KONWENCJE TEATRALNE Cz. I: „W amfiteatrze, kościele i na targu” 1. Narodziny teatru europejskiego (VI – IV w. pne.) – konwencja klasyczna: a) wpływ obrzędowo-religijnej genezy teatru na pierwotną konwencję spektaklu (teren gry, podział na „sacrum” i „profanum”, katharsis, tematyka mitologiczna, teatr literacki = dramatyczny, gatunki: tragedia (Ajschylos, Sofokles, Eurypides), komedia „wysoka” (Arystofanes) i „niska” (anon.), autor przygotowuje przedstawienie i gra w nim, b) składniki konwencji antycznej: maska, kostium, gest i ruch sceniczny, wyjścia-wejścia, rola muzyki (chór, instrumenty, taniec), technika teatralna, c) zmiany modelu greckiego w kulturze rzymskiej i hellenistycznej (III w. pne – II w. ne), zmierzch konwencji (wpływ chrześcijaństwa - IV – V w.): - zmiany w lokalizacji i konstrukcji obiektów teatralnych, - zmiana oczekiwań: koniec tragedii (Seneka), rozwój komedii (Terencjusz, Plautus) i farsy (komedia atellana, mim), zanik chóru, zeświecczenie tematyki i postaci, widowiskowość, realizm (weryzm).
Na podstawie wybranych 3 przykładów, opisz konwencje teatralną w życiu codziennym.
Na podstawie wybranych 3 przykładów, opisz konwencje teatralną w życiu codziennym....