Dom jakości sprawozdanie z ćwiczeń

Sprawozdanie z ćwiczeń dotyczących DOMU JAKOŚCI

Dom jakości jest techniką stwarzającą podstawy do przełożenia oczekiwań klienta wobec usługi lub produktu na cechy towaroznawcze lub technologiczne tegoż. Składa się on z poszczególnych sektorów, w których umieszczamy informacje niezbędne do przeprowadzenia analizy jakości.

Sektor pierwszy domu jakości przedstawia wymagania klientów wobec przedmiotu analizy, wyrażone potocznym językiem, którego używa przeciętny konsument. Dane te zdobywane są najczęściej przez ankietowanie ewentualnych konsumentów. Jest to pierwszy krok rozpoczynający pracę przy domu jakości.

Następnie projektanci, technolodzy czy towaroznawcy podają cechy techniczne produktu, przy użyciu języka technologicznego. Właściwości wymienione przez projektantów znajdują się w trzecim sektorze domu jakości.

Z kolei sektor drugi przedstawia wzajemną ważność potrzeb zgłaszanych przez klienta (kolumna 1), ocenę naszej firmy(k. 2), ocenę konkurencji (k. 3 i 4), planowany poziom (k. 5), wskaźnik poprawy(k. 6), ocenę w miejscu sprzedaży (k. 7), ważność względną (k. 8) oraz ważność względną wyrażoną procentowo (k. 9).

W sektorze czwartym dokonujemy analizy powiązań między wymaganiami klientów a parametrami technicznymi produktu. Właściwości te mogą być skorelowane słabo, średnio lub silnie, a przedstawiamy to za pomocą odpowiednich znaków graficznych i wartości liczbowych (9, 3, 1).

Kolejny, piąty sektor domu jakości prezentuje wzajemną ważność cech technicznych przedmiotu analizy. Korzystamy tu z informacji zawartych w sektorze czwartym i mnożymy wartość liczbową z kolumny 9 przez adekwatną wartość mówiącą o sile korelacji między dwoma cechami.

Kolejną częścią analizy jest dach domu jakości, czyli sektor szósty. Opisuje on za pomocą symboli graficznych powiązania między poszczególnymi parametrami technicznymi, przy czym korelacja ta może być pozytywna lub negatywna. Każdej ocenie odpowiada umowny symbol i wartość liczbowa.

Fragment siódmy domu jakości zawiera konkretne wielkości ilościowe zakładane dla wyrobu ulepszonego, czyli poziom cech, który chcemy osiągnąć. Mogą to też być wartości wzorcowe zaczerpnięte z norm, certyfikatów, opinii instytucji kwalifikacyjnych. Kwalifikacyjnych.

W sektorze ósmym konfrontujemy założony poziom adekwatnych cech z poziomem do tej pory osiąganym i poziomem reprezentowanym przez konkurencję. Ustalonymi symbolami zaznaczamy zgodność, przewyższanie lub nie osiąganie założonych parametrów.

Specjalne wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony zdrowia lub środowiska naturalnego umieszczane są w sektorze dziewiątym domu jakości. Poszczególne informacje odnosić się będą do konkretnych cech towaroznawczych. Jeżeli takie wymagania zaistnieją, należy spełnić je przy projektowaniu produktu.



Dom jakości stworzony przez naszą grupę dotyczy produktu, z którego korzysta każdy przeciętny student, a mianowicie plecaka szkolnego. Pierwszym krokiem w naszej analizie było postawienie się w roli klienta i ustalenie, jakie wymagania mamy wobec plecaka jako typowi konsumenci.

Podstawowymi oczekiwaniami okazały się: materiał, funkcjonalność, wytrzymałość, łatwość założenia, cena, atrakcyjny wygląd i komfort noszenia. Funkcjonalność została uznana za cechę najważniejszą, natomiast najmniej ważną okazał się materiał i łatwość założenia. Przeciwnie układają się oceny powyższych cech w produkcie naszej firmy: najlepiej oceniają oni łatwość złożenia, najsłabiej wytrzymałość.
Wniosek dotyczący oceny względnej ważności modyfikacji poszczególnych cech na tle pozostałych wygląda następująco: praktycznie żadnych usprawnień nie wymaga łatwość założenia naszego produktu, natomiast najistotniejsza będzie modyfikacja funkcjonalności.

Korelacja między parametrami technicznymi kształtuje się w ten oto sposób: istnieje słaba ujemna korelacja między wagą, a usztywnianymi plecami i piankami zmiękczającymi. Liczba komór natomiast jest słabo pozytywnie skorelowana z plecami zmiękczającymi.

Na koniec warto wspomnieć o informacjach zawartych w sektorze VIII, czyli fragmencie przedstawiającym techniczną ocenę porównawczą. Występuje absolutna zgodność poziomów, jeżeli chodzi o usztywnienie pleców. Nie dorównujemy konkurencji w piankach zmiękczających, natomiast pod żadnym względem nie przewyższamy konkurencji.

Dodaj swoją odpowiedź