Autostrady w Polsce
Autostrada jest to droga kołowa przystosowana do szybkiego ruchu samochodowego. Tworzą ją rozdzielone jezdnie o przeciwnych kierunkach ruchu, z których każda podzielona jest na pasma - zewnętrzne dla pojazdów jadących wolniej i wewnętrzne dla jadących szybciej. Wszystkie skrzyżowania, wjazdy i zjazdy są bezkolizyjne. Autostrady omijają miasta. Niekiedy po bokach znajdują się zasłony izolacyjne z pasów zieleni lub ekrany tłumiące hałas
Problem autostrad w Polsce istnieje od kilku lat. Problem ten wywołuje wiele kontrowersji. Główne pytanie brzmi czy w ogóle autostrady w Polsce są potrzebne. Na podstawie danych statystycznych wynika iż nowe drogi w Polsce są potrzebne. W latach 1980 –1996 dróg publicznych o twardej nawierzchni przybyło o jedna trzecią ze 180 tys. km do 239. Gęstość dróg wzrosła o ok. jedna czwartą. Natomiast samochodów osobowych przybyło prawie czterokrotnie w roku 1980 było ich 2383 tys. szt. A już w roku 1998 ich liczba wzrosła do 8891 tys. Z samochodami ciężarowymi sytuacja jest podobna ich liczba podwoiła się w tych latach.
Z tych danych można wysunąć tylko jeden wniosek na naszych drogach jest coraz ciaśniej , co wiąże się z wieloma niebezpieczeństwami. Polsce potrzebne są nowe drogi, w krajach wyżej rozwiniętych gęstość dróg jest dwa razy większa , jednym z argumentów może być fakt , iż rozbudowa w Polsce dróg dostosuje swoje normy do norm Unii Europejskiej. Niewątpliwie autostrady to wygoda, transport samochodowy jest najwygodniejszą forma komunikacji, zapewne komunikacja kolejowa byłaby bardziej opłacalna niż budowa autostrad ale trudno już teraz kogokolwiek namówić na podróż pociągiem.
W ostatnim dziesięcioleciu XX wieku znacznie wzrósł przewóz towarów i osób. Głównym czynnikiem była zmieniona sytuacja polityczna po 1990 roku. Gospodarka polska zaczęła się rozwijać. Lepsze stosunki z zachodem pozwoliły na wspólne interesy , powstało wiele firm które bazowały na transporcie. Wiele ludzi było stać na samochód , był także wybór nowych modeli sprowadzanych do polski oraz inwestowanie zagranicznych koncernów motoryzacyjnych w naszym kraju. Wzrosły wyjazdy zagraniczne które wcześniej były ograniczone.
Rosła rola wygody , z roku na rok coraz mniejszy był udział kolei w przewozach. Znacznie wzrósł udział transportu w przemyśle spożywczym, powstało coraz więcej sklepów oraz firm produkujących żywność jedynym sposobem połączenia tych dwóch działalność jest szybki transport.
Niewątpliwie powstanie autostrad przyniesie wiele korzyści gospodarczych i społecznych takich jak:
-Budowa autostrad ożywi wzrost gospodarczy regionów, przez które będą przebiegać. Teren sąsiadujący z autostradą stanie się bardzo atrakcyjny dla inwestorów. Wzrosną obroty handlowe, zmniejszy się bezrobocie, a więc poprawi się stopa życiowa mieszkańców. Jednocześnie wzmocnią się więzi pomiędzy poszczególnymi regionami.
-Zwiększenie prędkości podróżowania o jedna trzecią,
-Ryzyko wypadków jest znacznie mniejsze niż na innych drogach,
-Zmniejszenie emisji spalin wynikające z płynnego ruchu pojazdów (autostrada generuje o 40% spalin mniej niż inna droga),
-Wzdłuż autostrady powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych (w skrócie MOP). Będą one zlokalizowane oddzielnie dla każdego kierunku ruchu (naprzeciwko siebie). Odległość między MOPami po obu stronach pasa autostrady wyniesie 15 km. W skład MOPów będą wchodzić różne rodzaje usług ( restauracje , sanitariaty, stacje paliw ,miejsca noclegowe , oraz parkingi) wiąże się to z nowymi miejscami pracy,
Oczywiście budowa autostrad ma wiele wad i przeszkód utrudniających jej budowę takich jak :
-są to sprawy finansowe, z badań wynika ,że przez około 10 lat wpływy z autostrad nie będą nawet w stanie pokryć kosztów spłaty odsetek od pożyczonych na jej budowę pieniędzy. O zwracaniu głównego długu nie ma mowy. Jeśli prognozy okażą się trafne, autostrada zacznie się zwracać po 25 latach. Na takie warunki nie zgodzi się żaden inwestor na świecie. Najwyraźniej jednak jest taki inwestor a nazywa się: Państwo Polskie.
-Państwo (czyli my podatnicy) ma finansować wykup gruntów pod autostrady (odszkodowania za przesiedlenie ok. 100 tys. gospodarstw), który stanowi 12% kosztów całego programu budowy autostrad. Jak wynika z ustawy o autostradach państwo może również udzielać gwarancji do 50% na zaciągnięte zachodnie kredyty co oznacza, że to my podatnicy będziemy narażeni na spłacanie długów prywatnych inwestorów,
-Emisja spalin- Z powodu dużych prędkości samochodów jest dużo większa niż na innych drogach. Hałas- to samo.
-Z budową sieci autostrad wiąże się zniszczenie tysięcy prahistorycznych, średniowiecznych i nowożytnych osad i cmentarzysk. Tylko w województwie krakowskim trasa projektowanej autostrady przebiega przez obszar 141 stanowisk archeologicznych.
Przez region na którym mieszkam ma przechodzić autostrada A2. Wady i zalety nie będą różniły się od innych regionów na których przebiega trasa autostrady. Zapewne głównymi korzyściami dla tego regionu będzie zmniejszenie bezrobocia
Minimalnie aczkolwiek znacząco, jak obliczona prawdopodobnie na 1 km autostrady znajdom prace 3 osoby. Duże korzyści będą czerpać gminy leżące niedaleko autostrady. Powinna poprawić się sytuacja na drogach zwykłych , większość pojazdów będzie korzystała z autostrady wiec drogi lokalne będą służyły lokalnej ludności , będzie na nich mniejszy ruch co sprawi ,że drogi te będą bardziej bezpieczne.