Artefakty - socjologia.
ARTEFAKTY – element kult. Org.
Są uważane za najbardziej widoczne, a zarazem najbardziej powierzchowne środki wyr, kult. Org. Kategoria ta odnosi się do całego, skonstruowanego fizycznie i społecznie środowiska organizacji. Definicja mówi, że artefakt to produkt działań człowieka, nastawiony na realizację jakiegoś celu, który ma fizyczny charakter.
Typowe przykłady artefaktów:
- przedmioty materialne ( sprawozdania, broszury itp.)
- plan sytuacyjny ( wszelkie plany np. – przestrzeni biurowej, wygląd budynków, jakość i funkcjonalność mebli itp.)
- technologia ( komputery, faxy, ksero , telefony)
-język ( np. dowcipy, anegdoty, opowieści, mity, metafory i żargon)
- wzory zachowań ( obrzędy, rytuały)
- symbole (wszystko co otacza przedmioty materialne, plan sytuacyjny)
- reguły, systemy, procedury i programy ( np. zasady zarządzania, plan i terminarz zebrań)
‘Esencja Kulturowa organizacji wyraża się w woli uznania za równie istotne takich spraw jak stosowane nazewnictwo i żargon zawodowy, wzory zachowań czy stosowane technologie. Artefakty stanowią przewodnik umożliwiający zrozumienie natury kulturowej danej organizacji, każdy artefakt ma w sobie esencję kultury organizacyjnej.
Przedmioty materialne – np logo i misja firmy