Czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy?

Grupa rówieśnicza odgrywa w życiu młodego człowieka obok rodziny najważniejszą rolę. W okresie lat gimnazjum młodzież zaczyna przedkładać środowisko rówieśnicze nad rodzinę. To rówieśnicy stają się dla młodego człowieka wzorem, który stara się naśladować czy nawet poddaje się wpływom swoich przyjaciół. W tym wieku młodzież zaczyna poszukiwać własnego miejsca w życiu, dąży do zrealizowania planów życiowych, próbuje znaleźć rodzaje i tereny aktywności, w których mogłaby być szczególnie użyteczna, ze względu na swoje indywidualne możliwości, tj. uzdolnienia, zainteresowania.

Na poparcie mojej hipotezy przedstawiam następujące argumenty:
Młodzi ludzie bardzo często potrzebują wśród rówieśników wsparcia, rozmowy. Do swoich przyjaciół zwracamy się z ważnymi, nieraz bardzo delikatnymi sprawami i problemami. Często, gdy jest naprawdę ciężko, młodzież nie widzi innego rozwiązania niż tylko samobójstwo. W takich momentach, naprawdę bardzo pomaga wsparcie bliskiej nam osoby, koleżanki, przyjaciela. Nastolatek dowiaduje się, że jednak jest inne rozwiązanie i dąży do tego, aby rozwikłać problemy w inny sposób dzięki namowie rówieśnika.

Drugim argumentem jest to, iż młody człowiek korzysta z udzielanych przez swoich kolegów czy koleżanki sugestii, informacji, co do kierunku dalszego kształcenia, czy do wyboru odpowiedniego zawodu. Często to nie jednostka decyduje o wyborze dalszej drogi życiowej, lecz grupa, z którą się identyfikuje; ulega jej wpływom. Grupy pełnią ważną funkcję w procesie uspołeczniania i wprowadzania w świat dorosłości. Decyzja zawodowa jest jedną z najważniejszych i najtrudniejszych w życiu, bo przyszła praca zawodowa w znacznym stopniu wyznacza jakość życia człowieka. Od pozycji pracy w życiu człowieka, od jego stosunku do niej zależy w znacznym stopniu samorealizacja człowieka, jego zadowolenie z życia, poczucie przynależności do określonej grupy zawodowej.

Dla dorastającej młodzieży grupa rówieśnicza staje się pewnym oparciem, pomaga uwierzyć we własne możliwości i zdolności. Nastolatek, który ma poczucie własnej wartości chętnie podejmuje nowe zadania, bo wierzy, że jest zdolne do ich rozwiązania. Stawiane przed nim trudne zadania nie stanowią dla niego zagrożenia, a przeciwnie - wyzwanie. Może sprawdzić się w działaniu, w rozwiązywaniu problemów, które przed nim postawiono. Rozwiązanie zadania rodzi poczucie zadowolenia i satysfakcję z podejmowanej aktywności. Młody człowiek ma poczucie sensu własnych działań i sensu swojego istnienia


Następnym argumentem jest to, iż młody człowiek ma satysfakcję z tego, że jest doceniany przez rówieśników. Zaspokaja to podstawowe potrzeby człowieka, jakimi m.in. są potrzeba akceptacji i uznania, niezbędne do prawidłowego rozwoju. Tak wiec jest to bardzo ważne w szczególności w życiu nastolatka, którego osobowość właśnie się kształtuje.
Kolejnym zagadnieniem potwierdzającym moja tezę, jest fakt, iż w grupie człowiek uczy się wymiany, umiejętności potrzebnych do funkcjonowania w społeczeństwie. Uczy się nie tylko brania, ale i dawania czegoś od siebie, pełnienia ról społecznych.
Przynależność dziecka do grupy lub grup powiększa jego niezależność i autonomię, pozwala mu zindywidualizować pogląd na świat i działać w nim. Dziecko w grupie rówieśniczej uczy się wzajemnej tolerancji, kompetencji, wywiązywania się z powierzanych zadań i obowiązków, które stawia mu dana grupa. Będąc z grupą, rozluźnia silne więzy z rodziną, ale buduje je z rówieśnikami. Tutaj się dowiaduje, że bierność w zachowaniu i kontaktach nie jest wzmacniana pozytywnie. Musi się dostosowywać do zasad panujących w grupie, nie czekając aż ktoś mu przyjdzie z pomocą. To spowoduje, że nastolatek nauczy się sam rozwiązywać swoje problemy i nie będzie tkwi w wyuczonej bezradności.
Ostatnim argumentem potwierdzającym moją tezę niech będzie to, iż grupa rówieśnicza może bezpośrednio i pośrednio wpływać na kształtowanie się własnego obrazu osoby przez uświadomienie celów, działań, wartości, samoakceptację, to jest zgodę na to, kim się jest. Jeżeli koledzy uznają jego inność, to i jemu łatwiej będzie ją uznawać. Odpowiedzialność za siebie dotyczy kontaktów interpersonalnych i stosunku do siebie, do innych ludzi. Dotyczy to rozwijania pasji, zdolności, możliwości.
Myślę, że prawie każdy inaczej odpowiedziałby na to pytanie. Jedni uważają, że znajdowanie się w grupie rówieśniczej jest bardzo ważne, drudzy zaś, że to jest niepotrzebne. Ja jednak uważam, że nastolatek powinien znaleźć ludzi, na których mógłby się wesprzeć, porozmawiać z nimi. Każdy młody człowiek powinien znajdować się w jakiejś grupie.


Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Napiszcie mi rozprawkę na temat Czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy? JAK KTOŚ WIE TO PISAĆ BO POTRZEBNE NA JUTRO

Napiszcie mi rozprawkę na temat Czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy? JAK KTOŚ WIE TO PISAĆ BO POTRZEBNE NA JUTRO...

Język polski

czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy?

czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy?...

Język polski

Napisz rozprawke na wybrany temat *młodzi ludzie są (nie są)podatni na namowy rówieśników *grupie można (nie można) odmówić *Czy grupa ma wpływ na naszą osobowość *Czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy Dajee naj ;]

Napisz rozprawke na wybrany temat *młodzi ludzie są (nie są)podatni na namowy rówieśników *grupie można (nie można) odmówić *Czy grupa ma wpływ na naszą osobowość *Czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy ...

Język polski

Napisz rozprawkę na wybrany temat: - Młodzi ludzie są (nie są) podatni na namowy rówieśników. - Grupie można (nie można) odmówić. - Czy grupa ma wpływ na naszą osobowość? - Czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakiejś grupy?

Napisz rozprawkę na wybrany temat: - Młodzi ludzie są (nie są) podatni na namowy rówieśników. - Grupie można (nie można) odmówić. - Czy grupa ma wpływ na naszą osobowość? - Czy każdy młody człowiek powinien należeć do jakie...

Pedagogika

Agresja i przemoc - pojęcie i podstawy metodologii

W dzisiejszych czasach agresja i przemoc to problem, który dotyka każdego człowieka. Niepokojącym faktem jest to, że coraz częściej zachowania agresywne występują u dzieci, nawet w wieku wczesnoszkolnym.
Zjawiskiem agresji i przemocy ...