Co zyskuje społeczeństwo dzięki reklamom społecznym?
Dzięki reklamie społecznej nie zyskują tak naprawdę tylko jednostki, do których jest ona skierowana, ale zyskuje całe społeczeństwo. I choć reklama społeczna już na pierwszy rzut oka różni się od tej komercyjnej (zwykle pozostaje w tonacji czarno-białej, wizualnie jest oszczędna, odwołuje się do emocji – głównie strachu i wzruszenia), jej celem jest wywołanie dysonansu, zgrzytu oraz sprawienie, abyśmy wszyscy poczuli konieczność zrobienia czegoś dobrego, to jednak jest także do niej podobna, ponieważ skłania do określonego działania. Z tym, że zamiast do zakupu nowego proszku, markowych dżinsów czy luksusowego samochodu, reklama społeczna zachęca do wpłacania pieniędzy na obiad dla biednego dziecka, wsparcia fundacji dla osób niepełnosprawnych czy potrzebującego schroniska dla zwierząt. Jak każda reklama, ta społeczna też obiecuje zysk, nagrodę za podjętą decyzję. W tym przypadku jest to jednak poczucie bycia dobrym, przyzwoitym człowiekiem.
Kampanie społeczne są dowodem na istnienie Pana Boga. Żadna nie musiała się udać. Niektóre wręcz nie powinny. A jednak… Wiele z nich pokazuje, że pomaganie ma sens. Piękne jest to, że reklama społeczna odwołuje się nie do obowiązku, ale do naszej dobrej woli, buduje system dobrowolnych zobowiązań, będący jednym z fundamentów społeczeństwa obywatelskiego.
Współczesny człowiek żyje w coraz szybszym tempie. Z każdej strony atakowany jest informacjami i często wyłącza się z życia społecznego. Dla takiego człowieka reklama społeczna też zawsze niesie pozytywne przesłanie. Nawet wtedy, gdy podejmuje kontrowersyjne tematy, służy dobremu celowi: komunikuje przesłanie dla wspólnego dobra. I uważam, że nawet więcej - pomaga w budowaniu społeczeństwa opartego na zaufaniu, współpracy i ważnych wartościach. Jak mówi znany klip śpiewany przez polskich celebrytów: gest jest potrzebny, pomaganie jest trendy . Warto nauczyć się dzielić sobą i tym, co posiadamy, bo dobro raz uczynione wraca do człowieka.
Reklama Społeczna ma wielką siłę zmiany nastawienia każdego człowieka na wiele płaszczyzn otaczającego nas świata. Czasem wystarczy 30 sekund aby przekonać kogoś jak ważny jest np. recycling śmieci, pomoc osobom niepełnosprawnym, uzależnionym czy ludziom dotkniętym klęską żywiołową. Czasem wystarczy 30 sekund, aby spojrzeli na swoje życie z zupełnie innej perspektywy i udaje się to jesli reklama jest dobrze zrobiona. Jeśli tak jest przekonuje do zmian, inspiruje do działania, zmienia negatywne postawy, sprawia, że bardziej świadomie dokonujemy pewnych wyborów. W Polsce kampanie społeczne są bardzo ważne, wiele z reklam jest nagradzanych w najbardziej prestiżowych konkursach światowych.
Reklama społeczna jest właśnie po to, aby przypomnieć ludziom o ważnych kwestiach, uwrażliwić na pewne tematy, poszerzyć ich wiedzę i zaangażować w sprawy społeczne, które dotyczą całego społeczeństwa. Reklama społeczna uczy tolerancji i życzliwości, uczula na zło, pomaga dostrzegać problemy i porządkować poglądy. Sprzyja ona także zacieśnianiu więzi międzyludzkich: sąsiedzkich, lokalnych i społecznych. Podnosi jakość życia, zmienia powszechne poglądy i sądy o innych ludziach, a przez to wpływa na jakość życia i uczy jak stawać się lepszym człowiekiem.
I tak, jak sprzedajemy marki, lansujemy nowe mody i kierunki rozwoju, tak samo możemy zmieniać ludzki - ich postawy i zachowania, także w kwestiach moralnych. Służy temu reklama społeczna, w której powodzenie wierzę. Warto zacząć zmiany już dzisiaj, bo tak wiele jest do zrobienia...