Ramowy plan wypowiedzi: 1.Wprowadzenie Wizerunek kobiet zarówno w malarstwie jak i poeci barokowi przedstawiają pawie tak samo, choć można czasami zauważyć w nim odchylenia od reguł. 2.Ideał kobiety w poezji Niewątpliwie najczęściej opisywana jest uroda kobiety, a szczególnym „informatorem” artysty stal się zmysł wzrokowy. •Dominujący typ urody Metafora kolorystyczna służyła Morsztynowi do opisu pięknego ciała kobiecego. Wiersze poety wpisujące się w dworski nurt kultury barokowej, to wyrafinowane komplementy . •Obiektywny opis kobiety Wzrokowe wrażenie wywołują długi ciąg poetyckich skojarzeń, oddających gradacje kamieni szlachetnych, i gradacje która służyć ma podkreśleniu urody kobiecej. •Kobieta jako bezduszna osoba Cytat ten określa negatywna odsłonę kobiety nieczułej, pozbawionej współczucia dla zmarłego męża. •Współgrająca z naturą Opis zamyka się stwierdzeniem, iż ciało Paskwaliny przedstawione w przytoczonym obrazie jest tak urodziwe, iż oglądanie go warte jest posagu Heleny trojańskiej i polowy świata, to jednak, co opisano tez jest wystarczającym pokarmem („obrokiem”)dla oczu. 3.Kobiety w malarstwie Barok jest epoką kontrastów dlatego na obrazach malarzy XVI ,XVII wiecznych bardzo wyraźnie widać różnice pomiędzy barwami ciała a tłem otoczenia, na których się ono znajduje. •Nagie kobiety Świetna dynamika ruchu ,emocjonalna i zmysłowa ,ekspresja skręconych nagich ciał pulchnych ciał wyrywających się z dziewcząt uwydatnia pierwszy walor estetyczny działa-nowatorska gra cieni. •Elegancka kobieta Kładzione kolory dają portretowi sile działania ,jej wyraziste krągłe oczy, duże piersi i śniada cera sprawia iż faktura ma wrażenie pulsującej. •3 osobowości kobiety Złociste włosy, obfite łona, małe piersi i małe stopy jego „Trzech Gracji” są hymnem dziękczynnym za urodzaj. •Trzy muzy Są to postacie o porcelanowych ciałach są wdzięcznie upozorowane i spowite w szaty udrapowane na wzór antyczny. 4.Podsumowanie W miarę możliwości wizerunek a zarazem ideał kobiety barokowej w malarstwie i poezji przedstawia pulchne osoby o skórze jak mleko i ustach koloru korali.
Historia plakatu - pytania i odpowiedzi.
4 W. / wykład / cywilizacje – korzenie Europy.
A. Żydzi – Biblia, 10 przekazań
B. Grecja – cywilizacja europejska stanęła na fundamencie greckim (na estetyce greckiej)
W momencie, kiedy Rzym został podbity przez Barbarzy...