwestycji
- zachęty dostępne raczej nie dla pojedynczych firm, lecz raczej dla grup firm (tu są kadry, zasoby, itp.)

Wnioski.
Klastry zlokalizowane na danym obszarze geograficznym, których działalność jest skierowana na zewnątrz, stają się podstawowym źródłem rozwoju gospodarczego i zamożności w długim okresie.
Efektywna polityka regionalna i lokalna powinna obecnie być nastawiona na zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez identyfikację najbardziej konkurencyjnych w skali międzynarodowej klastrów i kształtowania warunków sprzyjających ich konkurencyjności.


Organizacja – grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany aby osiągnąć określony cel lub zestaw celów.
Zarządzanie – zestaw działań obejmujący 4 funkcje:
a. planowanie i podejmowanie decyzji
b. organizowanie
c. przewodzenie
d. kontrolowanie
skierowanych na zasoby organizacji (rodzaje zasobów wymiennych): ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne, wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Koncepcja: zarządzanie projektami na podstawie pracowni architektonicznej

„Przedstaw koncepcje zarządzanie projektami na podstawie pracowni architektonicznej”



Założenia:
Pracownia architektoniczna
Kadra pracownicza:
20 osób na stale zatrudnionych
struktura organizacji:
typ ma...

Ekonomia

Metody wyceny projektów inwestycyjnych

Marzeniem każdego przedsiębiorcy jest dynamiczny rozwój jego firmy. Warto więc poświęcić trochę czasu na zastanowienie się nad sposobami podniesienia poziomu świadczonych usług i trwałego zaistnienia na rynku. Jedną z metod osiągnięci...

Zarządzanie

Nauka przez doświadczenie. Jak zmieniać postawy i nawyki pracowników?

W Polsce nagminnie mamy do czynienia z sytuacją, w której ludzie nastawieni są „na przetrwanie”, idąc na skróty i pracując nieefektywnie. Pracownicy zwykle nie są zbyt mocno zainteresowani kierunkiem, w jakim zmierza ich firma, ani czy od...

Pedagogika

Diagnostyka pedagogiczna, wykłady z IV sem., dr Kurowski, EUHE

WYKŁAD I 24.02.06
LITERATURA:
• „A,B,C testów osiągnięć szkolnych” pod. red. B. Niemiecki, W-wa 1977
• Bocheński J.M. „Współczesne metody myślenia”; Poznań 1993
• Kamieński A. „Funkcje pedagogiki społeczne...

Ekonomia

Analiza rynku - AE Wrocław - wykłady

BADANIA RYNKU, A PODEJMOWANIE DECYZJI 5.03.2001r.


Dla rozwiązania wielu problemów decyzyjnych potrzebne są różne dane, w tym zwłaszcza o rynku. Jest to przyczyną bezpośrednią podejmowania w przedsiębiorstwie specjalnych dzia�...