Pojęcie nieprzystosowania społecznego.

Zjawisko nieprzystosowania społecznego jest przedmiotem badań różnych dyscyplin naukowych, zajmujących się zachowaniem człowieka i jego społecznym funkcjonowaniem.
Pojecie nieprzystosowania społecznego jest wieloznaczne, różnie definiowane w poszczególnych dyscyplinach, odmiennie używane przez reprezentantów tych samych nauk. Pojęcie to używane jest także w praktyce, publicystyce i w życiu codziennym na określenie różnorodnych zachowań nieakceptowanych społecznie.
Rozważaniom terminologicznym poświęcono w literaturze wiele miejsca, wskazując na różnice w ujmowaniu tego zjawiska przez takie dyscypliny naukowe, jak: psychologia, psychiatria, pedagogika, socjologia, kryminologia.
Pojecie nieprzystosowania społecznego jest trudne do zdefiniowania, obejmuje bowiem różne zachowania o skomplikowanym pod¬łożu biopsychospołecznym. Na ogół nieprzystosowanie społeczne objawia się poprzez jego przejawy, gdyż trudniej jest określić jedno¬znacznie jego mechanizmy i determinanty . Nawet jednak uwzględniając tylko polskie prace zauważamy, że różne jest rozumie¬nie tego terminu. Stosuje się również inne terminy, mówi się np. o dzieciach sprawiających trudności wychowawcze, wykazujących zaburzenia w zachowaniu, moralnie zagrożonych, wykolejonych spo¬łecznie, zdemoralizowanych itp.
Niektórzy autorzy stosują te terminy zamiennie, inni natomiast obej¬mują nimi odrębne grupy dzieci. Jednym z istotnych problemów jest sprawa zakresu definicji, tj. ustalenie, jakie kategorie dzieci będą ob¬jęte określeniem: społecznie nieprzystosowane. Z tego punktu wi¬dze¬nia odróżniamy definicje sformułowane bardzo szeroko, obejmu¬jące różne grupy dzieci oraz definicje o węższym zakresie, zajmujące się ściślej określoną kategorią młodzieży. Charakterystyczne wydaje się, że definicje mające bardzo szeroki zakres, obejmujące dużą grupę dzieci były tworzone głównie dla potrzeb praktyki. Chodziło bowiem o wyodrębnienie dzieci, które z różnych powodów nie mogły normal-nie funkcjonować w społeczeństwie.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika opiekuńczo - resocjalizacyjna

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO - RESOCJALIZACYJNA


1. Przedmiot, zakres, podstawowe zadania pedagogiki resocjalizacyjnej.

Przedmiotem pedagogiki resocjalizacyjnej są osoby niedostosowane społecznie, ic...

Wychowanie do życia

Jakie są patologie życia społecznego i co jest ich przyczyną.

Jakie są patologie życia społecznego i co jest ich przyczyną.
Wprowadzenie
Wraz z gwałtownymi przemianami, które zachodziły we wszystkich dziedzinach życia społeczno – ekonomicznego w XX wieku, nastąpił wzrost przestępczości i...

Pedagogika

Ściąga

1.Diagnoza- identyfikacja esencji i wszelkich determinantów wieloskładnikowego stanu rzeczywistego , dokonywana przez analizę cech go charakteryzujących przy rozpatrzeniu uniwersalnych prawidłowości występujących w danej dziedzinie. Diagnoza...

Pedagogika

Zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu Pedagogika Resocjalizacyjna.

ZALICZENIE ĆWICZEŃ Z PEDAGOGIKI RESOCJALIACYJNEJ.


1. Podmiot i przedmiot pedagogiki resocjalizacyjnej.
PRZEDMIOT PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ-wszelkie oddziaływania na osoby których proces wychowania oraz proces socjalizacji si...

Pedagogika

Profilaktyka Prof.UJ F. Wojciechowski- wykłady

KONCEPCJE PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ

WSTĘP
Wychowanie to uczynienie z istoty biologicznej istoty społecznej.
Socjalizacja i resocjalizacja.
Socjalizacja - ogół wpływów zamierzonych i niezamierzonych. Efektem jest jednostka ...