Kategorie środków dydaktycznych wytypowane przez Wincentego Okonia.
1. środki proste, do których należą:
* środki słowne (podręczniki, teksty drukowane)
* proste środki wzrokowe (modele, autentyczne wzory przedmiotów, reprodukcje obrazów, mapy)
2. środki złożone wykorzystujące rozwój techniki, nowinek, urządzeń i sprzętu przekazującego informacje. Można tu zaliczyć:
* mechaniczne środki wzrokowe (aparaty fotograficzne, mikroskopy, oscyloskopy, teleskopy czyli
urządzenia przekazujące obrazy)
* środki słuchowe (gramofony, radia np. CB ? kontakt ze światem, nauczanie na odległość, magnetofon)
* środki słuchowo- wzrokowe -wynikające z połączenia wzroku ze słuchem (są to urządzenia takie jak telewizor, video lub dobrze wyposażony komputer)
* środki automatyzujące uczenie się (tutaj wymienić można laboratoria z wyszczególnionych dziedzin nauki, maszyny dydaktyczne, oraz komputery)