Recenzja wybranego artykulu z gazety pedagogicznej.

W styczniowym numerze „Nowej Szkoły” zamieszczony jest artykuł napisany przez Lucynę Barabasz. Można w nim przeczytać i dowiedzieć się bardzo dużo ciekawych rzeczy na temat stosunków interpersonalnych w szkole a dokładniej o stosunkach nauczyciel-uczeń. Część tego artykułu zawiera również dane przeprowadzone przez panią Barabasz w jednej ze szkół i dotyczy kontaktów interpersonalnych na tej samej płaszczyźnie według rodziców tych dzieci.
Według autorki dobre stosunki panujące w klasach, czyli relacje nauczyciela z uczniem, jaki i tez wzajemne stosunki między samymi uczniami mogą sprzyjać zaspokajaniu potrzeb psychicznych oraz stymulowały rozwój moralno- społeczny. Życzliwe, przyjazne kontakty z wychowankiem maja podstawowe znaczenie w procesie wychowania interpersonalnego, w przeciwnym razie kontakt ten będzie miał charakter formalny, urzędowy i sztywny . W planie każdej uczelni pedagogicznej studenci zostają zapoznani z rolą jaką odgrywają stosunki wychowawcze w klasie. W praktyce codziennej jednak nie zawsze są spełniane należycie. Jest niezmiernie ważne ponieważ oczekiwania wobec zawodu nauczyciela nie ogranicza tylko do jego obowiązków ale tez „powinności”, dlatego więc właśnie w tym zawodzie trening interpersonalny dla nauczyciela i wychowawców jest taki ważny. Może od w znaczniej mierze poprawić wzajemna komunikacje, ułatwić eliminację własnych negatywnych zachowań agresywnych, pobudzić empatię i korzystać z informacji zwrotnych. Również uformować postawy akceptacji uczniów i życzliwości do niech co wydaje być ważnym czynnikiem, który ułatwia kontakty nauczycieli z uczniami.
Jak pisałem już wyżej część artykułu zawiera jak te kontakty miedzy nauczycielem a uczniem są spostrzegane przez rodziców. Pojawiają się trzy pytania:
· „jakie czynniki są ważne w kontaktach między nauczycielem i uczniami?”
50,8% uważa, że jest to wzajemne zrozumienie
13,4% partnerstwo
10,5% zaufanie
7,6% uważa, że to zależy od postawy nauczyciela

· „jak powinien zachowywać się uczeń wobec nauczyciela?”
85% badanych rodziców uważa, że uczeń powinien być posłuszny, prawdomówni, odnosić się do nauczyciela z szacunkiem.
10,8% sądzi, ze powinni zachowywać się z rezerwą i dystansem


· „jak rodzice przedstawiają rzeczywiste traktowanie uczniów przez nauczyciela?”
27% uważa, że nauczyciele dobrze traktują uczniów
19,8% uzależnia to od humoru nauczyciela
12,2% uważa, że niesprawiedliwie
11,8% sądzi, ze nauczyciel traktuje uczniów lekceważąco
5,1% że sprawiedliwie

W polskich szkolnictwie więc według rodziców uczniów jak i tez autorki tekstu zarówno kontakty nauczycieli z uczniami jak tez z rodzicami pozostawia wiele do życzenia. Nie ulega więc wątpliwości, że tego rodzaju postawy utrudniają efektywne nauczanie i wychowanie.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Recenzja wybranego artykulu z gazety pedagogicznej.

W miesięczniku społeczno – pedagogicznym „Nowa Szkoła” w numerze wrześniowym można przeczytać bardzo ciekawy artykuł, którego autorem jest Paulina Mucha. Artykuł nosi tytuł „Komunikacja niewerbalna w nauczaniu i wychowaniu”. Auto...

Język polski

recenzja wybranego artykulu z gazety pedagogicznej

We wrześniowym numerze „Nowej Szkoły” z 2002 roku można przeczytać bardzo ciekawy artykuł o nauczycielce języka polskiego, która uważa, ze pięć słów zaczynających się na literę „P” są wstanie w skrócie opisać prace nauczyci...