Silnik odrzutowy.
Silnik odrzutowy- silnik, w którym siła napędowa powstaje dzięki reakcji wytwarzanej przez wypływający z dyszy czynnik roboczy (gorące spaliny, strumień jonów, plazmy itp.). Silniki odrzutowe dzielą się na przelotowe (przepływowe) i rakietowe. Zależnie od sposobu sprężania powietrza, do którego wprowadza się paliwo, silniki przelotowe dzielą się na:
Strumieniowe, turboodrzutowe i pulsacyjne. Rozpowszechniły się głównie Silniki odrzutowe spalinowe, w których energie spalania zamienia się w energie kinetyczną gazów wylotowych; podstawowe zespoły silnika odrzutowego spalinowego to komora spalania i dysza wylotowa. Silniki odrzutowe spalinowe mogą być zarówno przelotowe (tlen do spalania paliwa pobierany jest z atmosfery), jaki i rakietowe- zdolne do pracy w próżni kosmicznej.
Krótka historia:
WHITTLE FRANK (1907-96), brytyjski konstruktor lotniczy i pilot doświadczalny
· W 1930 roku opatentował silnik turboodrzutowy,
· W 1937 roku zbudował prototyp,
· W 1939 roku przeprowadził pierwszą próbę.
Pierwszy samolot, w którym zastosowano silnik turboodrzutowy to niemiecki Heinkel He -178 zbudowany
w 1939 roku.
Działanie:·Oto schemat budowy silnika odrzutowego (turboodrzutowy, dwuprzepływowy):
1. Wlot powietrza
2. Sprężarka niskiego ciśnienia (wentylator),
3. Sprężarka wysokiego ciśnienia,
4. Komora spalania,
5. Wtryskiwacz paliwa,
6. Turbina sprężarki wysokiego ciśnienia,
7. Turbina sprężarki niskiego ciśnienia,
8. Dysza wylotowa.