Planowanie i organizowanie zajęć w ogrodzie – spacer.
Spacery – w porze letniej od pierwszych dni życia noworodek przebywa przy otwartym oknie bez ograniczeń, a w drugim tygodniu życia można z nim wyjść na spacer. W porze zimowej dziecko przebywa przy otwartym oknie, ubieramy go jak na spacer. Najpierw przebywa 5 minut zwiększając czas przebywania do 30 minut. W 4 tygodniu życia wychodzimy na spacer rozpoczynając od 15 minut do pół godziny. Temperatura powietrza w czasie pierwszego spaceru, nie powinna być niższa niż -5oC
Przygotowanie do spaceru:
Dziecko musi być nakarmione, przewinięte, z drożnym noskiem. Smarujemy je kremem ochronnym, ubiór dostosowujemy do temperatury i pory roku. Spacery poprawiają apetyt dziecka, działają relaksująco, dotleniająco, zapewniają poznanie otaczającego świata, hartują, zapobiegają krzywicy, wzmaganiu ukrwienia skóry, wpływają na pozytywny nastrój oraz na samopoczucie dziecka.
Dziecku, które już chodzi należy pozwalać w czasie spaceru na to, aby trochę pochodziło, a nie cały czas siedziało w wózku. Najlepiej brać dziecko na spacer w najbliższą okolicę np. do parku, powinno, też dużo czasu spędzać w ogrodzie, znajdzie on tam wiele interesujących go rzeczy jak np.: patyki, kamyki. Dzieci lubią też oglądać mrówki dźwigające igły czy inne owady, podglądać ten „mikroświat”, bo dla malucha to fascynująca przygoda. Należy pozwalać dziecku na wchodzenie na różne przeszkody jak krawężniki, murki, kamienie, ale trzeba czuwać nad jego bezpieczeństwem podczas wykonywania tych zabaw. Dzięki pokonywaniu przeszkód nabierze sprawności w chodzeniu. W 2 i 3 roku życia spacery, a także czas, w którym dziecko przebywa w ogrodzie jest doskonałą okazją do ćwiczenia chodzenia i wielu innych umiejętności, do zabawy, do poznawania świata. Ruch i przebywanie na świeżym powietrzu to gwarancja lepszego zdrowia dziecka, dlatego też każdego dnia, należy z dzieckiem wyjść na choćby krótki spacer lub pobawić się z nim w ogrodzie.