Charakterystyczną cechą koncepcji dramatycznej Wagnera było współdziałanie wszystkich sztuk, głównie poezji, dramatu, sztuki teatralnej, plastyki i muzyki. Według Wagnera muzyka powinna być podporządkowana akcji dramatycznej. W związku z tym powrócił do pierwotnej koncepcji dramatu muzycznego. O jedności dzieła miały decydować podstawowe tematy muzyczne, nazwane później motywami przewodnimi. Ich liczba uzależniona była od liczby działających w danej scenie osób oraz od sytuacji dramatycznej. Były one jednocześnie symbolami elementarnych sił przyrody, postaci, uczuć, nastrojów, a nawet przedmiotów. Najszerzej rozbudował Wagner system motywów przewodnich w tetralogii „Pierścień Nibelunga”. Ograniczeniu natomiast uległy motywy przewodnie w „Tristianie i Izoldzie”. Wagner wykorzystał wszystkie dotychczasowe środki wyrazu. Pod względem konstrukcyjnym opierała się ona na tych samych zasadach, co forma poematu symfonicznego. Wagner powiększył skład dotychczasowej orkiestry operowej, a nawet dodał do niej nowe instrumenty (tzw. tuby wagnerowskie). W harmonice rozbudował sieć odniesień harmonicznych , aż do związków półtonowych i trytonowych. Wskutek rozbudowania tych odniesień harmonicznych Wagner przekroczył zdecydowanie system diatoniczny na rzecz wzmożonej chromatyki. Zmienił się więc charakter melodyki. Straciła ona budowę okresową z charakterystycznym dla niej falowaniem napięć i odprężeń i stała się tworem ciągłym, tzw. melodią nieskończoną. Typowa dla okresu romantycznego ballada stawała się niekiedy osnową całości dzieła operowego (np. „Holender tułacz“ R. Wagnera). Reforma Wagnera, chociaż była naturalną konsekwencją rozwoju muzyki dramatycznej XIX wieku, dała w rezultacie nową formę dzieła muzyczno-dramatycznego. Jednakże większość kompozytorów, choć doceniała zdobycze Wagnera, nie przyjęła jego reformy w całej rozciągłości, toteż nie zerwano całkowicie związków z operą tradycyjną. Pozdrawiam.
Napisz, na czym polegała nowa koncepcja opery stworzona przez Ryszarda Wagnera. Wymień kilka tytułów dzieł tego kompozytora. (ćwiczenie 3, str 30, Muzyczny Świat dla pierwszej gimnazjum)
Napisz, na czym polegała nowa koncepcja opery stworzona przez Ryszarda Wagnera. Wymień kilka tytułów dzieł tego kompozytora. (ćwiczenie 3, str 30, Muzyczny Świat dla pierwszej gimnazjum) ...
Napisz, na czym polegała nowa koncepcja opery stworzona przez ryszarda Wagnera. Wymień kilka tytułów dzieł tego kompozytora.
Napisz, na czym polegała nowa koncepcja opery stworzona przez ryszarda Wagnera. Wymień kilka tytułów dzieł tego kompozytora....