Szkolnictwo techniczne

Szkolnictwo techniczne

Ojczyzną szkolnictwa technicznego jest Francja – Napoleon. W XVIII w. powstawały tam różnorodne szkoły techniczne, służące na wzór innym narodom, a wielka rewolucja stworzyła w 1794r. w Paryżu I-ą w Europie politechnikę. Obok niej na prowincji powstały szkoły przemysłowe, przystosowane do poszczególnych gałęzi produkcji.
Politechnika paryska kształciła głównie oficerów, a także przygotowywała uczniów do szkół zawodowych, które wówczas zakładano dla budowy mostów, kanałów, dróg, górnictwa. Francja pierwsza wykształciła zawodowych techników i inżynierów o wysokich kwalifikacjach umysłowych, mogli zrównać się z lekarzami i prawnikami.
W XIX w. rozwój techniki, przemysłu i handlu budził masową potrzebę naukową wykształconych techników. Początkowo zaspokajano ją w mniejszych szkołach technicznych
do naśladowania.

1856r. rząd szwajcarski otworzył politechnikę w Zurychu. Było w niej 6 wydziałów: Architektura, Mechanika, Chemia, Inżynieria, Leśnictwo i wydział nauk filozoficzno-politycznych. Tworzono również kadry matematyczne i przyrodnicze by nie wiązać się z techniczną dziedziną.
Do wpisu do kadr doprowadzano absolwentów gimnazjów klasycznych i realnych z łaciną. Przeprowadzano liczne i surowe egzaminy.
Politechnika z powodu kosztowności swoich urządzeń i studiów pozostała typem stosunkowo rzadkim.

Niemcy posiadające ponad 20 uniwersytetów doprowadziły do 9 politechnik. Prawne ich założenie zostało zrównane z uniwersytetami, tak samo i organizacja samorządu.
Niektóre politechniki w prowincjach nie posiadające uniwersytetu miały wydziały humanistyczne.
Matematyka, fizyka, chemia były zorganizowane tak samo w uniwersytetach jak w politechnikach i ukończenie ich dawało te same uprawnienia. Później politechniki otrzymały prawo do nadawania stopni doktorskich.

Szkolnictwo techniczne w Polsce:
Kadry techniczne miały pomóc w realizacji programu uprzemysłowienia niepodległego państwa polskiego. Akceptowano rolę wykształcenia wyższego ale i średniego i zawodowego. Starano się przekonać wyższe sfery społeczeństwa do szkolnictwa rolniczego, handlowego i przemysłowego, gdyż uważano zajęcia biurowe za godne człowieka, a warsztatowe za coś niższego.
Szkolnictwo zawodowe kształtowało także świadomość obywatelską i narodową oraz uczyło demokratycznej kultury politycznej.
Technicy Lwowa i Krakowa uczestniczyli w wysiłkach zmierzających do odzyskania niepodległości państwa polskiego. Uważali, że jedyną drogą do likwidacji zacofania państwa jest wszechstronne uprzemysłowienie. Akceptowano konieczność łączenia nauk teoretycznych z praktyką warsztatową, wyposażenia w podręczniki i pomoce naukowe. Odpowiednio wysokie wynagrodzenia miały przyciągnąć do szkół zawodowych najwybitniejszych specjalistów z kilkuletnią praktyką zawodową. Dopiero kilka lat po odzyskaniu niepodległości przez Polskę zaczęto szerzej rozważać zagadnienia uprzemysłowienia.

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Szkolnictwo w drugiej Rzeczypospolitej

Omawianie większości dziedzin życia w czasach dwudziestolecia międzywojennego w Polsce jest wyjątkowo trudne z powodu dwóch ściśle powiązanych ze sobą faktów. Pierwszy z nich to odzyskanie niepodległości przez naszą ojczyznę po 123 la...

Pedagogika

Szkolnictwo w państwach nadbałtyckich - pedagogika porównawcza

- 1 -

LITWA

Litwa jest republiką opartą na systemie demokracji parlamentarnej. Głową państwa jest prezydent. Władza ustawodawcza należy do jednoizbowego Parlamentu, Sejmu. Władze wykonawczą sprawuje rząd z premierem na...

Pedagogika

Anglia i Walia, szkolnictwo ponadobowiązkowe

Anglia i Walia
Szkolnictwo ponadobowiązkowe.


Do szkolnictwa ponadobowiązkowego zaliczamy: kształcenie wyższe, kształcenie ponadobowiązkowe (np. kształcenie zawodowe), edukację dorosłych i szkolenie ustawiczne.

Zg...

Historia

Wielka wojna północna 1700-1721

Reformy Piotra I:
a) chce wprowadzić absolutyzm,
b) zawodowa armia – służba 25 lat, nowoczesna broń, piechota, artyleria, 180 tys. żołnierzy,
c) 1725 – Akademia Nauk – szkolnictwo techniczne, dziedzina wojskowości i budownic...

Pedagogika

Amerykański system oświatowy

WSTĘP

Stany Zjednoczone Ameryki Północnej mają system oświaty prawdopodobnie najbardziej zróżnicowany, zdecentralizowany, a zarazem dynamiczny; chyba jedyny tego rodzaju na świecie. Rząd Federalny w niewielkim stopniu uczestniczy w...