Zgubny wpływ reklam na człowieka
Czy to prawda, że reklama ma zguby wpływ na człowieka? Odpowiedź na to pytanie postaram się znaleźć przy pomocy moich poniższych argumentów.
Uważam, iż jednym ze złych skutków oglądania reklam jest dezorientacja widza. Osoba, która często wpatruje się w reklamy traci swoje zdanie, gdyż z czasem nabiera przekonania, że jeśli towar jest często reklamowany, a marka powszechnie znana, to musi to być dobry produkt. I nieważne, co dana osoba myślała przedtem – ważne, że od teraz wie, iż telewizja nie kłamie. Ludzie zakochują się w reklamowanych towarach. Wiadomo, że jeśli jakaś rzecz jest kolorowo opakowana, to przyciąga i skłania do kupna. Dlaczego nikt nie lubi kupować szarych, zwykłych produktów, tylko decyduje się na te zapakowane kolorowo i fikuśnie? Dlaczego tak wielu ludzi zwraca uwagę na markę? Na to, czy coś jest reklamowane, czy tez nie? Właśnie takie przekonanie rządzi kupującymi – jeśli coś jest reklamowane, pokazywane w gazetach, telewizji, to musi być dobre. Cóż bardziej mylnego! Klient przestaje pracować mózgiem, a zaczyna wyobraźnią bardziej, niż jest to wymagane. Przestaje zwracać uwagę na substancje szkodliwe zawarte w danym produkcie, a przygląda się uśmiechniętej pani na etykiecie. Człowiek, który staje przed półką sklepową nie myśli o tym, że jeden towar jest tańszy od drugiego, choć są podobnej jakości. Zważa na to, że ten droższy, choć czasem gorszy od tańszego, jest reklamowany, bardziej zauważalny na bilboardach, okładkach gazet czy więcej się o nim słyszy w radiu. Tak więc reklama hamuje myślenie u konsumenta i skłania do nieprzemyślanych decyzji, podjętych za namową reklamy.
Sądzę także, iż reklama źle wpływa na zdrowie człowieka, podobnie jak i inny części programu TV. Jednak są osoby, które poświęcają znaczną część czasu na oglądanie tylko i wyłącznie reklam – znają dialogi w nich prowadzone, teksty śpiewanych piosenek. Reklamy szczególnie źle działają na oczy. Ich oglądanie doprowadza do wielu chorób gałek ocznych, pieczenia i swędzenia oczu , niejednokrotnie prowadzą do ślepoty. Zostawiają swoje piętno także w psychice człowieka, który pod wpływem reklam staje się nerwowy, stara zakładać ciuchy i otaczać rzeczami markowymi, reklamowanymi.
Szczególnie niekorzystny wpływ reklamy mają na dzieci, które są bardzo łatwowierne i wprost chłoną wiadomości z TV. Ich ideałami stają się zabawki i zachowania z reklam, nieraz cierpią, kiedy nie dostają reklamowanych rzeczy. Wiele dzieci zamyka się w sobie, ponieważ nie posiadają wielu reklamowanych przedmiotów, które mają ich rówieśnicy. Poza tym wiele reklam ma podteksty, które często są źle odbierane przez dzieci. Kiedy już dziecko dostaje upragniona rzecz, rozczarowuje się, gdyż w telewizji pokazywane są głównie całe zestawy zabawek, w których każda część sprzedawana jest oddzielnie. I od nowa zaczyna się narzekanie i proszenie o kupno. A wszystko dlatego, że w telewizji pokazali nową lalkę.
Podsumowując wydaje mi się, że reklama ma nieodpowiedni wpływ na człowieka,
a w szczególności młodego i naiwnego, takiego jak dziecko. Myślę, że dlatego wszyscy powinni z rozwagą oglądać TV i reklamy, gdyż niewiele dobrego za tym idzie.