Komunikacja synergiczna
PALA AGNIESZKA
I rok pedagogika Temat:
niestacjonarne gr.III Co to jest komunikacja synergiczna?
Przy komunikowaniu się synergicznym człowiek otwiera się na nowe możliwości, wybory. Ludzie używający synergii nie są do końca pewni co będzie na końcu, ale czują się bezpiecznie, odczuwają chęć przygody, doświadczenia. Są jedynie pewni tylko tego, że będzie inaczej niż na początku. John Stewart wspomina w swojej książce, że nie wiele ludzi doświadcza synergii w swoim życiu, ponieważ byli nauczeni innego sposobu komunikacji i boją się wkraczać na coś nowego, nieznanego. Uważa, że aby posługiwać się synergią w komunikacji w życiu codziennym należy być ? otwartym sercem i umysłem, mieć poczucie bezpieczeństwa i przygodę ducha?.
Synergia w komunikacji daje możliwość zysków i znacznej poprawy. Dlatego Stewart sądzi, że ?warto podjąć ryzyko, które niesie ze sobą taka otwartość? [Stewart,2007]. Przedstawił to na przykładzie wykresu poziomu komunikacji, czyli jak zaufanie oddziałowuje na wspólpracę, grupy.
Najniższy poziom komunikacji występuje wtedy gdy zaufanie jest niskie, dochodzi do tego, że każdy broni swojego zdania i swioch poglądów. Ten rodzaj komunikacji prowadzi do porozumiewania się stron, ale jedna z osób będzie wygrywająca/przegrywająca lub też przegrywająca/wygrywająca.
Komunikacja z szacunkiem to pośredni poziom porozumiewania się. Na tym poziomie osoby dochodzą do kompromisu, komunikują się grzecznie, lecz nie odczuwają potrzeby rozumienia wzajemnych uczuć, a także obie strony dają i biorą.
Komunikacja na najwyższym poziomie to komunikacja synergiczna jest nią wysoka współpraca i zaufanie między osobami, co powoduje lepszą i wydajniejszą pracę.
W niektórych przypadkach nie można osiągnąć komunikacji synergicznej, ale przy większych staraniach i chęciach można dążyć do efektywniejszego kompromisu.
Komunikacja synergiczna polega na tym aby być empatycznym, czyli wczuć się w uczucia innych. Trzeba zrozumieć potrzeby i emocje drugiej osoby. Jednak nie należy ustępować ze swojego stanowiska, ale poszukać trzeciej możliwości, która by satysfakcjonowała jedną jak i drugą osobę. W komunikacji synergicznej właśnie to jest podstawą w porozumieniu się , aby wyłonić trzecie rozwiązanie dogodne dla obu stron, jest to lepszy sposób niż kompromis.
Synergia może być również negatywna, czyli jedna osoba próbuje manipulować, narzucić swoją opinię, pogląd, nie zważając na to, że ta druga osoba może mieć całkowicie inne zdanie na ten temat. Ludzki mózg dzieli się na dwie półkule, a zdaniem Stewarta prawa półkula odpowiada za analizę, logikę i werbalizm, a lewa odpowiedzialna jest za intuicję, kreatywność i wizualizację. Człowiek posługujący się tylko jedną półkulą jest wtedy synergicznie negatywny, dlatego aby dojść do komunikacji synergicznej należy uruchomić obie półkule mózgu.
W komunikacji synergicznej istotą jest docenianie różnic między ludżmi na podłożu emocjonalnym, uczuciowym i psychologicznym. Osoba chcąca dojść do synergii powinna mieć w sobie dość pokory i skromności aby zrozumieć , że posiada ograniczenia na dany temat w określonej sprawie, czyli pojąć, że nie zawsze wszystko wie. Do określonej sprawy należy podejść obiektywnie a trzecie rozwiązanie się , wyjście z danej sytuacji się znajdzie.
Stewart jest przekonany, że cała natura to synergia, co tłumaczy tym, że ?wszystko jest powiązane ze wszystkim? [Stewart,2007]. Będąc synergicznym doceniamy różnice między półkulami i wykorzystujemy do twórczego myślenia. Można być również synergicznym w otoczeniu negatywnie nastawionym poprzez szukanie dobrych cech u swojego rozmówcy i wykorzystać to do polepszenia swojego sposobu myślenia.
Komunikować się synergicznie znaczy, że należy przyjąć postawę wygrywa/ wygrywa, szukać zrozumienia, być otwartym na inną osobę oraz poszukać trzeciej możliwości, ponieważ ona prawie zawsze istnieje.
Bibliografia:
1. John Stewart ?Mosty zamiast murów?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, str.66-74