Portret Sarmaty

Sarmatyzm narodził się na przełomie XVI i XVII wieku, gdy okrzepła szlachecka, katolicka Rzeczpospolita Obojga Narodów (czyli Polski i Litwy). Jego nazwa pochodzi od starożytnego, walecznego ludu Sarmatów, w którym przodków polskiej szlachty dopatrywali się już kronikarze XV wieku. Sarmatyzm był zjawiskiem wyjątkowym i najzupełniej oryginalnym w dziejach Polski i Europy. Jego światopogląd opierał się na wierze w szczególną rolę sarmatów w świecie, w wybranie ich przez Boga, w odbarzenie nadzwyczajnymi łaskami i zadaniami. To wiązało się oczywiście z głęboką, choć głównie z uczuciową religijnością. Ów światopogląd był podstawą ideologii politycznej, zakładajacej władzę szlachty w Rzeczyposplitej, demokrację, równośc i braterstwo wzystkich członków stanu („szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie”), a także „złota wolność” (gwarancję swobód politycznych, wśród których wysoko ceniono np. zasadę liberum veto , dającą każdemu posłowi prawo wpływania na decyzje sejmu).
Obyczaje sarmackie oparte były na kulcie tradycji i niecheci do wszelkich „nowinek”. Sarmata mógł się zajmować walką, polityką i sprawami publicznymi lub gospodarstwem. Wszelkie inne zajęcia (jak handel czy rzemosło) były niegodne Sarmaty. Cechował się on odwagą, walecznością, rycerskością oraz wspaniałomyślnością. Za najważniejszą cechę Sarmaty uważano pobożność - Sarmata był rycerzem wciąż gotowym do walki w obronie chrześcijaństwa. Najwiekszą wartością była rodzina. Choć dominowali w niej mężczyni, formalne prawa (np. do dziedziczenia herbu lub majątku) kobiet były takie same jak prawa ich mężów. Życie rodzinne poddane było sztywnym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie tradycjom. Obyczaje sarmackie obejmowały też strój (np. żupan - rozcięty u dołu, zapinany od szyi po pas, posiadał długie i wąskie rękawy ; kontusz -wierzchni strój, długi, zapinany z przodu, z charakterystycznymi rozciętymi rękawami, sięgającymi zazwyczaj poniżej kolan, a to wszystko obejmował pas, wysadzany nie raz drogimi kamieniami lub przetykany złotem).
Sarmatyzm wydał też charakterystyczną literaturę i sztukę. Zwyczajem rodzin szlacheckich było prowadzenie ksiąg zwanych sylwami, gdzie zapisywano relacje z ważnych wydarzeń rodzinnych i publicznych, ale także utwory pisane przez domowników. W dworkach kwitła również twórczość ustna. Wykształcił się tam znamienny dla sarmatyzmu gatunek : gawęda – opowieśc swobodna, pozbawiona wyraźnej kompozycji, pełna dygresji, powtórzeń i bezpośrednich zwrotów do słuchaczy. Kwitła poezja, najczęściej postaci śpiewanych pieśni. W szlacheckim obyczaju dużą rolę odgrywała muzyka i taniec. Typowym tańcem był polonez, zwany w tamtej epoce chodzonym.
Bardzo istotną cechą sarmatyzmu była „swojskość”, przywiązanie do „małej ojczyzny”, okolicy, gdzie znadjował się rodzinny dworek. „Swojskość” oznaczała też patriotyzm, ale często utożsamiana była z niechęcią wobec wszystkiego, co obce. Podkreśleniu idei patriotyzmu i jej polskości "służyły” szlachcie niechęć do cudzoziemszczyzny, tradycjonalizm, a także gloryfikacja dawnych praw i obyczajów. Sarmaci odczuwali odmiennośc swojej kultury od kultury reszty Europy i byli z tego dumni. Równoczęsnie zamykali się na wszelką inność i nowość. Najlepiej czuli się siebie i taki stan rzeczy pragnęli zachować.
Stąd ich konserwatyzm i tradycjonalizm. Do największych sarmackich wad zalicza się: skłonność do nieustannych zabaw, rozmiłowanie w luksusie, przywiązywanie nadmiernej wagi do wytwornego stroju, obżarstwo i pijaństwo. W późniejszym okresie czasu zaczęto też przypisywać im takie wady jak: megalomanią (twierdzenie o wyższości, niezwykłości danego narodu, a przez to jego szczególnej misji dziejowej i posłannictwa wobec innych narodów), ksenofobia (czyli lękiem przed wszystkim, co obce), nacjonalizm, nietolerancja religijna, awanturnictwo, skłonności do pijatyk, umiłowanie zbytku.
Polski sarmatyzm był formacją kulturową w wysokim stopniu synkretyczną, swego rodzaju sztuką funkcjonowania w Europie pomiędzy Wschodem a Zachodem. Z geograficznego i cywilizacyjnego punktu widzenia Polska położona była przecież na styku dwóch kultur, wschodniej i zachodniej, azjatyckiej i europejskiej. Z obu tych tradycji wybierano poszczególne elementy, łącząc je w specyficzną sarmacką mozaikę. Wpływy zachodnie widoczne były np. w literaturze, architekturze i nauce, z drugiej zaś strony postępowała orientalizacja w sztuce dekoracyjnej, modzie czy broni. Natomiast ani Wschód ani Zachód nie wywarły istotniejszego wpływu na kształt ustrojowy Rzeczypospolitej.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Portret Sarmaty w literaturze i malarstwie baroku. Omów na wybranych przykładach.

W mojej wypowiedzi postaram się zaprezentować portret Sarmaty w literaturze i malarstwie baroku. W czasie pracy nad tematem zetknąłem się z różnymi wizerunkami tej postawy charakterystycznej dla Polskiego społeczeństwa XVII wieku, dlatego w...

Język polski

Odwołując się do satyry "Pijaństwo", scharakteryzuj portret Sarmaty jako antywzoru osobistego epoki oświecenia. Potrzebuje pilnie

Odwołując się do satyry "Pijaństwo", scharakteryzuj portret Sarmaty jako antywzoru osobistego epoki oświecenia. Potrzebuje pilnie...

Język polski

Portret Sarmaty w literaturze i malarstwie baroku. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.jaką literaturę wybrać do prezentacji z języka polskiego?

Portret Sarmaty w literaturze i malarstwie baroku. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.jaką literaturę wybrać do prezentacji z języka polskiego?...

Język polski

Spożądź w 5 punktach portret sarmaty. Potrzebuje to na dziś! za dobre zadanie daje NAJ!!!

Spożądź w 5 punktach portret sarmaty. Potrzebuje to na dziś! za dobre zadanie daje NAJ!!!...

Język polski

Przedstaw portret sarmaty na podstawie satyry "Do króla" i "pijaństwo" I.Krasickiego.

Przedstaw portret sarmaty na podstawie satyry "Do króla" i "pijaństwo" I.Krasickiego....

Język polski

opierając się na pamiętniku Jana Chryzostoma Paska zaprezentuj portret sarmaty

opierając się na pamiętniku Jana Chryzostoma Paska zaprezentuj portret sarmaty...