Zasady ogólne postępowania administracyjnego

1. Zasada legalizmu (legalności) art. 6 kpa – posiadanie podstawy, umocowania prawem aby działanie podjąć, przeprowadzić, rozstrzygnąć.
Nie może to być przepis dowolny – musi istnieć przepis odpowiedniej rangi – konstytucja, ustawa, rozporządzenie, umowa międzynarodowa, akty prawa miejscowego – art. 6 kpa.
Zasada praworządności – nakazująca ochronę na podstawie ale i w granicach prawa. Składa się z przepisów, zasad i wykładni – art. 7 kpa. Ochrona praw nabytych, nie działanie prawa wstecz, nakaz uwzględnienia sytuacji jednostki.
2. Zasada prawdy obiektywnej – polega na nałożeniu na organy obowiązku, aby rozstrzygnięcia zapadały w sytuacjach przewidzianych przepisami prawa. Organ musi podjąć wszystkie działania aby osiągnąć stan wiedzy zgodny ze stanem faktycznym. Prawda poszukiwana w sposób bezstronny. Wszystkie fakty muszą być sprawdzone, nie mogą być domysłami, pochodzić z donosu.
3. Zasada współmierności (proporcjonalności) – cel postępowania musi prowadzić do ustanowienia sytuacji zmierzających do właściwego ceru (realizowanego), np. zajęcie samochodu przez wojsko – tylko w sytuacji koniecznej, a nie dowolnie.
Stosować należy środki, gdy są nieodzowne – nie można stosować nadmiernych środków, art. 7.
4. Zasada uwzględniania z urzędu słusznego interesu obywateli.
Należy poszukiwać proporcjonalnych rozwiązań, aby przyniosły jak najmniejsze szkody, największe korzyści. Nie wolno działać w sposób bezmyślny.
Obiektywność, bezstronność: art. 50, art. 75 – wyjaśnienie sprawy.
5. Zasada czynnego udziału stron w sprawie – strony jeżeli sobie życzą mogą czynnie uczestniczyć w sprawie. Muszą być o wszystkich czynnościach informowane. Strona ma możliwość wypowiedzenia się na temat wszystkich dowodów, rozstrzygnięć. Zawiadomienia o wszystkich elementach. Jeżeli któryś z elementów nie jest zachowany strona może zakwestionować rozstrzygnięcie.
6. Zasada informowania – art. 9 – organy muszą informować u urzędu w sposób należyty i zgodny z prawdą. Zawiadomienie stron o sytuacji zanim zapadnie rozstrzygnięcie. Udzielanie niezbędnych wyjaśnień i wskazówek, aby uniknąć szkód dla strony.
Skutkiem niedopełnienia zasady informowania może być uchylenie decyzji. Jeżeli powstanie szkoda, a nie było informacji – strona może ubiegać się o odszkodowanie. art. 8.
7. Zasada pogłębiania zaufania społecznego do państwa
wprowadzanie w błąd,
ukrywanie faktów, itp.
Zaufanie do jednostki – art. 220.2 – potwierdzanie dokumentów urzędowych.
Kształtowanie świadomości i kultury prawnej, wiedzy o prawie.

Zasada przekonywania art. 11 kpa – nakłada na organ obowiązek przekonania stron o prawnej zasadności. To nie tylko treść przepisu, należy wykazać, że rozwiązanie sprawy jest słuszne. Przekonany odpowiednio adresat bez oporów podporządkuje się rozstrzygnięciu (jeżeli nieodpowiednie przekonywanie – trzeba będzie użyć przymusu, nie wzbudza to zaufania).
Zasada szybkości postępowania art. 12 kpa. Działanie powinno być szybkie, ale i wnikliwe. Szybko – z zachowaniem wszystkich zasad postępowania. Niezwłoczne załatwienie spraw prostych – nie wymagających postępowania dowodowego. Niezwłoczność – opieszałość organu – jeżeli zostanie udowodniona – można wystąpić o odszkodowanie.
Art. 13 zasada niearbitralnosci – zawarcie ugody zastępującej decyzję administracyjną.
Art. 14 zasada pisemności – przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji odbywa się w formie pisemnej. Pisemna forma jest jedyną pod rygorem nieważności.
Wyjątek – przemawia interes strony – gdy przepisy prawa nie zabraniają – dają możliwość.
Czynności muszą być dokumentowane na piśmie – protokół, notatka, oświadczenie, protokół z oględzin, opinia biegłego.
Zasada dwuinstancyjności – art. 78 Konstytucji.
Art. 15 kpa – nie dotyczy rozstrzygnięć incydentalnych i postanowień.
nie może zachodzić żadna zależność pomiędzy instancjami.
sprawa w II instancji rozpatrywana jest w całości, prowadzone jest postępowanie od początku ze wszystkimi elementami.
Zasada trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych.
Załatwienie ostateczne sprawy – decyzja jest niezmienialna, wiążąca
Wyjątki – procedury przewidziane w kodeksie lub w ustawach.
Zasada zaskarżania do sądu decyzji administracyjnych - §2 art. 16 – niezgodność decyzji z prawem.

Dodaj swoją odpowiedź
Administracja

Zasady ogólne postępowania administracyjnego

ZASADY POST. ADM. to pewne podstawowe reguły tego postępowania, uznane za takie przez ustawodawcę.
Każdy urzędnik adm. państwowej i samorządowej zobowiązany jest do przestrzegania zasad proceduralnych, które występują we wszystkich fa...

Administracja

Zasady ogólne postępowania administracyjnego

1.ZASADA PRAWORZĘDNOSCI DZIAŁANIA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Organy admini.muszą działać na podstawie prawa i w granicach prawa. Akty o charakterze wewnętrznym nie mogą być kierowane do podmiotów, które są niezależne od organ...

Administracja

Zasady ogólne prawa administracyjnego

Pojęcie zasad PA nie odbiega pojęcia zasad prawa. Są to normy prawne, czyli powszechnie obowiązujące zasady ogólne.
Zasada prawa:
a. Wzorzec ukształtowania instytucji prawnej w szczególnie doniosłych dla niej aspektach (znaczenie op...

Prawo administracyjne

Postępowanie administracyjne. Zasady postępowania.

Postępowanie administracyjne jest to tok czynności organu administracyjnego i stron, zmierzających do wydania aktu administracyjnego. Inaczej mówiąc tryb i formy postępowania. Nałożenie pewnych ram działalności organów administracyjnych j...

Prawo

Zasady postępowania administracyjnego oraz jego przebieg

Zasady ogólne to reguły, które przenikają całokształt regulacji prawnych. Dookreślają je najczęściej inne reguły procesowe. Zasady te są zawsze ukształtowane z woli ustawodawcy. W wypadku postępowania administracyjnego zasady ogólne w...