Ustrój polityczny wg. Konstytucji PRL z 22 lipca 1952r.

grupy organów władzy – organizacja i kompetencje.
Twórcy tego aktu odstąpili od zasady trójpodziału władzy. Przyjęli zasadę jednolitej władzy państwowej. Przesądziło to o kształcie organizacji państwa w PRL-u.
Konstytucja z 1952r. określała następujące grupy organizacji władzy:
władzy państwowej )naczelne, terenowe),
administracji państwowej,
organy sądowe,
organy prokuratury,
organy kontroli państwa.

Ad.1. Organy władzy państwowej – nadano szczególną rolę. Były to organy przedstawicielskie, których skład pochodził z wyborów.:
sejm,
senat,
rady narodowe.
Kolegialne organy władzy państwowej posiadały kompetencje prawodawcze.
Ad.2. organy administracji państwowej były rozbudowane, ich skład powoływany był przez organy władzy państwowej, którym były podporządkowane. W grupie organów władzy wyróżniamy:
organy kolegialne,
organy jednoosobowe.
Ad.3. organy i działalność organów sądowych oparto na zasadzie niezawisłości.
Ad.4. prokuratura wyodrębniona została w 1950r. i była powołana do strzeżenia praworządności i ścigania przestępstw.
Ad.5. organy kontroli – to NIK – stanowiła organ kontroli finansowej.

Naczelne zasady ustrojowe według konstytucji.
1 zasada - zapis art.1 określał formę państwa i brzmiał – „PRL jest państwem demokracji ludowej”, a najważniejszą zasadą ustrojową była zasada ludowładztwa – władza w PRL należy do ludu pracującego miast i wsi.
2 zasada – sojuszu robotniczo – chłopskiego (zakładano, że klasa robotnicza jest najważniejsza, do niej należy kierowanie społeczeństwem),
3 zasada – kierowniczej roli partii klasy robotniczej (nabrała szczególnego znaczenia po 1976r. – po nowelizacji przewodnią siłą jest PZPR).
4 zasada – rozbudowanego systemu władz państwowych.
Sejm i RN pochodziły z wyboru. Przepisy ordynacji wyborczej powodowały pewne ograniczenia przedstawicielstwa. Kandydatów proponowano przez Front Jedności Narodu – obywatel nie miał wpływu.
Zasada praworządności:
prawo w PRL jest wyrazem interesów woli ludu pracującego,
ścisłe przestrzeganie praw,
wszystkie organy władzy i administracji działają na podstawie przepisów prawa.

Konstytucja z 1952r. w rozdz. VIII zawiera prawa i obowiązki obywateli:
Prawa:
polityczne,
socjalne,
kulturalno – oświatowe,
wolności obywatelskiej,
Obowiązki obywatela :
przestrzeganie prawa,
obrona ojczyzny i służba wojskowa,
czujność wobec wrogów narodu,
strzeżenie i umacnianie własności społecznej).

Przykładowe pytanie: wymień katalog obowiązków obywatelskich wg konstytucji z 1952r. podane 8 – wybrać 4 właściwe.

Naczelne organy władzy państwowej wg. Konstytucji z 1952r.:
Sejm,
Rada Państwa.
Czynne prawo wyborcze – 18 lat.
Bierne prawo wyborcze – 21 lat.
Zasady prawa wyborczego rozwijane były kolejno w ordynacjach wyborczych z 1952,1956, 1976, 1985 r.
Ordynacja wyborcza z 1985r. dopuszcza możliwość odwołania posła. W praktyce żaden z posłów IX kadencji nie został odwołany.
Wprowadziła listę krajową z której miano wybrać do 15 % posłów. Przyjęto, że 1 poseł reprezentuje 60 tys. Wyborców, a w 1960r. ustalono, iż sejm liczy 460 posłów, a kadencja trwa 4 lata.
Konstytucja nie pozwalała sejmowi na samorozwiązanie się.
Skrócenie kadencji wymagało każdorazowo uchwalenia odpowiedniej ustawy konstytucyjnej.

Wewnętrzna struktura sejmu:
Prezydium sejmu (marszałek, v-ce) z klucza marszałek z ZSL,
Konwent seniorów (prezydium, przedstawiciele klubów),
Komisje sejmowe (stałe, nadzwyczajne),
Sekretarze sejmu (funkcje pomocnicze).

Inicjatywa ustawodawcza należała do Rady Państwa, Rządu, Posłów.

Sejm zbierał się 2 razy do roku - zwoływane przez Radę Państwa. W ramach posiedzenia odbywały się posiedzenia zwoływane przez prezydium. Czas obrad zróżnicowany, zależny od sytuacji w kraju.
W 1982r. utworzono przy sejmie radę społeczno – gospodarczą – organ doradczy.
Funkcje sejmu:
Ustrojodawcza,
Ustawodawcza,
Kontrolna (debata nad expose premiera, prace rządu, sprawozdania rządu z działalności),
Kreacyjna,
Sprawowanie ogólnego kierownictwa nad państwem i gospodarką narodową (zapisana w nowelizacji z 1976r.)

Sejm zajmując pozycję zwierzchnią był formalnie organem nadrzędnym nad pozostałymi organami państwowymi. Funkcja ustawodawcza przysługiwała tylko sejmowi.

Konstytucja z 1952r. zlikwidowała urząd prezydenta, jego uprawnienia przejął sejm.
Rada Państwa – drugi po sejmie naczelny organ władzy państwowej. RP była organem kolegialnym, którego tryb postępowania określał regulamin RP. RP była usytuowana pomiędzy sejmem, a radą ministrów. Naruszało to zasadę jednolitości i koncentracji władzy najwyższej w PRL.
RP: - była organem zastępującym i uzupełniającym działania sejmu,
- wykraczała poza konstytucyjne kompetencje,
- kompetencje były systematycznie rozszerzane.
Skład RP wybierany był przez sejm. Na czele stał przewodniczący. RP stanowiła emanację sejmu i pełniła swoje obowiązki po upływie kadencji parlamentu do wyboru jej nowego składu
W okresie międzykadencyjnym sprawowała kontrolę nad RM. RP w okresie między sesjami sejmu mogła wydawać dekrety z mocą ustawy, ale nie mogła dokonać zmiany w konstytucji i nie mogła uchwalić budżetu.
RP dokonywała powszechnie obowiązującej wykładni ustaw.

Nowelizacja z 1976r. – RP uzyskała uprawnienia do czuwania nad zgodnością prawa z konstytucją. W okresie między sesjami sejmu RP dokonywała zmian w składzie rządu. Powoływała sędziów i prokuratora generalnego, ponadto sprawowała nadzór nad radami narodowymi (zarządzała wybory do RN). Obok zwoływania sesji zarządzała wybory do parlamentu. Przysługiwała jej inicjatywa ustawodawcza. Wykonywała szereg uprawnień goławy państwa, łącznie z reprezentowaniem na zewnątrz. RP ratyfikowała i wypowiadała umowy międzynarodowe. Posiadała prawo łaski, mogła wprowadzić stan wojenny. Działalność RP polegała na ograniczeniu sejmu i sprawowaniu faktycznej kontroli nad rządem co stwarzało szerokie pole do krytyki. W 1982 r. przy przewodniczącym RP utworzono Radę Konsultacyjną.

Rada Ministrów. – zgodnie z konstytucją PRL naczelny organ administracji państwowej.
Skład:
Rząd,
Premier,
Ministrowie,
Przewodniczący komisji i komitetów pełniący funkcję naczelnych administracji państwowej, np. Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego.

Rząd był organizatorem polityki i administracji. Skład:
Premier,
V-ce,
Ministrowie,
Przewodniczący komisji i komitetów jw.

Od 1969r. istniało prezydium rządu o składzie”
Premier,
V-ce,
Członkowie RM.
Nowelizacja z 1976r. dała silną pozycję premiera. Stanowisko to było obsadzone przez osoby pełniące wysokie stanowiska w PZPR.
Konstytucja stanowiła, że urząd ministra tworzy się w drodze ustawy, a minister stoi na czele wyodrębnionego działu administracji (resortu).
Minister kierował resortem jednoosobowo. Do pomocy miał wiceministrów, których powoływał premier na wniosek ministra.

RM powoływana i odwoływana była przez sejm w następującym trybie:
Desygnowanemu premierowi powierzano misję utworzenia rządu,
Na plenarnym posiedzeniu sejmu premier przedstawiał expose, które zawierało program i skład gabinetu,
Sejm po dyskusji głosował na całą listę członków,
Sejm mógł wprowadzić zmiany w składzie rządu, ale takich zmian nie było.
PR formalnie nie mogła odwołać premiera,
Decydujący wpływ na skład i działalność rządu miało kierownictwo PZPR.




Kompetencje Rady Ministrów:
Prawo inicjatywy ustawodawczej,
Przedkładała budżet do zatwierdzenia oraz narodowe plany gospodarcze,
Koordynowała działalność ministerstw i innych organów podległych,
Posiadała kompetencje w stosunku do całej administracji,
Określała kierunki aparatu administracyjnego,
Sprawowała nadzór nad obronnością kraju, organizacją sił zbrojnych,
Wykonywała ustawy,
Wydawała rozporządzenia na podstawie ustaw,
Ministrowie uprawnieni byli do wydawania rozporządzeń i zarządzeń.

Najważniejsze zmiany:
25.09.1954 – zostały wprowadzone gromady i osiedla jako najmniejsze jednostki podziału administracyjnego.
13.12.1957 – przywrócono NIK jako organ niezależny od rządu, ale podlegający sejmowi.
22.12 1969 – stała liczba posłów – 460.
19.12.1963 – przedłużenie kadencji RN z 3 do 4 kadencji.
29.11.1972 – likwidacja gromad i powrót gmin.
28.05.1975 – dwustopniowy podział administracji przez likwidację powiatów, wprowadzenie 49 województw.
1976 - największy zakres zmian: kierownicza rola PZPR, PRL umacnia przyjaźń i współpracę z ZSRR i innymi państwami socjaldemokratycznymi, podporządkowanie i nadzór premiera nad NIK.
08.10.1980 – uchyliła podporządkowanie NIK rządowi i na powrót podporządkowanie Sejmowi.
28.03.1982 – wprowadzono Trybunał Stanu i Trybunał Konstytucyjny.
6.05.1987 – włączono do ustroju formę demokracji bezpośredniej – referendum.
15.07.1987 – powołano urząd Rzecznika Praw Obywatelskich.
7.04.1989 – przywrócono senat i urząd prezydenta.
29.12.1989 – zmiana państwa na RP i przywrócono godło.

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Demokracja i jej historyczny rozwój


Demokracja szlachecka
Sejm polski
Demokracja szlachecka to system polityczny, który ukształtował się w dawnej Polsce w XV i XVI w. dzięki uzyskanym przez szlachtę przywilejom. Zapewniał on jej przewagę nad pozostałymi stanami i...

Historia

Realny socjalizm.

Czym był system do 1989r.? Jak wyglądało wtedy życie?

Socjalizm to styl myślenia politycznego, który na gruncie krytyki ustroju kapitalistycznego głosił program stosunków społecznych opartych na społecznym władaniu środkami pro...