Biznes plan Płytex
CHARAKTERYSTKA PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI:
Firma została założona w 1992 r. w miejscowości Lasek mieszczącej się niedaleko Olsztyna , przy ulicy: Wesołej102, w której pracowało ok. 20 ludzi.
Założycielami są: Waldemar Kowalski i Jarosław Nowak.
W małej hali produkcyjnej nie potrzebowano więcej osób.
Jednak sytuacja gospodarcza ?idąca na przód? zmusiła właścicieli firmy do zatrudnienia większej ilości pracowników.
Ze względu na trudności w transporcie naszego asortymentu oraz zbyt małą powierzchnię musieliśmy ?przenieść? naszą siedzibę do Olsztyna i tak od 1994 r. działamy w Olsztynie przy ulicy: Gwiezdnej 50.
Olszyn jest miastem dobrze rozwiniętym, mającym duże predyspozycje oraz daje nam jako właścicielom możliwość i szansę dalszego rozwoju.
Nasza firma z roku na rok uzyskuje lepsze wyniki pod względem jakości naszych produktów, a co za tym idzie coraz większych zysków.
Obecnie firma rozwinęła się i zatrudnia ponad 1000 pracowników, odpowiedzialnych za swoje stanowiska.
Być może 1000 zatrudnionych ludzi jak na hurtownię to mało, jednak ulepszone technologie oraz zakup nowych urządzeń nie pozwala nam na zatrudnienie większej ilości osób.
Na czele firmy stoi prezes Waldemar Kowalski oraz jego zastępca pełniący także funkcję głównego księgowego ? Jarosław Nowak.
Hurtownia zatrudnia dwie sekretarki, które pomagają w realizacji przedsięwzięć, jakie stawiane są przed naszą hurtownią.
W 2005 r. firma otrzymała wyróżnienie w konkursie na najbardziej wytrzymałe płytki zewnętrzne.
W roku 2006 zajęła II miejsce w konkursie na najciekawszą etykietę.
Również w 2006 r. firma otrzymała I nagrodę pod względem jakości.
Z każdym rokiem przybywa nowych nabywców, tak więc w 2007 r. postanowiliśmy rozbudować halę hurtowni oraz zatrudnić nowy personel.
Od kilku lat posiadamy więcej samochodów dostawczych oraz dojeżdżamy do naszych odbiorców w całej Polsce.
Kolejnym krokiem do rozwoju firmy będzie dostarczenie naszego towaru na rynek zagraniczny.
Obecnie powstaje nowa hala w Niemczech, gdzie za dwa lata skończy się etap budowy, a rozpocznie swoją działalność nowa hurtownia, która da zatrudnienie ludziom mieszkającym w Niemczech, którzy z pochodzenia są Polakami i mają trudność w zatrudnieniu się w obcym kraju.
Mimo, iż na zarówno na Polskim jak i zagranicznym rynku dość dużo jest firm, hurtowni, prowadzących podobną działalność do naszej, to mamy nadzieję, że nasze ulepszone technologie będą bardziej odpowiadały naszym nabywcom, którzy swoje zadowolenie przełożą na innych, potencjalnie naszych nabywców.
TŁO GOSPODARCZE:
CEL:
Głównym celem naszej hurtowni jest usatysfakcjonowanie wszystkich dotychczasowych nabywców oraz pozyskanie nowych. Aby usatysfakcjonować większość potencjalnych nabywców, nasza hurtownia poszerzyła swoją działalność i ma zamiar wprowadzić na rynek nowe, ulepszone płytki. W zależności od potrzeb i możliwości naszych klientów jesteśmy w stanie wspólnie znaleźć korzystne rozwiązanie dla ich potrzeb i naszych zysków. Firma oferuje pełny zakres produktów.
WPRODUKOWANIE ? SPRZEDAŻ ? EFEKT KOŃCOWY
Dzięki tak fachowej produkcji i obsłudze klienta zyskaliśmy dobrą renomę na rynkach polskich jak i zagranicznych, stanowiąc wielką konkurencję dla firm prowadzących podobną działalność. Osiągnęliśmy wielki sukces, który przy dalszej, uczciwej pracy owocować będzie dalszą współpracą ze stałymi nabywcami oraz pozyskanie nowych nabywców.
RYNEK DOCELOWY:
Naszymi klientami są:
- sklepy z asortymentem budowlanym
- prywatne małe przedsiębiorstwa specjalizujące się w wykończeniach domów
- klienci indywidualni
- większe firmy budowlane
- super markety
Naszymi stałymi nabywcami, którzy mają duże zapotrzebowania na asortyment hurtowni są większe firmy budowlane i prywatne małe przedsiębiorstwa specjalizujące się w wykończeniach domów .
To właśnie dzięki nim nasza hurtownia uzyskuje duże przychody.
Dostarczamy nasze produkty do ok. 100 super marketów w całej Polsce, jednak mamy nadzieję na poszerzenie naszej działalności i uzyskanie poparcia w pozostałych przedsiębiorstwach. Atutem naszej hurtowni jest to, że posiadamy dobrze wyposażone samochody dostawcze więc z transportem nie mamy większego problemu.
Podczas gdy nabywcy potrzebują więcej niż 100 szt. jednego z naszych produktów, właściciele tych sklepów, dostają różne zniżki na kolejny zakup naszego towaru.
Jest to opłacalne dla obu stron, ponieważ Hurtownia zyskuje stałego nabywcę, a nabywca satysfakcję z dobrego zakupu.
Dodatkowo na każdą porę roku przygotowana jest nowa etykieta.
Gratis?y, dodatki, to elementy , które podnoszą chęć kupienia naszego produktu.
Każdy zadowolony klient poleca naszą hurtownię kolejnym odbiorcom, dzięki temu w szybki i łatwy sposób hurtownia powiększa swój udział w rynku.
Rynek dla naszych wyrobów stale się powiększa.
CHARAKTERYSTKA PRODUKTU:
Nasze produkty mają charakter elegancki, nowoczesny, a zarazem prosty, zależący od fantazji klienta.
Wyroby są dostępne w bardzo szerokim asortymencie, a mianowicie:
- płytki ścienne
- płytki podłogowe
- płytki zewnętrzne
- lux-sfera
- płytka miękka
PRZEZNACZENIE WYROBU:
Ogólne przeznaczenie naszych wyrobów to:
- remontowa
- budowlana
- wykończeniowa
- dekoracyjna
FUNKCJE WYROBU:
- elastyczna
- praktyczna
STOPIEŃ NOWOŚCI:
Produkt jako ?płytka? jest pomysłem zaczerpniętym od innych firm, jednak produkty nasze są nowe, świeże, poprzez urozmaicone pomysły, pozwalające na nowoczesne spojrzenie w kierunku szerszego rozwoju.
Produkt, który będziemy wprowadzać na rynek jest zupełnie nowy i wyróżnia się spośród wszystkich innych produktów z tej branży.
Nowy rodzaj lux-sfery, która przy dobrym zamontowaniu będzie poruszała drobinkami gęstej cieczy umieszczonej w wodzie, która tworzy w efekcie poruszanie się kolorowych kuleczek po lux-sferze.
Kolejnym nowym produktem, który będziemy wprowadzać na rynek, to miękka płytka, która zaprojektowana jest z myślą o dzieciach i ich bezpieczeństwie w domach.
CEL BIZNES PLANU:
Planowanie jako jedna z najbardziej istotnych funkcji zarządzania powinna być narzędziem aktywnego sterowania procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie. Aby zwiększyć szanse wygranej należy starannie przygotować plan działalności gospodarczej, w którym przedsiębiorstwa określają cele jakie chcą osiągnąć, strategię swojego działania oraz zakres czasowy w jakim nasze cele powinny być osiągnięte. Biznes Plan jest dokumentem określającym postępowanie przedsiębiorstwa w pewnym okresie czasu, jest przewodnikiem jego działań strategicznych i operacyjnych, a jednocześnie pozwala poznać słabe i silne strony działalności gospodarczej. Biznes Plan jest przede wszystkim planem menadżerów zmierzających do stworzenia realnej wizji sukcesu rynkowego firmy poprzez trwałe usytuowanie się na rynku.
Skierowany jest on do potencjalnych klientów, nastawiony na nowe możliwości, jak największe zyski.
Sytuacja gospodarcza ?idąca na przód? zmusiła właścicieli firmy do zatrudnienia większej ilości pracowników.
Podczas, gdy wystąpiły trudności w transporcie naszego asortymentu oraz zbyt małą powierzchnię musieliśmy ?przenieść? naszą siedzibę do Olsztyna i tak od 1994 r. działamy w Olsztynie przy ulicy: Gwiezdnej 50.
Nasza firma z roku na rok uzyskuje lepsze wyniki pod względem jakości naszych produktów, a co za tym idzie coraz większych zysków.
W 2005 r. firma otrzymała wyróżnienie w konkursie na najbardziej wytrzymałe płytki zewnętrzne.
W roku 2006 zajęła II miejsce w konkursie na najciekawszą etykietę.
Również w 2006 r. firma otrzymała I nagrodę pod względem jakości.
Z każdym rokiem przybywa nowych nabywców, tak więc w 2007 r. postanowiliśmy rozbudować halę hurtowni oraz zatrudnić nowy personel.
Jak więc widać z przedstawionych danych, w ciągu tych 16 lat działalności firma rozwinęła się bardzo. Mimo dużego postępu mamy nadzieję na jeszcze większy rozwój firmy.
Porównanie naszych cen ofertowych z cenami konkurentów:
PŁTEX CEGIEŁKA PŁYT-BUD NORADA
Cena zwykłej płytki za m3 19,99 22,54 20,00 25,43
Asortyment Szeroki Mały Średni szeroki
Reklama b. dobra b. dobra Dobra słaba
Jakość obsługi Idealna Dobra Słaba idealna
WNIOSEK:
Nasze ceny są najbardziej opłacalne na całym rynku zbytu, ceny konkurencji są o wiele wyższe, a asortyment jest gorszej jakości. Klienci wolą tańszy i lepszy produkt, wybierają firmy z miłą i wykwalifikowaną obsługą. Ciekawe reklamy oraz lepsza opinia na rynku krajowym, to tylko niektóre czynniki wspomagające w walce o klienta na rynku.
Cegiełka, Płyt-Bud, Norada, to firmy z dużym stażem, mają co prawda wypracowaną renomę na rynku, jednak trzymają się wciąż tych samych pomysłów. Nie ma w ich produktach nic nowego, co mogłoby być interesujące dla klienta, a dla konkurencji nie są dużym zagrożeniem przy obecnym rynku.
Oferty wymienionych przedsiębiorstw nie mają nic ciekawego do zaoferowania potencjalnym klientom. Ich produktami są standardowe płytki ścienne oraz łazienkowe. Wzory płytek oraz jakość tych produktów nie ulega zmianie, czyli nie są dużą konkurencją dla naszej firmy.
RYNEK ZBYTU :
Potencjalni klienci:
Naszymi potencjalnymi klientami są klienci prywatni. Są to ludzie we wszystkich przedziałach wiekowych. Dla młodego klienta produkujemy nowoczesne, bardziej awangardowe wzory, natomiast dla klienta dojrzałego mamy coś eleganckiego, klasycznego.
Bierzemy pod uwagę przede wszystkim gust i życzenia klienta. Dla każdej sfery społecznej znajdzie się coś odpowiedniego w naszej hurtowni, co zadowoli wszystkich.
Potrzeby klienta:
Firma ma tak ułożony harmonogram, że jesteśmy w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby naszych klientów. Zgodnie z powiedzeniem ?klient nasz Pan?, proponujemy fachową pomoc w zakupie odpowiedniego produktu. Nasi przedstawiciele do spraw marketingu doradzą tak, aby nasi klienci byli zadowoleni z zakupu. Oferujemy odpowiednie produkty do cen, jaką sugerował nam klient. Kolejnym krokiem w zaspokajaniu potrzeb naszego klienta jest pomoc przy wyborze towaru, który będzie odpowiadał klientowi oraz będzie pasował do jego budynku. Kiedy klient już podejmie decyzję, proponujemy fachową pomoc montażową.
Firma ?Płytex? współpracuje z firmą montażową ?Robotniczek?, która specjalizuje się w wykończeniach domów. ?Płytex? oraz ?Robotniczek? są firmami współpracującymi ze sobą, dzięki temu pozyskuje się szybciej i łatwiej potencjalnych klientów. Każdy wychodzący od nas klient powinien być zadowolony z naszych usług oraz produktów.
Przewidywany rozwój potrzeb:
Potrzeby naszych klientów spowodowało, że nasze przedsiębiorstwo przeistoczyło się w firmę handlowo usługową, znaną już na rynku. Z upływem czasu wymagania naszych klientów zmieniają się i aby być na bieżąco, co 3 miesiące staramy się przeprowadzić ankietę wśród ludzi, żeby zorientować się na jaki rodzaj towaru będzie największe zapotrzebowanie.
Kolejnym krokiem do zadowolenia naszego klienta będzie:
- Projektowanie przez samego klienta wyrobów o zmiennej konstrukcji, wzorze, kształcie itp.
- Przewidywana nowość, którą wprowadzimy na rynek jesienią bieżącego roku, to glazura sylikonowa na ścian w pokojach dziecięcych
Zapotrzebowanie na produkt:
Zapotrzebowanie na nasze produkty jest duże i wciąż rośnie. Przez cały czas trwają budowy, remonty itp., ludzie chcą upiększyć swoje mieszkania, inwestując w nie spore sumy, dzięki którym nasza firma osiąga coraz większe zyski. Wielu młodych ludzi kupuje mieszkania w stanie surowym, gdzie potrzeba jest całkowitego remontu, dzięki Społeczeństwo jest ?kołem napędowym? naszego rozwoju produkcji.
Przewidywany kierunek zbytu:
-Niemcy
-Włochy
-Francja
Charakterystyka techniczna:
Nazwa Skład Wymiary Konsystencja Charakterystyka
Wiosenna pszczółka 15cm/30cm kafelek 7cm/7cm kostka12cm/4cm kwiatek TWARDA Przeznaczona do wystroju kuchennego z motywami wiosennego kwiatka i pszczółki
Wodny świat 15cm/30cm kafelek10cm/5cm rybka TWARDA Przeznaczona do wnętrza łazienek z motywem rybek
Marmur 100cm/100cm płytka20cm/20cm płytka TWARDA Przeznaczona do wykończenia podłóg zewnętrznych
Lux-sfera 12cm/13cm/3cm kostka15cm/30 cm kafelek TWARDA Przeźroczysta kostka zalana wodą z nieokreśloną cieczą w środku, dająca efekt ?unoszenia?
Płytka miękka 15cm/15cm kafelek 12cm/15cm kwiatek12cm śr.koło MIĘKKA Płyta z silikonowej gumy, zapewniająca bezpieczne poruszanie się małych dzieci po podłodze
WNIOSEK:
Firma proponuje bardzo oryginalne rozwiązania, z których nasi klienci na pewno będą bardzo zadowoleni ze swojego wyboru. Płytki są o różnych kształtach co umożliwia idealne dobranie i dopasowanie ich do reszty oraz ciekawe kształty zapewniające podziw w efekcie końcowym.
Jedyną przeszkodą, jaka może wystąpić przy próbie realizacji naszego planu jest zbyt mała wiedza o nowych produktach. Klienci wolą sprawdzone produkty, mają do nich zaufanie, natomiast wypróbowanie nowego produktu zawsze niesie ze sobą pewne ryzyko dla klienta, co jest potencjalnym zagrożeniem dla naszej firmy.
Wprowadzając nowy asortyment zwiększamy konkurencyjność wśród pozostałych firm, które w różny sposób również starają się pozyskać klientów.
Wprowadzenie płytki ?lux-sfera?, jest szansą dla ?Płytex?u? na wejście w jeszcze szerszy rynek.
Oczekujemy, iż wprowadzony produkt zdobędzie zaufanie przynajmniej u tylu odbiorców, co dotychczasowe produkty naszej firmy.
KLIENCI:
Dotychczas nasze największe filie znajdują się w dużych miastach Polski w 9 województwach od 2008 roku mamy zamiar poszerzyć swoją działalność na terenach Polski budując nowe hale w pozostałych województwach.
Legenda:
Szare miejsca- nasze obecne filie
Białe miejsca- filie w trakcie budowy
Wraz z coraz większym zapotrzebowaniem rynku na nasze produkty, wzbogacony asortyment, poszerzamy swoja działalność w miarę mozliwości finansowych oraz lokalnych.
BUDŻET MARKETINGOWY
Planowane zestawienie miesięcznych dochodów i wydatków w tyś. złotych
Planowane wydatki Planowane dochody
Płace pracowników 1 000 000 Sprzedaż płytek 400 000
Przelewy na faktury 200 000 Sprzedaż płytek ?lux-sfera? 1 200 000
Zakup samochodu dostawczego 250 000 Sprzedaż płytek ściennych/ podłogowych 200 000
Transport produktów 300 000 Sprzedaż zewnętrznych 520 000
RAZEM 1 750 000 RAZEM 2 320 000
Jak widać z tabeli wyników firma osiąga dość duży zysk.
2 320 000 - 1 750 000= 570 000
Jak na firmę zajmującą się produkcją oraz sprzedażą, prosperuje ona bardzo dobrze.
Z roku na rok przynosić będzie większe zyski więc stabilność firmy ciągle będzie w dobrym położeniu.
Planowana sprzedaż i zysk do osiągnięcia w tys. złotych
Nazwa klienta I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
Sprzedaż Marża Sprzedaż Marża Sprzedaż Marża Sprzedaż Marża
Sklep A 200 000 20% 120 000 22% 320 000 20% 170 000 20%
Sklep B 320 000 20% 223 000 22% 180 000 20% 140 000 20%
Sklep C 150 000 20% 117 000 22% 223 000 20% 120 000 20%
Sklep D 223 000 20% 225 000 22% 287 500 20% 200 000 20%
Sklep E 120 000 20% 103 000 22% 233 000 20% 180 000 20%
RAZEM 1 013 000 20% 788 000 22% 1 243 500 20% 630 000 20%
ŁĄCZNIE 1 215 600 961 360 1 492 200 750 600
Największe przychody uzyskaliśmy w III kwartale, gdzie zapotrzebowanie na nasz asortyment był większy niż w innych okresach roku, dzięki temu mogliśmy ponieść nieco naszą marżę by osiągnąć jak największy zysk.
Przychód w III kwartale wniósł 1492 200 zł.
Najmniejszy dochód zanotowaliśmy w IV kwartale, co w obserwacjach daje objaw sezonowości naszego asortymentu.
Łączny przychód Hurtowni Płytex wyniósł 4 425 160 zł.
Przychód jest większy niż zakładaliśmy, co daje możliwości dalszego rozwoju firmy.
(Pod pojęciem sklep mamy na myśli hurtownię, pod uwagę brane jest tylko 5 spośród obecnie istniejących na rynku, które osiągają największe zyski w poszczególnych kwartałach, spowodowane jest to ich lokalizacją)
POLITYKA WOBEC KONKURENCJI
LP. ETAP ZADANIA DO WYKONANIA ODPOWIEDZIALNIZA REALIZACJĘ TERMIN REALIZACJI WYNIKI
I I Zwiększyć liczbę pracowników Manager ds. Produkcji Maj 2008 Zatrudniono 20 osóbzajmujących się ulepszaniemproduktu ?lux-sfery?
HARMONOGRAM REALIZACJI PLANU
BADANIE RYNKU
LP. ETAP ZADANIA DO WYKONANIA ODPOWIEDZIALNIZA REALIZACJĘ TERMIN REALIZACJI WYNIKI
1 I Wprowadzić nowy produkt na rynek zagraniczny Dyrektor ds. transportu Kwiecień 2008 OBECNIE BRAK
X Ocena wyników Zadanie możliwe do wykonania Wywiązanie się z powierzonego zadania Maj 2008 Zadanie zostanie wykonane, kiedy zostanie ukończona hala w Niemczech.
STRATEGIE MARKETINGOWE I PROGRAMY DZIAŁAŃ
Strategia produktu
Strategię, która najbardziej charakteryzuje założone cele jest strategia agresywna (maxi maxi), w tej strategii wykorzystane zostaną wszystkie mocne strony produktu oraz szanse jakie produkt ma na rynku.
Przy pomocy mocnych stron wykorzystane zostaną szanse na lepszy i szybszy rozwój naszych produktów oraz osiągnięcie zamierzonego celu ? wejścia na rynek zagraniczny.
Strategie wobec konkurencji
Naszym atutem jest to, że posiadamy niższe ceny niż konkurencja w podobnych produktach, mamy lepszą i bardziej widoczną reklamę, która trafia do każdego widza.
Posiadamy stronę internetową, w której wszystko o naszej firmie jest jasno przedstawione, dzięki niej można składać zamówienia na różnego rodzaju oferowane przez nas produkty.
Strategia sprzedaży
Naszym sposobem wejścia na rynek podstawowy i drugorzędny jest bardziej widoczna reklama naszych produktów.
Produkt, który zostanie dobrze przedstawiony oraz pozytywnie odebrany wśród klientów ma ?łatwiejszy? start w rynku, a co za tym idzie większą chęć posiadania produktu, co firmie przynosi zysk i satysfakcję zadowolenia nabywców.
Dla stałych nabywców mamy specjalne upusty, dodatki oraz możliwość wzięcia udziału w konkursach, jest to również pewnego rodzaju forma reklamy.
Strategia Promocji
Dotychczas nasza firma promowała swój asortyment poprzez dodatkowe, bezpłatne próbki innego produktu.
Klienci którzy bezpłatnie mieli możliwość spróbowania innego produktu tej samej hurtowni, częściej kupowali nowe produkty.
Kiedy na rynek wprowadzaliśmy nowy produkt, była to najlepsza forma reklamy oraz promocja naszej hurtowni
ANALIZA MOŻLIWOŚCI I ZAGROŻEŃ
MOCNE STRONY SŁABE STRONY
Produkt posiada trwałe mikroelementyMożna przechowywać w prawie każdej temperaturzeDuże zapotrzebowanieZaufanie do hurtowni Mały potencjał wytwórczyPosiadanie małej ilości filii zajmujących się produkcja Brak jasno wytyczonej strategiiOgraniczona ilość pracowników
SZANSE ZAGROŻENIA
Przewaga nad konkurencją dzięki ulepszonej technologiiPojawienie się nowych grup klientówPrzyzwyczajenie się nabywców do naszych produktów Objawy sezonowościMożliwość pojawienia się konkurencjiZmiana gustów i potrzeb klientów
LOKALIZACJA:
Główna siedziba firmy ?Płytex? znajduje się w Olsztynie.
Budynek należy do dyrektora głównego.
Mieści się przy ulicy Gwiezdnej, właścicielem tego obszaru również jest Waldemar Kowalski.
Główna filia jak i pozostałe nie wymagają remontu.
Obiekt ten jest atrakcyjny, mieści się przy zlocie dwóch głównych dróg Olsztyna.
Potencjalni klienci nie mają problemu z odnalezieniem ?Płytex?u?.
Dostawcy również nie mają trudności ze zlokalizowaniem naszego obiektu zarówno w Olsztynie jak i w pozostałych naszych oddziałach.
Drogi wjazdowe są przystosowane do dużych transportowych samochodów.
Dyrektorzy zakładający poszczególne oddziały ?Płytex?u? w różnych miejscowościach, przewidzieli każdą ewentualność, dzięki czemu klienci indywidualni nie mają problemów, by odnaleźć ?Płytex?.