Znaczenie opakowań w reklamie.
Każdy z nas codziennie chodząc do sklepu na pewno nie zastanawiał się czym tak na prawdę jest opakowanie ja ono oddziaływuje na konsumenta. Dawniej panował stereotyp, iż opakowanie ma służyć jedynie ochronie przed czynnikami zewnętrznymi. Obecni już coraz częściej mówi się o znaczeniu opakowania na atrakcyjność oraz sprzedaż danego produktu.
Opakowanie jest ważne z kilku powodów, przede wszystkim jest wyznacznikiem wymogów higienicznych przy produkcji produktów: spożywczych (mleka, masła, jogurty) przemysłowych (płyny do czyszczenia, proszki) kosmetycznych (kremy, dezodoranty, perfumy) budowlanych (farby, lakiery, kleje) wydłużanie okresu przydatności do spożycia oraz wielu innych.
Jedną z ról opakowania jest skupić uwagę konsumenta na danym produkcie oraz zachęcenia konsumenta do zakupu lub do „zapadnięcia” w pamięć danego towaru. Na atrakcyjność towaru ma wpływ również wszechobecna dzisiaj reklama. Choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi, ale nasze decyzje nie są zupełnie nasze. Jednym z czynników zachęcających nas do kupienia danego towaru jest reklama w telewizji, promocja, znana marka np. Adidas oraz kolorowe i przyciągające wzrok i naszą uwagę opakowania. Producenci zdają sobie sprawę z tego i dlatego zatrudniają sztab ludzi zajmujących się wymyślania nowych ciekawych reklam, opakowań, które by wyróżniły ten produkt w jakiś specjalny sposób. Ci ów specjaliści mają szczególnie na uwadze to, iż opakowanie to ma przede wszystkim przyciągną i skupić uwagę potencjalnego klienta w tym celu są oni podzieleni na wiele różnych grup między innymi takich jak: projektantów przemysłowych, grafików, artystów odpowiedzialnych za formę i kształt opakowań.
Kolejną rolą opakowania jest ochrona przed czynnikami zewnętrznymi podczas przewożenia towaru, używania go oraz role informującą konsumenta o zawartości, masie, czasem o sposobie obchodzenia się z tym towarem bądź zastosowaniu.
Następną rolą jest kojarzenie danego kształtu np. butelki z danym produktem, czyli np. butelka Coca-Coli ma nie zmienny kształt od wielu lat i z tego powodu konsumenci widząc opływowe kształty od razu myślą o Coca-Coli.
Opakowanie jest również dostosowane do rodzaju sprzedawanego towaru. Jest to spowodowane tym, że np. do opakowania mleka potrzebne jest inne opakowanie niż do opakowania np. prezentu na urodziny dla koleżanki/kolegi czy chodź by palet, na których są przenoszone materiały budowlane.
Opakowania dzielimy z tego powodu na:
Papierowe
Kartonowe
Kartonowe do napojów
Foliowe
Z folii aluminiowej
Metalowe
Plastikowe
Szklane
Również estetyka opakowania ma duże znaczenie w atrakcyjności oraz w ilości sprzedanych produktów. Różne kombinacje wyglądu zewnętrznego obejmującego kształt, kolor, napisy, zawarte na nim ilustracje, dobór materiału mają istotny wpływ na wizualny odbiór opakowania przez konsumentów.
Obecnie jest modna „ekologiczna” żywność oraz ekologiczne opakowania również przy zakupie towaru na pewno z dwóch produktów tego samego rodzaju wybierze to, które jest w ekologicznym opakowaniu.
Dzięki opakowaniu o efektownej grafice łatwiej można przekazywać informacje. Drukowany tekst opisuje zawartość i informuje kupującego, jak używać produktu. Ilustracje lub symbolika przekazują komunikaty bezpośrednie albo pośrednie o wyrobie, jego wartości oraz jakości. Właściwe rozmieszczenie i zastosowanie tych elementów są niezwykle ważne dla zwrócenia uwagi na opakowanie i dostarczenia klientowi informacji, których sobie życzy.
Osoby zajmujące się projektowaniem opakowań muszą wiedzieć, co skutecznie zadziała na potencjalnego klienta. Najważniejszymi są:
a) Kolor
Wybór właściwego koloru opakowania jest trudny, ponieważ powinien on spełniać siedem funkcji:
Przyciągnięcie uwagi
Zapewnienie realizmu
Tworzenie zgodności psychologicznej i symbolicznej
Ułatwienie identyfikacji
Zwiększenie skuteczności zapamiętania
Podniesienia kontrastu
Wzmożenie atrakcyjności artykułu
Również kolor opakowania ma znaczenie tak, więc niebieski kolor „oddala” produkt ułożony na półce, czerwony go „przybliża”, a żółty optycznie powiększa. W świadomości i podświadomości nabywców zakodowane są skojarzenia związane z niektórymi barwami, np. niebieski kojarzy się ze świeżością, czystością, zimnem (ryby mrożone, proszki, płyny do mycia), czerwony zwiększa zainteresowanie i pobudza do działania, czerń, srebro złoto i purpura wskazują na luksusowy charakter produktu. Jednocześnie kolor powinien być dostosowany do danej grupy towaru np. niebieski do ryb jednocześnie nie można dać zielonego kolorku do ryb czy serów, ponieważ kojarzy się on z nieświeżością towaru a wręcz z zepsuciem.
b) Kształt
Kształt podobnie jak kolor ma też ważną role w atrakcyjności towaru. Producent wybierając kształt powinien kierować się paroma zasadami:
Powinno być łatwe do wykonania, czyli powinno być z materiałów, które są dostępne.
Opakowanie musi być odpowiednie dla maszyn pakujących
Łatwość przechowywania
Kształt opakowania powinien ułatwić sprzedawcy umieszczenie go na półce
Powinien się wyróżniać spośród wielu innych kształtów
c) Wielkość
Wielkość podobnie jak kształt powinna być dopasowana do wysokości (wielkości) półek w sklepach supermarketach oraz do miejsca, w który przypuszczalnie konsument będzie dany towar trzymał.
d) Materiał
Materiał oczywiście jest uzależniony od tego, co znajduje się w środku. Oczywiste jest to, że np. mleka czy wody mineralnej nie zapakujemy w papier czy w drewniane lub metalowe opakowanie. Z wielu przyczyn między innymi, dlatego że to nie było by ekonomiczne czy możliwe do wykonania.
e) Komunikatywny tekst
Tekst zawarty na opakowaniu musi być:
Jednoznaczny
Zrozumiały dla przeciętnego nabywcy
Informacje zawarte powinny być prawdziwe
Dobór właściwej czcionki
f) Czcionka
Kształty liter są bardzo ważne dla podania żądanego komunikatu i wywarcia ogólnego wrażenia, dlatego muszą być przejrzyste, efektowne, proste i wzbudzać zainteresowanie czytelnika. Czcionka powinna służyć nie tylko komunikacji, lecz także dekoracji powierzchni.
W sklepach samoobsługowych ważne jest, aby czcionka była pogrubiona, szeroka, rozciągnięta
g) Ilustracja
Ilustracja zawarta na opakowaniu podnosi atrakcyjność produktu. Ilustracje większości są dostosowane do wieku konsumenta, dla którego jest on przeznaczony. Ilustracja działa na podświadomość konsumenta, dlatego też na sokach dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym znajdują się rysunki bohaterów bajek animowanych bądź przyjazne smoki, misie. Jednocześnie zdjęcie psa czy kota będzie znaczyć, że jest to karma dla tego zwierzęcia, a już narysowany.
Niestety opakowania to również zagrożenie. Ponieważ niemal każdy produkt jest pakowany, po zużyciu powstaje problem z masą śmieci. Zdecydowanie najbardziej niebezpieczne są opakowania wykonane z materiałów szkodliwych dla środowiska naturalnego. Pomimo znacznej liczby sposobów na wykorzystanie poprzez „recykling” problem wciąż pozostaje jednak problem pozostaje a i tak nadal większość opakowań kończy swój „żywot” na śmietnisku.