Człowiek to wielkość i małość jednocześnie

Biblia- "księga nad księgami"- jest dziełem ważnym i żywym. Stanowi sacrum- czyli świętość, autorytet religijny, źródło kultury moralnej, prezentuje wzorce postępowania, pewien kodeks tego co dobre lub złe.

W tym wielkim dziele szukamy odpowiedzi na podstawowe pytania o sens ludzkiego losu, ludzkiej śmierci i cierpienia, o wymiar odpowiedzialonści za zło i dobro wokół nas i w nas samych.

Według Biblii stwórcą wszystkiego jest Bóg. Bóg stworzył świat i wprowadził do niego człowieka. Pierwszym miejscem jego pobytu był raj. Było to miejsce szczególne, pomyslane i urządzone według boskiego planu. Panował w nim ład i harmonia, równowaga i spokój. To przestrzeń idealna, przyjazna człowiekowi, zachwycajaca swym pięknem, to swiat dobra miłości i prawdy.

Człowiek stworzony na obraz Boga staje się niejako namiestnikiem sprawujacym w imieniu Stwórcy władzę nad resztą stworzenia. Bóg wyróżnił go szczególnie spośród innych istot, gdyz egzystuje w swiecie na szczegónych prawach, bo przeciez jak pisał Jan Kochanowski: " Nie chciał nas Bóg położyc równo z bestiami, dał nam rozum, dał mowe, a nikomu z nami".

Człowiek z natury dobry, bo tak stworzony przez Boga, ulega pokusie przychodzącej z zewnatrz. Jej symbolem jest wąż, który umie przekonywać i ma cos do zaofiarowania " tak ja Bóg będziecie znali dobro i zło".
Człowiek od tej chwili będzie wiedział i sam roztrzygał o tym, co jest pozyteczne, a co szkodliwe.

Bóg uczynił człowieka wielkim, przekazując mu część swej władzy, czyniąc go w pewnym sensie odpowiedzialnym za świat i istoty w nim żyjace.

Człowiek nie wykorzystał jednak szansy danej przez Boga, ujawnił swa małosć, sprzeniewierzył się Stwórcy, uległ pokusie.

Wizję człowieka- władcy świata i najgodniejszego dzieła Boskiego zawiera Psalm VIII. Wyraża on wdzięcznosć za obdarzenie człowieka godnościa i uczynienia go " niewiele mniejszym od istor niebieskich"

Na tle istot żywych , człowiek jest szczególnie przez Boga wywyższony, to " władca nad dziełami rąk Twoich", to istota potęzna ,bo umiłowana przez Stwórcę.

Choć Bóg pokochał człowieka, wystawił go niejednokrotnie na cięzkie próby. Chciał wypróbowac Abrahama i nakazał, by ten ofiarował mu swojego syna- Izaaka. Wierny Abraham, mimo cierpienia spełnia rozkaz- lecz gdy podnosi ręke z mieczem, by zabić Izaaka- Bóg powstrzymuje go.

" Księga Hioba" podejmuje ten sam problem niezawinionego cierpienia, stara sie dociec dlaczego człowiek cierpi, jesli nie popełnił grzechów. Z ksiegi tej wynika, że Bóg ma swoje plany i choć czlowiek ich nie rozumie powinien je przyjąć z pokorą.

Historia heroicznej postawy Hioba oraz dzieje cierpienia Abrahama utwierdzaja nas w przekonaniu, jak wielki w swej wiernosci Bogu może być człowiek. Choc niewinność i wierność Stwórcy nie przynosi wolności od cierpienia to daje "spokój w cierpieniu".

Bóg, przekazując ludziom przez Mojżesza dziesięć przykazań, nakazał człowiekowi kochać drugiego człowieka.

Wzór prawdziwej miłości bliźniego prezentuje przypowieść " O miłosiernym Samarytaninie". Samarytanin pomogł rannemu człowiekowi, pielęgnował go, podzielił się swoim majatkiem, okazał się wielkim w swym miłosierdziu i współczuciu dla bliźniego.

Biblia ukazuje dwie wizje człowieka: istoty potężnej, dumnej, wybranej przez Boga do rządzenia światem oraz istoty słabej, kruchej, przemijalnej.

" Ksiega Koheleta" zawiera watpliwości dotyczące sensu ludzkiego życia, dociekania, jaka jest droga do szczęścia. Odpowiedź powtórzona zostaje dwudziestokrotnie: " marność nad marnosciami i wszystko marność. Wszystko marnosc i gonienie za wiatrem". Jest to bardzo pesymistyczna koncepcja człowieka. To istota krucha, która przemija, podczas gdy ziemia trwa wiecznie. Wszystkie dzieła i czyny człowieka są przemijalne, nie nacieszy sie on nigdy pożytkiem z całego trudu, jaki ponosi w życiu. Z tego powodu nie zaznaje szczęścia gdyż bogactwo, mądrość i rozum są nietrwałe, a życie to ciągła " gonitwa za wiatrem".

Bóg jest milosierny i doskonały, a człowiek ułomny i grzeszny, ale ufny w moc Boskiego przebaczenia.
Przypowieść " O synu marnotrawnym" ukazuje nawróconego wiernego, który wcześniej odszedł od wiary, lecz powrocił. Ojciec radośnie wita marnotrawnego syna wracajacego z włóczęgi, a jego powrót do rodziny traktuje, jakby umarły syn ożył. Człowiek błądzi i grzeszy, ale wierzy,że jego błędy zostaną mu wybaczone.

Trudno jednak było Bogu wybaczyć grzech bratobójstwa. Kain i Abel byli dziećmi Adama i Ewy. Brat zabił brata, Kain Abla, z zazdrości o przychylność Boga. Bóg napiętnował ciało Kaina znamieniem mordercy. Dalsi potomkowie przodków byli jeszcze gorsi- ich czyny tak rozgniewały Boga, że pożałował swojego dzieła, postanowił zniszczyć ludzkość zsyłając na nich potop.

Biblia jest wielką opowieścią o człowieku, o jego potędze i miłości, o jego złożnonej naturze. Pokazuje ludzką znakomitiość, ale i ludzkie błędy. Ukazuje wzorce postaw godnych naśladowania.
Rzec by można za Diogenesem: " I to jest właśnie cnotą szczęśliwego człowieka i szczęściem w życiu, gdy się wszystko czyni zgodnie z głosem wewnętrznym przemawiajacym w każdym człowieku i zgodnym z wolą rządcy świata".

Dodaj swoją odpowiedź
Religia

Człowiek to wielkość i małość jednocześnie

Każdy z nas podczas porównywania siebie do czegoś lub kogoś raz stwierdzi, że jest ?wielki?, raz, że ?mały?. Człowiek jest podporządkowany wielu ludziom, czasami sam zarządza innymi. Ludzie już od początków swego istnienia dążyli do d...

Język polski

Człowiek to wielkość i małość jednocześnie

Człowiek. Z jednej strony jest to istota najdoskonalsza, stworzona na obraz Boga, mająca przewagę nad innymi gatunkami. Posiadające liczne zdolności, z którymi nie mogą się równać inne stworzenia Boże. Z drugiej - marne i kruche ciało, k...

Język polski

"Człowiek to wielkość i małość jednocześnie"

Celem moich rozważań jest udowodnienie, iż człowiek jest mały i wielki jednocześnie. Postaram się przytoczyć odpowiednie argumenty potwierdzające tezę.
Chciałbym na początku napisać o wybitnej osobie, którą bez wątpienia był Ja...

Język polski

Człowiek to wielkość i małość jednocześnie

Człowiek to wielkość i małość jednocześnie. Uważam, że ta teza jest prawdziwa. W końcu człowiek ma swoje wzloty i upadki. Nie jest ideałem, ma swoje słabości, chwile zwątpienia, upadku, ale nie jest też całkowicie zły, ani dobry. Z...

Język polski

Proszę pomóżcie napisać mi pracę domową (dość długą) na temat: "Człowiek to wielkość i małość jednocześnie". czy znajdujesz potwierdzenie tej tezy w dziełach antycznych i "Biblii"?

Proszę pomóżcie napisać mi pracę domową (dość długą) na temat: "Człowiek to wielkość i małość jednocześnie". czy znajdujesz potwierdzenie tej tezy w dziełach antycznych i "Biblii"?...

Język polski

,,człowiek to wielkość i małość jednocześnie' rozwiń tę myśl w kontekscie Quo Vadis. Chenryka Sienkiewicza

,,człowiek to wielkość i małość jednocześnie' rozwiń tę myśl w kontekscie Quo Vadis. Chenryka Sienkiewicza...