Mass media to inaczej środki masowego przekazu.
Mass media to inaczej środki masowego przekazu, nazywane 4 władzą, instytucje i urządzenia techniczne, za pomocą, których przekazuje się treści informacyjne bardzo licznym i zróżnicowanym odbiorcom.
Do środków masowego przekazu zalicza się: prasę, radio, telewizję, szeroko rozpowszechnione filmy, wydawane w dużych nakładach publikacje książkowe, Internet. Zaczęły się rozwijać w XIX w. (prasa), w XX w. rozwinął się film (lata 20.), radio (lata 30.), telewizja (lata 50).
Środki masowego przekazu można sklasyfikować ze względu na ich niejednolitą siłę oddziaływania. Wśród środków masowych można wyróżnić takie, które oddziałują na odbiorców za pośrednictwem:
a) wzroku (książka, prasa)
b) słuchu (radio)
c) słuchu i wzroku (telewizja i film dźwiękowy).
Inny podział środków masowych przyjmuje za kryterium kod przekazu.
Wyróżnia się wówczas środki:
a) "wielkie" (telewizja, film dźwiękowy, komputer, Internet)
b) "małe" (radio, książka)
Jeszcze inna klasyfikacja mediów, dokonana przez M. McLuhana, przyjmuje za kryterium cechy charakterystyczne oraz sposoby ich percepcji. Uwzględnia ona środki "gorące" i "zimne".
Nikt współcześnie nie wątpi, że media wpływają na rozwój i postępowanie
człowieka, a także zbiorowości społecznych. Wśród funkcji, jakie odgrywają media we współczesnym społeczeństwie jest funkcja informacyjna i opiniotwórcza.
Środki masowego przekazu są często atakowane za obniżanie poziomu kultury, a nawet
propagowanie złego smaku. Ich wpływ na wszystkie dziedziny życia jest ogromny.
Pełnią również pożyteczną rolę narzędzi najszerszej edukacji społecznej i kulturalnej.
Środki masowego przekazu są potężna bronią używaną przez wiele środowisk do kierowania, kształtowania opinii publicznej oraz kształtowania postaw.
Od powstania kinematografii, była ona wykorzystywana w celach propagandowych. Przykładem mogą być totalitaryzmy: niemiecki i sowiecki, które w doskonały sposób za pomocą tego źródła kształtowały, w zależności od potrzeby postawy społeczeństwa i opinię publiczną.
Jak widać na przykładzie historii środki masowego przekazu są jedynie środkami masowej kontroli nad społeczeństwem.
Dzisiejsze konflikty zbrojne są tego doskonałą ilustracją. Zastanawiający jest fakt, jak rzadko media podają informacje w bezstronny sposób z punktu widzenia dwóch stron danego konfliktu, jak często informacje są postronne i za ich pomocą kreuje się postawy i stereotypy, jak często informacje są "naginane".
Za pomocą reklam skutecznie jest nam "wtłaczane" jak modny "mężczyzna" powinien się ubrać, jakie powinien mieć kosmetyki, czym się powinien golić.
Wiemy już także, w czym poprawna "pani domu" powinna prać brudne rzeczy, co czytać, co jeść, gotować, czym sprzątać.
Dzięki środkom masowego przekazu wiemy już wszystko na temat naszych powinności oraz postaw jakie powinniśmy przyjmować w codziennym życiu.
Dodatkową korzyścią w kreowaniu opinii za pomocą mediów, jest umacnianie stereotypów, dlatego: "prawdziwy mężczyzna" to tylko ten, który "męsko" pachnie, "męsko" się ubiera, ma "męski" samochód.
Natomiast kobieta zajmuje się domem od wyjścia mężczyzny do pracy, aż do jego powrotu. To ona przygotowuje mu obiad korzystając z najlepszych zup błyskawicznych. Ona pierze jego koszulę w proszku lepszym od innych i na dodatek najtańszym. To kobieta sprząta dom tocząc batalię z tysiącami bakterii, opiekuje się dziećmi, robi zakupy dba o zdrowie całej rodziny i co najważniejsze pomimo to nadal ma czas na przeczytanie swojego ulubionego pisma rodzinnego, które jeszcze ją umacnia w tej postawie.
Zastraszający jest fakt manipulacji dziećmi za pomocą reklamy skierowanej wprost do nich, które potrafią dziecku wmówić wszystko.
Fakt ten może poważnie wpłynąć na ukształtowanie się charakteru i psychiki dziecka. Niektóre kraje to zrozumiały zabraniając emitowania takich reklam.
Niewątpliwą wadą środków masowego przekazu jest to, że podają one masę informacji, niekoniecznie tych wartościowych i koniecznych.
Przeciętnemu szaremu człowiekowi bardzo trudno z potoku seriali, reklam, garstki programów informacyjnych, teleturniejów, amerykańskich filmów akcji, wybrać to co naprawdę jest wartościowe i ciekawe. Coś co może poszerzyć wiedzę człowieka.
Informacje mogące dać pełny obraz danej sytuacji itp. Środki masowego przekazu nie wątpliwie mają wielki wpływ na kształtowanie opinii publicznej i na kształtowanie postaw swoich odbiorców.