Model warstwowy sieci

Model Wzorcowy Połączeń w Systemach Otwartych – ISO/OSI (ang. Open Systems Interconnection Reference Model).
W roku 1978 Międzynarodowa Organizacja Normalizacji (ISO – International Standarts Organization) opublikowała wzorcowy model, w którym wyodrębniono podstawowe warstwy sieci, nadano im standardowe nazwy I określono ich zadania.
Jest on siedmiowarstwowy. Zastosowanie warstw w sieciach komputerowych umożliwia przesyłanie informacji między sieciami realizowanymi w różnych technologiach i gwarantuje współdziałanie różnego rodzaju sprzętu i oprogramowania sieciowego, a ponadto:
- znacznie ułatwia zrozumienie działania sieci;
- dzieli komunikację sieciową na prostsze części, z którymi łatwiej pracować;
- pozwala na dokonywanie zmian w obrębie danej warstwy bez naruszania struktury pozostałych warstw.


Charakterystyka poszczególnych warstw w modelu ISO/OSI

Trzy najwyższe warstwy nazwano warstwami aplikacji; s one blisko związane z aplikacjami wykonywanymi przez użytkownika komputera sieciowego i generującymi przesyłane dane.
Cztery najniższe warstwy to warstwy przepływu; określają one sposób przesyłania danych mediami sieciowymi przez urządzenie sieciowe aż do komputera odbiorcy.
Każda warstwa w źródle danych musi porozumieć się z równorzędną w miejscu ich przeznaczenia.

WARSTWA APLIKACJI – SIÓDMA

Warstwa aplikacji jest najbliższą użytkownikowi warstwą w tym modelu. Zapewnia aplikacjom użytkownika dostęp do usług komunikacyjnych, np. do zasobów innych użytkowników sieci. W przeciwieństwie do innych warstw, które świadczą usługi warstwom wyżej położonym, dostarcza jako warstwa najwyżej położona usługi tylko aplikacjom spoza tego modelu. Ta warstwa zawiera protokoły takich typowych działań, jak obsługa poczty elektronicznej, przesyłanie plików.

WARSTWA PREZENATCJI – SZÓSTA

Warstwa prezentacji jest odpowiedzialna za translację formatów danych między różnymi systemami. Przekształca u nadawcy dane z reprezentacji wykorzystywanej w komputerze do standardowej reprezentacji w sieci i z reprezentacji standardowej w sieci do reprezentacji wykorzystywanej w komputerze u odbiorcy. Warstwa ta zajmuje się również szyfrowaniem i deszyfrowaniem danych oraz ich kompresja.

WARSTWA SESJI – PIĄTA

Warstwa sesji dostarcza usługi użyteczne w komunikacji między warstwami prezentacji, m.in. synchronizuje tę komunikację. Ustanawia, steruje i zamyka sesje między komunikującymi się komputerami.

WARSTWA TRANSPORTU – CZWARTA

Zadanie warstwy transportu jest zagwarantowanie bezbłędnej transmisji danych między użytkownikami końcowymi. Wiąże się z tym wykrywanie błędów i ewentualna transmisja przełamanych danych. Dane przesłane z warstwy sesji są podzielone w warstwie transportu na małe części – segmenty – zaopatrywane w numery porządkowe. Do zadań tej warstwy należy zgromadzenie u odbiorcy wszystkich segmentów, składających się na dana wiadomość i poukładanie ich z powrotem w odpowiedniej kolejności.


WARSTWA SIECIOWA – TRZECIA

W warstwie sieciowej segmenty danych są wzbogacone o nagłówek sieci, zawierający adres IP źródła i celu. W ten sposób tworzą pakiety danych. Podstawowym zadaniem tej warstwy jest wybieranie najlepszej drogi dla pakietów od nadawcy do odbiorcy.


WARSTWA ŁĄCZA DANYCH – DRUGA

Mechanizm wykrywania i korygowania błędów, na jakie narażona jest komunikacja w sieci to główne zadanie tej warstwy. Zajmuje się ona podziałem pakietu na ramki, odpowiadające architekturze sieci, i uzupełnianiem ramek o informacje umożliwiające wykrywanie błędów transmisji. Kolejnym ważnym zadaniem tej warstwy jest sterowanie dostępem do medium transmisyjnego oraz fizyczne adresowanie przesyłek przy wykorzystaniu adresów MAC kart sieciowych.
Kontrola poprawności polega m.in. na umieszczaniu specjalnego szablonu bitów na początku i na końcu każdej ramki oraz na obliczaniu sumy kontrolnej dopisywanej do ramki. U odbiorcy następuje sprawdzanie, czy obliczona przez niego suma kontrolna jest identyczna z tą, która została zapisana w ramce. Suma kontrolna służy do sprawdzenia, czy nie nastąpiło przekłamanie w czasie przesyłania ramek.


WARSTWA FIZYCZNA – PIERWSZA

Warstwa fizyczna jest odpowiedzialna za fizyczny transport mediami sieciowymi komunikatu., który jest ciągiem bitów. W tej warstwie są określone techniczne wymagania, dotyczące medium transmisyjnego. Protokoły tej warstwy określają parametry interfejsów elektrycznych, mechanicznych i sygnalizacyjnych, tak aby zapewnione było bezawaryjne przesyłanie bit po bicie.

Jednostki informacji przesyłane w poszczególnych warstwach modelu ISO/OSI


Dodaj swoją odpowiedź
Informatyka

Sieci komputerowe. podstawowa charakterystyka, zastosowanie

Sieci komputerowe


Przez sieć komputerową rozumiemy wszystko to, co umożliwia komputerom lub innym elektronicznym urządzeniom komunikowanie się ze sobą oraz współdzielenie zasobów (np. dysków, drukarek).

Będziemy ro...

Systemy i sieci

Sieć

Szerokość pasma ma zasadnicze znaczenie dla działania sieci komputerowej. Decyzje dotyczące szerokości pasma są jednymi z najważniejszych, które trzeba podjąć podczas projektowania sieci. W niniejszym module omówiono znaczenie szerokości...

Systemy i sieci

Dostęp do Internetu-Protokoły internetowe.

Na początek trochę historii.
W ostatnich latach sieci komputerowe stały się niezbędnym narzędziem w przemyśle, bankowości, administracji, wojsku, nauce i innych działach gospodarki. Na rynku dostępne są różnorodne technologie siecio...

Informatyka

Podstawy teleinformatyki.

Co to jest proces enkapsulacji?
Proces enkapsulacji - dodawanie informacji do jednostki danych.
Informacje wysyłane w sieci nazywane są danymi lub pakietami danych. Jeśli komputer (Host A) chce wysłać dane do innego komputera (Host B), ...

Informatyka

Ogólna charakterystyka i budowa Windows 2000

Cele projektu Windows 2000
Windows 2000 jest ostatnim wcieleniem Windows NT, systemu stworzonego przez Microsoft w celu nawiązania bezpośredniej rywalizacji z OS/2, NetWare i Uniksem na rynkach serweru plików i serwerów małej aplikacji. Jes...