Charakterystyka Antyku.

Kultura i literatura grecka kojarzy nam się głównie z atenami właśnie tam w V i IV w pne nastąpił rozkwit filozofii, i niezwykłą harmonię osiągnęła rzeźb, architektura powstały największe dokonania dramatu i teatru, zrealizował siepóżniej niedościgniony ustrój społeczny - demokracja ateńska. Grecja nie stanowiła nigdy jednolitego organizmu państwowego obok siebie współistniały panstwa-miasta rozsiane po całym półwyspie Peloponeskim u wybrzeża Azji mniejszej i na wyspach morza egejskiego. Sztuka grecka jest pełna harmonii, piękna, spokoju oraz słońca. główne budowle architektury Grecji: zespół budowli na akropolu w atenach, Panteon (świątynia bogów), świątynia Nike, Eechtejon, Propyleje, Panteon (świątynia ateny), teatr Dionizosa w atenach.

Rzeżba Fidiasz: posąg Ateny, Zeusa; Neron: dyskobol; poliklet: doryforos; Lizyp: posągi Nike, Wenus

Malarstwo

Polignot - wprowadził techkię czterech barw, kompozycja o tematyce historycznej i mitologicznej. Apelles - mistrz koloryki i perspektywy

Filozofia

SOKRATES - żył latach 469 -399 pne, pochodził bogatej rodziny mieszczańskiej zajmował się filozofia matematyką, był politykiem moralistą, ośrodkiem jego zainteresowań był człowiek i zagadnienia moralne, uważał, że należy uświadamiać człowiekowi dobro, specyficzna postać brzydkiego dziwaka, żyjącego w niedostatku nauczającego na ulicach; w podartym odzieniu ze świta uczniów wokół siebie kojarzy się z nieznośną żoną ksantypą i haniebnym procesem, w którym oskarżono jego o demoralizację młodzieży; skazano go na śmierć przez wypicie trucizny; Sokrates wystąpił z płomienną mową, odrzucił pomoc przyjaciół i wypił cykutę; do historii przeszły nie tylko nauki spisane przez uczniów, lecz metody dyskusji: elenktyczna i majestatyczna. Nauki Sokratesa - filozofię przed 5 wiekiem nazywa się okresem przed Sokratejskim Jedno wiem że nic nie wiem - to sformułowanie wyraża istotę tzw. niewiedzy Sokratejskiej, która jest właściwie gotowością do poszukiwań prawdy, między innymi cnoty wspólnego dobra, wiedzy której można się nauczyć Jak poznać sam siebie - tak nakazuje filozof, którego wyrocznia delficka nazwała najmądrzejszym człowiekiem Grecji; wystąpił przeciw sofistom, którzy twierdzili, że prawda dobroć i sprawiedliwość są względne. Ironia sokratyczna.

PLATON - żył w latach 427-347 pne; arystokrata zdobył staranne wykształcenie; żył w czasie rozkwitu Aten uczeń Sokratesa; autor rozprawy obrona Sokratesa, Państwo, Uczta. Nauki; twórca pierwszego systemu filozofii idealistycznej. Koncepcja idei i cieni zakłada, iż istnieje świat idei, chociaż nie jest nam bezpośrednio dany. My postrzegamy tylko cienie odbicie idei: są nimi przedmioty materialne i doznania psychiczne. świat idei jest jednak bardziej realny co postrzegamy bezpośrednio. Idee są światem doskonałym a naczelną wartością jest trójjednia: dobro-piekno-prawda. Głosi koncepcję idealnego państwa, podzielonego na 3 odrębne klasy, posiadające różne wykształcenie, zadania i obowiązki. Pierwsza grupa - najwyższa posiada duszę rozumną; druga - wojsko, posiada duszę popędliwą; trzecia - ludzie pracy, posiadają duszę pożądliwą. Bronił porządku społecznego opartego na niewolnictwie. Wg Jego filozofii świat poznajemy rozumowo, a nie zmysłowo. Celem życia jest zdobywanie szczęścia upodabnianie się do idei dobra. Jaskinia Platona.

EPIKUR - żył w latach 341-270 pne; przedstawiciel starożytnego materializmu; założył filozoficzna szkołę epikurejczyków zajmował się głównie etyką; jego szkoła mieszcząca się w Atenach zwana była ogrodem Epikura

EPIKUREIZM - etapem wstępnym był hedonizm; epikurejczycy łączyli przyjemności duchowe z fizycznymi; życie to podstawowy warunek szczęścia; we wszystkim należy zachować umiar; należy łączyć szczęście jednostki ze szczęściem ogółu; szczęście nie jest zależne od losu, ale człowiek może je świadomie wytworzyć; ostatecznym celem ludzkiego życia jest zdobycie pełnego, radosnego spokoju opartego na poznaniu natury i zgodnego z nią życiem; człowieka uszczęśliwia to co jest zgodne z naturą; epikurejczycy radzili aby żyć pełnią życia ale z umiarem. Canta rej - (wszystko płynie) - oznacza to że nigdy nie wejdziesz do tej samej wody, czyli nie przeżyjesz drugi raz tego samego; carpe diem (chwytaj dzień) - oznacza to że należy umiejętnie korzystać z każdej chwili życia. Jedynym dobrem jest przyjemność i brak bólu. Życie wśród przyjaciół zgodnie z prawami natury z dala od wojen polityki bez lęku przed śmiercią - oto życie szczęśliwe. Należy korzystać z radości bo życie jest jedno. śmierć niesie kres ciała i duszy. Nieznaczny to że trzeba zaspokajać wszelkie pragnienia - umiar i rozum są wyznacznikiem postępowania

STOICYZM - twórcą był Zenon Kition; stoicy przyjmowali świat jako organ; uważali że świat jest cielesny, bez bogów, człowiek to dziecko wszechświata, duch występuje w człowieku w postaci duszy i rozumu; stoicyzm głosił pochwałę świata jego elementów; kosmopolityzm - idea równości wszystkich ludzi; człowiek podporządkowany jest ogólnym zasadom świata; świat to jedna ojczyzna, należy unikać cierpienia, nie ma miejsca na współczucie, aby być szczęśliwym trzeba być niezależnym na nieszczęścia, poddać się żyć zgodnie z naturą. Stoik - to mędrzec, filozof odznaczający się zrównoważoną postawą, nie lęka się przeciwności losu, potrafi opanować swoje namiętności, kieruje się rozumem gdyż życie emocjonalne prowadzi do zła. Postawa stoicka - spokojna zrównoważona rozsądna, często postawa bierna połączona z apatią. Stoicyzm zyskał popularność w czasach cesarstwa Rzymskiego - kontynuację jego koncepcji podjęli: Epikur, Marek Aureliusz, który głosił, że to nastawienie człowieka do rzeczywistości decyduje o szczęśliwym życiu. sam popełnił samobójstwo jako wyjście z sytuacji, gdy trudy życia były już nie do zniesienia.

ARYSTOTELES - żył w384-322pne, syn lekarza, przez 20 lat był uczniem Platona, nauczyciel Aleksandra Wielkiego, w Atenach założył własną szkołę, w okresie średniowiecza jego filozofia była dla wszystkich niepodważalnym autorytetem. Dzieło jego - Poetyka stało się wyznacznikiem norm dla artystów wielu pokoleń, określił klasyczne reguły tworzenia literatury, ustalił kategorie takie jak: Katharsis - oczyszczenie, funkcja przypisywana tragedii. Widz śledzący zdarzania na scenie miał doznać swoistego oczyszczenia poprzez przeżycie litości trwogi. Mimesis oznacza na naśladowanie natury w dziele sztuki niejednoznaczna z jej wiernym kopiowaniem. Decorum przedstawienie odpowiedniego, należytego wyglądu, przyzwoitość przystojność, wygląd pozorny. AR. - autorom tragedii zalecał na przestrzeganiu zasady jedności miejsca i czasu. Odrzucał platońską teorię idei; za podstawowe pierwiastki uważał bierną materię i czynna formę, człowieka określał jako istotę społeczną posiadającą duszę, poznającą świat rozumowo i zmysłowo, społeczeństwo podzielone na klasy: właścicieli (cnotliwi) i niewolnicy (ulegli), wyróżnia dwa typy sztuki: stosowana formalna, główne pojęcie etyki to dobro. Cynicy grecka szkoła filozoficzna, głosząca w etyce ideały cnoty jako życia zgodnego naturą, ideał- mędrzec kierujący się tylko rozumem, nie uznający żadnych ogólnie obowiązujących wartości, norm, praw. Cynicy ograniczają swoje potrzeby do minimum, życie psa to życie zgodne z naturą.

Sceptycyzm-stanowisko odrzucające możliwość uzyskania wiedzy pewnej i uzasadnionej, wywodzili się ze szkoły filozoficznej Pyrrona i Elidy.

Teatr w starożytnej Grecji

Pierwowzór teatru: Amfiteatr - widownia: Orchestra - miejsce na którym chór wykonywał swe tańce i śpiewy;

Parodos - miejsce po prawej i lewej stronie amfiteatru i sceny, wejście na scenę; Teatr on widowni; Proscenium - przednia część sceny: Skane - kryta budowla do zmiany strojów; Rampe - rząd lamp oświetlających scenę; Ekkylema - wytocznia, platforma, urządzenie wysuwane; Maska - niezbędny element w dawnym teatrze; Oknos - wysoki wystrój głowy; Koturn - wysokie obcasy; Koryfeusz - przewodnik chóru.

Dionizje wielkie i małe - to święto na cześć Dionizosa - boga wina i płodnej natury. Dionizje Małe - wiejskie oraz Dionizje Wielkie - charakter wesołej ludowej zabawy. Przebieg Dionizji: trwały sześć dni; każdy dzień wypełniony był innymi zajęciami. Dzień 1 - modlitwy, obrzędy związane z bogiem Dionizosem. 2 - prezentacja chórów, 3 - wystawiano komedie polityczne, 4,5,6 - trzech autorów prezentowało swój dorobek literacki.

Dionizje wielkie dały początek tragedii, Dionizje małe - tragedii. Grecy dokonali podziału na tragedie i komedię


Budowa i cechy tragedii antycznej

TRAGEDIA przedstawia konflikt jednostki wybitnej dążącej do wzniosłego celu, walczącej z przeciwnościami

Klęska bohatera budzi tragedię. Budowa tragedii - Prolog -zawiązanie akcji, wejście aktorów; Parodos - wejście chóru, pierwsza pieśń; Epejsojdon występy aktorów; Komentarz chóru; Epilog - ostatnie wystąpienie aktora, zakończenie akcji; Exodus ostatnia pieśń i wejście chóru. Za pierwszego dramaturga uważa się Tespisa on wprowadził pierwszy dialog pomiędzy przewodnikiem chóru a chórem. Obowiązywała zasada: miejsca, czasu, akcji. Na scenie mogło występować najwyżej trzech aktorów. Do stałych rekwizytów należały: maska, kostium, buty. Role kobiece grali mężczyźni. Stale obecny na scenie chór komentował rozgrywające się zdarzenia. Chór składał się ze starców tebańskich lub panien. Poseł był łącznikiem między scena a światem zewnętrznym, los człowieka, bohatera utworu zależał zawsze od bogów.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Charakterystyka Antyku.

Zbigniew Herbert, polski poeta współczesny, zatytułował jeden ze swoich wierszy Dlaczego klasycy? Jest to bardzo ważne pytanie. Bez wyjaśnienia sensu nawiązań do antyku nie sposób bowiem zrozumieć nie tylko dawnej czy współczesnej kultur...

Język polski

Historia rodu Labdakidów i charakterystyka ANTYKU

LabdHistoria rodu Labdakidów

Edyp, przybrany syn króla i królowej Koryntu, odwiedzając wyrocznię delficką usłyszał, że zabije ojca i ożeni się z własną matką. Nie znając swej przeszłości sądził, że władcy Koryntu są je...

Język polski

Charakterystyka antyku

Kultura i literatura grecka kojarzy nam się głównie z atenami właśnie tan w 5 i 4 wpne nastąpił rozkwit filozofii, i niezwykłą harmonię osiągnęła rzeźb ,architektura powstały największe dokonania dramatu i teatru ,zrealizował siepó...

Język polski

Renesans - charakterystyka epoki

Renesans
Renesans jest epoką otwierającą czasy nowożytne. Przepaść między „starą” a „nową” kulturą europejską jest wielka, ponieważ na przełomie XV/XVI wieku we Włoszech, a w XVI wieku w innych częściach kontynentu, zmien...

Język polski

Charakterystyka epok historycznych.

ANTYK

Antyk (inaczej starożytność) to epoka, która obejmuje piśmiennictwo od czasów najdawniejszych (początki piśmiennictwa ok. XIII w. p.n.e.) do V w. n.e. Umowna data końca epoki starożytnej to 476 r. - data upadku Cesarstwa Z...