Cele kształcące, poznawcze: Uczeń • podaje przykłady działania sił sprężystości(A) • podaje przykłady występowania sił sprężystości w przyrodzie (A); • podaje zależność wartości siły sprężystości sprężyny przyrostu od długości (B); • tłumaczy, że siły sprężystości pochodzą od oddziaływań międzycząsteczkowych ( C); • planuje i wykonuje doświadczenie w celu ustalenia zależności przyrostu długości sprężyny od siły rozciągającej i zapisuje tę zależność wzorem (C); • przedstawia graficznie i interpretuje badaną zależność (C); • interpretuje zależność wartości siły sprężystości od przyrostu długości (C); • sporządza wykres (D); • buduje siłomierz wykorzystując sprężystość sprężyny (D). Cele wychowawcze: Uczeń • ma świadomość, że obserwacja, pomiar, eksperyment to metody poznawania praw i zjawisk przyrodniczych i korzysta z nich zarówno w szkole, jak i w praktyce życia codziennego • kształtuje umiejętność współpracy w zespole • kształtowanie cech charakteru takich, jak: dociekliwość, rzetelność, systematyczność, upór w dążeniu do zamierzonego celu Środki dydaktyczne: karta pracy, podręcznik, statyw, długa linijka, sprężyna, siłomierz, odważniki o masie 50g, gąbka Metody: • obserwacja; • dyskusja kierowana; • eksperymenty uczniowskie w grupach.
Sprawdzenie prawa Hooke’a. Metoda statyczna i dynamiczna.
Celem ćwiczenie laboratoryjnego jest wyznaczenie współczynnika sprężystości dwóch sprężyn, na których zawieszono różne obciążenia, w postaci niewielkich ciężarków. Ponieważ nie można określić tej wielkości wprost, należy posł...
Wpływ procesów wytwarzania energii na organizmy żywe oraz środowisko naturalne
Wpływ energii na środowisko na środowisko naturalne.
Rola jest szczególnie doniosła ze względu na proces integracji z Unią Europejską. Dla środowiska naturalnego istotne jest, aby zmiany obciążenia poszczególnych bloków elekt...