Negatywny wpływ alkoholu na organizm człowieka
Maciej Malewicz kl. 1ts3
Na czym polega negatywny wpływ alkoholu na organizm człowieka
Działanie alkoholu na mózg, siedlisko anatomiczne naszego życia biologicznego, intelektualnego i uczuciowego ujawnia się przede wszystkim w obniżaniu zdolności do trafnego myślenia krytycznego. Człowiek po wypiciu jest przekonany, że funkcjonuje zupełnie sprawnie, a nawet lepiej niż na trzeźwo, podczas gdy obiektywnie jego sprawność jest o wiele gorsza. Wbrew powszechnemu mniemaniu alkohol nie jest środkiem pobudzającym, a wręcz przeciwnie ? tłumiącym. Wzmożona pobudliwość po wypiciu jest wynikiem właśnie hamującego działania alkoholu na najwyższe ośrodki w mózgu kontrolujące zachowania człowieka. Uwolnione spod owej kontroli ośrodki niższe są odpowiedzialne za wszelkie działania popędowe, za nadmierne i niewłaściwe reakcje bez uprzedniej oceny sytuacji i zwykłej ostrożności. Tu należy szukać przyczyn zachowań agresywnych osób nietrzeźwych, wszelkich czynów chuligańskich, gwałtów itp. Alkoholu nie można także traktować jako środka odżywczego, mimo jego wysokiej kaloryczności. Nie zawiera on ani witamin, ani soli mineralnych jak normalne pożywienie, nie może być magazynowany jako rezerwa w ustroju. Jednorazowe zatrucie alkoholem u człowieka nie nadużywającego alkoholu, ustępuje po pewnym czasie nawet bez leczenia. Jeżeli natomiast człowiek pije często i dużo, zdolności regeneracyjne ustroju się wyczerpują, co prowadzi do szeregu chorób ogólnoustrojowych, poza tym źle goją się rany i złamania kości. W rodzinach nadużywających alkohol, zwłaszcza gdy pije matka w ciąży, pewien odsetek dzieci rodzi się z całym szeregiem wad wrodzonych. Jeżeli nawet alkohol pity przez matkę nie wywołuje widocznych zaburzeń u dziecka, to istnieje ryzyko przekazania potomstwu szczególnego uwrażliwienia na alkohol. Dzieci takie stanowią grupę wysokiego ryzyka: w sprzyjających piciu okolicznościach zewnętrznych ? staną się sami alkoholikami. Alkohol jest szczególnie niebezpieczny dla młodych ludzi, gdyż m.in. zaburza zdolność do uczenia się, zapamiętywania i logicznego myślenia; hamuje rozwój emocjonalny i opóźnia dojrzewanie; zwiększa ryzyko uzależnienia od alkoholu, nikotyny oraz sięgania po narkotyki
Literatura:
Praca zbiorowa: W. Kaleta, T. Kulisiewicz, A. Socha ?Spójrz prawdzie w oczy?
Warszawa 1994r.
?Uzależnienia? Informator dla rodziców i nauczycieli Kalisz 2000r.
?Problemy opiekuńczo ? wychowawcze? Miesięczniki Ministerstwa Edukacji Narodowej