Reportaż - jak pisać?
REPORTAŻ- gatunek publicystyczny, dziennikarsko-literacki. Autor, jako świadek lub uczestnik przedstawianych wydarzeń, musi się opierać na autentycznych, zebranych przez siebie materiałach. Dostarcza informacji i kształtuje opinię odbiorcy.
Odmiany reportażu:
- społeczno-obyczajowy,
- podróżniczy,
- wojenny,
- sądowy,
- sportowy.
Inna odmiana reportażu:
- radiowy,
- filmowy,
- telewizyjny,
- fotoreportaż.
ZASADA SZESCIU PYTAŃ:
KTO?
Kto jest bohaterem Twojego reportażu? Czy podałeś o nim wszystkie potrzebne informacje (imię, nazwisko, wiek, wygląd, czym się zajmuje)? Z jakiego powodu zainteresowałeś się właśnie tę osobą?
CO?
Co się wydarzyło? Co zrobiła ta osoba? Czego była świadkiem? To pytanie dotyczy wydarzenia, o którym chcesz opowiedzieć.
GDZIE?
Gdzie to się wydarzyło? Podaj dokładne miejsce.
KIEDY?
Podaj czas wydarzeń.
PO CO?
o tym pisze- co chcę przez to powiedzieć, jaki problem poruszyć?
DLACZEGO?
Przyczyny podjęcia takiego tematu.
Reportaż krok po kroku:
1. Zbierz materiały- wybierz najważniejsze informacje.
2.Tytuł- wymyśl tytuł- ciekawy i oryginalny. W roli tytułu może być np.
- związek frazeologiczny,
- przysłowie,
- pytanie retoryczne,
- znany powszechnie cytat.
Napisz podtytuł i śródtytuły.
3.Zdanie wprowadzające- przedstaw problem, którym chcesz się zająć. Aby reportaż był dynamiczny, od razu rozpocznij od opisu zdarzeń lub miejsca, w którym się znajdujesz. W reportażu posługuj się zdaniami krótkimi, a zrozumiałymi- najlepiej pojedynczymi lub złożonymi współrzędnie. W opisach (miejsc, osób) możesz używać zdań złożonych podrzędnie- okolicznikowych miejsca i czasu oraz przydawkowych.
4. Wypowiedzi bohaterów- możesz dokładnie przytoczyć. Nie zapomnij o przedstawieniu pytania, jakie zadałeś rozmówcom. Możesz też zrelacjonować wypowiedzi w mowie zależnej. Aby dokładniej oddać nastrój rozmowy, korzystaj z interpunkcji- stosuj myślniki, wielokropki. Zobacz, w jaki sposób zapisane są dialogi w Twoich lekturach.
5. Rozwój wydarzeń- dokładnie relacjonuj swoje działania, możesz też przyznać się do błędów, chybionych pomysłów- to sprawia, że reportaż jest dynamiczny.
6.Zakończenie- powinno być równie dobre jak tytuł. Umieść tu czyjąś podsumowującą wypowiedź, swoją ciekawą obserwacje. Nie mędrkuj, nie formułuj wniosków. Możesz też zakończyć pytaniem.
Cechy reportażu:
- zawiera sprawdzone, rzetelne informacje,
- celem jest informowanie, ale także kształtowanie opinii czytelnika,
- nie ma w nim miejsca na rozdrabnianie się, niepotrzebne opisy i lanie wody,
- musi być dynamiczny- powinien 'wciągać' czytelnika (działać tak jak film sensacyjny),
- może być pisany z perspektywy uczestnika wydarzeń lub z perspektywy obserwatora,
- dobry reportaż powinien zawierać odpowiedzi na tzw. dziennikarskie pytanie,
- najważniejsze jest napięcie, emocje- dobry reportaż sprawia wrażenie, jakby jego autor, pisząc tekst, nie znał zakończenia! Jakby nie wiedział, jak dalej potoczy się opowiadana przez niego historia. Nie kryje swego zaskoczenia, czasem zdarzają mu się chybione pytania do bohaterów lub błędne domysły.