Główne tematy reklam społecznych
Grupa tematyczna
Tematami reklam społecznych są problemy społeczne - zjawiska związane z bezpieczeństwem, zdrowiem, środowiskiem naturalnym, ale także patologie społeczne, dewiacje i przesądy, które są nieprawidłowe z punktu widzenia społecznego i stanowią jakieś zagrożenie. Typ kampanii społecznej modyfikującej postawy i zachowania obywateli możemy podzielić kampanie na wiele grup tematycznych. Najważniejsze z nich to:
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
- reklamy mające na celu zapobieganie wypadkom na drogach i propagowanie bezpiecznej jazdy samochodem (zapinanie pasów bezpieczeństwa, abstynencję w trakcie prowadzenia pojazdu, zachowanie bezpiecznej prędkości, przeprowadzanie kontroli technicznych auta) w szczególności w okresie wzmożonego ruchu podczas wakacji i świąt;
- zapobieganie wypadkom przy pracy, w domu oraz w trakcie wypoczynku (w szczególności w górach czy nad wodą);
-bezpieczeństwo publiczne (zapobieganie włamaniom, kradzieżom, napadom, rozbojom i chuligaństwu).
Rysunek 2. Plakat kampanii „Prędkość zabija. Włącz myślenie”, realizowanej przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Źródło: http://www.transport.gov.pl/, 5.03.2012.
Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia
- powstrzymywanie i zwalczanie nałogów: palenie papierosów, alkoholizm, narkomania, lekomania, itp.;
- promocja zdrowia, zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej, prawidłowego odżywiania się;
- zapobieganie chorobom serca, ukladu krążenia, nowotworom, AIDS, itd.;
- prawidłowa higiena jamy ustnej i zapobieganie chorobom zębów;
- informowanie o chorobach psychicznych (np. depresja, zaburzenia odżywiania) czy neurologicznych (np. stwardnienie rozsiane).
- walka z wykluczeniem społecznym osób chorych, niepełnosprawnych i starszych.
Rysunek 3. Plakat pochodzący z kampanii „Nie pal przy dziecku” zrealizowanej przez Stowarzyszenie MANKO we współpracy z Polskim Towarzystwem Programów Zdrowotnych
Źródło: http://www.kampaniespoleczne.pl/, 5.03.2012.
Zachowania społeczne
- stosowanie antykoncepcji;
- edukacja seksualna;
- walka z przemocą psychiczną i fizyczną w rodzinie, złym traktowaniem dzieci i kobiet, uświadamianie, że przemoc domowa to przestępstwo;
- przeciwdziałanie przemocy, seksizmowi i rasizmowi;
- promocja solidarności z osobami starszymi, niepełnosprawnymi, ułomnymi, inwalidami, emigrantami;
- promocja wolontariatu;
- zachęcenie do udzialu w akcjach humanitarnych międzynarodowych i krajowych (np. walka o prawa człowieka, pomoc poszkodowanym w klęskach żywiolowych).
Rysunek 3. Plakat ze słynnej polskiej kampanii społecznej „Powstrzymać Przemoc Domową” z 1997r. zrealizowanej przez Ogólnopolskie Pogotowie dla ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
Źródło: http://www.kampaniespoleczne.pl, 5.03.2012.
Ekologia i środowisko
- przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wody, gleby i powietrza;
- walka o utrzymanie czystosci lasów, parków i rezerwatów przyrody;
- kontrola jakości wody i skażeń radioaktywnych;
- zapobieganie chorobom wywołanym skażeniem środowiska naturalnego;
- ochrona zwierząt;
- zapobieganie pożarom lasów;
- zbieranie i selekcjonowanie odpadków.
Rysunek 3. Plakat z kampanii „Skazani” pod hasłem „Skazani na śmierć przez obojętność/okrucieństwo/zaniedbanie” której nadawcą jest Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami
Źródło: http://www.kampaniespoleczne.pl, 5.03.2012.
Edukacja ekonomiczna
- inflacja;
- bezrobocie;
- oszczędzanie energii elektrycznej, wody, benzyny, ciepła, itd.;
- ochrona praw konsumenta;
- przeciwdziałanie nielegalnemu zatrudnieniu;
- edukacja finansowa, a w tym inicjatywy uczące jak zarządzać finansami osobistymi czy umożliwiajace rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych.
Rysunek 4. Plakat z kampanii „Mama w pracy”, której nadawcą była Fundacja Świętego Mikołaja
Źródło: http://www.kampaniespoleczne.pl, 5.03.2012.
Typ kampanii społecznej o charakterze informacyjnym możemy z kolei podzielić na reklamy o charakterze społecznym i ekonomicznym.
Informacje o charakterze społecznym
Jak sama nazwa wskazuje mają one na celu informowanie oraz wyjasnianie procesów, zjawisk, nowych przepisów, norm, rozporządzeń, popularyzowanie wiedzy o wprowadzanych reformach, itp.
Informacje o charakterze ekonomicznym
Dotyczą one upubliczniania danych statystycznych i wskaźników rozwoju gospodarczego, jk: budżet państwa, województwa, gminy, poziom dochodu narodowego brutto i na jednego mieszkańca, wskaźniki inflacji, bezrobocia, tempa rozwoju, wzrostu cen towarów i usług itd.