Controlling
Controlling to system zarządzania polegający, najogólniej mówiąc, na kierowaniu przedsiębiorstwem za pomocą analizy wskaźników liczbowych.
Działalność każdego przedsiębiorstwa można przedstawić za pomocą wielu danych, które charakteryzują jego stan. Umiejętność interpretowania tych danych, a co za tym idzie, możliwość konstruowania realnych, a zarazem postępowych prognoz, które mogą przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa, stanowi istotę controllingu. Celem controllingu jest przede wszystkim wykorzystanie mocy wytwórczej, sprzedaż (marketing) oraz zapewnienie egzystencji i rozwój firmy. Controlling pokazuje również wskaźniki związane z rentownością i płynnością finansową. Ich analiza pomaga nie tylko w ocenie, ale i w identyfikacji przyczyn powstania takiego czy innego wyniku finansowego.
Do podstawowych cech controllingu należy m.in. to, że zamiast konkretnych danych typu koszty i sprzedaż wykorzystuje się wartości względne. W centrum zainteresowania controllingu są klienci i korzyści, jakie może im zapewnić firma, oraz oferowanie dogodniejszych rozwiązań od konkurencji, dzięki czemu firma ma szansę zdobyć przewagę nad konkurencją.