Zasady BHP w pracowni chemicznej

Zasady BHP w pracowni chemicznej
Odpowiedź

-Nauczyciel i uczniowie muszą przestrzegać podstawowych zasad eksperymentowania: -doświadczenia należy wykonywać ściśle według przepisów; zbudowany do doświadczenia zestaw przedstawić nauczycielowi do sprawdzenia; -jako źródeł prądu elektrycznego należy używać sprzętu odpowiadającego określonym, odpowiednim normom bezpieczeństwa; -w obecności uczniów nie wolno przeprowadzać eksperymentów nowych, nie sprawdzonych; -nie wolno wykonywać żadnych doświadczeń w brudnych naczyniach; -nie należy myć naczyń piaskiem, gdyż potem łatwo pękają; -nie zostawiać żadnych substancji w naczyniach bez etykietki; -żadnych substancji nie smakować, nie używać naczyń laboratoryjnych do posiłków, nie kłaść na stole laboratoryjnym żywności; -substancje wąchać bardzo ostrożnie, nie nachylać się nad naczyniem, z którego wydobywa się gaz, a kierować go ku sobie ręką; -do naczynia, w którym ogrzewa się ciecz należy wrzucić kawałeczki potłuczonej porcelany, aby zapobiec przegrzaniu się cieczy z czym może być związane wyrzucenie gorących kropel na zewnątrz; -nie nachylać się nad naczyniem, w którym wrze jakakolwiek ciecz lub do którego nalewa się substancji ciekłej (zwłaszcza żrącej), rozpryskujące się krople mogą poparzyć ciało lub uszkodzić ubranie; -używać odzieży ochronnej; starannie chronić oczy, używać okularów ochronnych; wylot probówki, w której jest ogrzewana ciecz powinien być skierowany nie na eksperymentatora i nie na sąsiada pracującego obok, gdyż wskutek przegrzania cieczy często "następuje jej rozpryśnięcie"; -nie wylewać do zlewu resztek, spróbować je zneutralizować; nie wyrzucać do śmieci resztek niebezpiecznych substancji (metale alkaliczne, fosfor, benzen), lecz zbierać je do naczyń przeznaczonych do tego celu, a dopiero gdy nie nadają się do użytku - zniszczyć; -zachować szczególna ostrożność podczas pracy z substancjami palnymi; dokładnie sprawdzić aparaturę, w której będzie przeprowadzany eksperyment; -przed użyciem uregulować dopływ powietrza w palnikach gazowych oraz sprawdzić szczelność węży gumowych; -podczas przelewania substancji żrących posługiwać się pipetami zaopatrzonymi w gumowe gruszki; -żadnych substancji chemicznych nie wolno uczniom dawać do domu; -wychodząc z pracowni szkolnej sprawdzić, czy palniki gazowe są zgaszone,  a urządzenia grzewcze wyłączone, zamknąć główny zawór gazu.   -przy przelewaniu do naczyń mniejszych, cienkościennych zawsze używać lejka; -przy rozcieńczaniu stężonego kwasu siarkowego dolewać kwasu do wody, a nie odwrotnie, aby uniknąć wypryśnięcia cieczy (w czasie rozcieńczania  większych ilości kwasu naczynie, w którym rozcieńczamy kwas należy umieścić w kuwecie, ponieważ roztwór bardzo silnie się ogrzewa); -nie nalewać gorących substancji do naczyń grubościennych, gdyż mogą popękać. -nie zapalać palnika przez nachylanie go nad palącym się innym palnikiem; -nie dolewać denaturatu do palącej się lampki, gdyż grozi to zapaleniem się par alkoholu w butelce, co w konsekwencji może być przyczyną poparzenia lub nawet pożaru; -płomień regulować przesuwając knot do góry tylko przy zgaszonym palniku; nie dopuszczać do nadmiernego nagrzewania się zbiornika paliwa.

Dodaj swoją odpowiedź
Chemia

pojęcie szkła laboratoryjnego, pojęcie pracowni chemicznej, zasady BHP pracowni

pojęcie szkła laboratoryjnego, pojęcie pracowni chemicznej, zasady BHP pracowni...