Epoka średniowiecza

1.Tło historyczne epoki
Określenie początku średniowiecza sprawia wiele kłopotów. Zjawiska znamienne dla tej epoki sięgają w głęboką przeszłość, krzyżują się i ścierają się z wzorcami kultury klasycznej. Upadek cesarstwa zachodniorzymskiego (476r.n.e) zamyka okres kultury starożytnej i otwiera epokę średniowiecza. Na przełomie IV i V wieku n.e. tworzą dwaj najwybitniejsi twórcy wczesnego chrześcijaństwa:
Św. Augustyna i Hieronim , którzy byli autorytetami dla całego średniowiecza, natomiast na początku VI wieku po upadku cesarstwa powstają dzieła Boecjusza kontynuujące tradycje starożytne. W Polsce początek średniowiecza przypada na X wiek (966rok, kiedy to Mieszko I przyjął chrzest). Tym samym polska znalazła się w kręgu państw chrześcijańskich. Chrześcijańska kultura , sztuka, nauka, język łaciński zaczęły wpływać na polską rzeczywistość. Kościół nie tylko zintegrował państwo wewnętrznie, ale również włączył Polskę w krąg w europejskiej chrześcijańskiej rodziny.
Polskie średniowiecze dzieli się na kilka okresów historycznych. Możemy je podzielić na trzy :
1) Koniec X-XIII wiek ? czas przyswajania, kształtowania się wzorców w architekturze, sztuce , piśmiennictwie. Rozwój literatury świeckiej i religijnej.

2) XIV wiek ? po zjednoczeniu polski w epoce Kazimierza Wielkiego następuje rozwój gospodarczy i kulturalny kraju. W roku 1364 powstaje Akademia Krakowska, następuje rozwój oświaty i sztuki gotyckiej.
3) XV wiek ? wiek pełniejszego rozwoju kultury średniowiecznej, pojawienie się nowych renesansowych pierwiastków.
Średniowiecze nazywano okresem ?mrocznym?, ?długa noc średniowieczna? . Jest to epoka pełna kontrastów, działają w niej tendencję unifikacyjne, jednoczące , mające na celu zjednoczenie państw chrześcijańskich. Dążenie do tego było przez Kościół. Z drugiej strony występują tendencję odśrodkowe, prowadzące do procesów pogłębiania się różnic między krajami, regionami. Gospodarka średniowieczna ma charakter rolniczy. Postęp cywilizacyjny jest bardzo powolny. Epoka jest nękana przez plagi głodu i nieurodzaju. Człowiek średniowiecza żyje w klimacie niepokoju i niepewności.

W Polsce sytuacja kształtowała się odmiennie. Kontrasty i konflikty nie były tak głębokie jak w krajach zachodnich. Gal Anonim pisze o Polsce jako kraju zasobnym w żywność i szlachetne kruszce. Kościół dążył do stworzenia kultury o charakterze uniwersalnym. Tej idei służyła religia, oparta na Piśmie świętym. Wspólny był teocentryczny pogląd na świat, głoszący iż najwyższą wartością jest Bóg i że wszystko, co dotyczy świata ludzkiego, tej wartości podporządkowane. Włada świecka powinna być podporządkowana władzy kościelnej, cesarz ? papieżowi.

2. Prądy filozoficzne

Filozofia została podporządkowana religii. Jej głównym zadaniem stało się wyjaśnianie prawd wiary, które traktowano jako pewniki nie podlegające dyskusji ? dogmatyzm. Średniowieczne założenie iż ?chrześcijanin powinien przez wiarę dojść do rozumienia, a nie przez zrozumienie do wiary ?. Ideę tę głosiła scholastyka, którą wykładano w szkołach. Scholastycy przyjęli niektóre tradycyjne myśli starożytnej (Arystoteles i Platon). Człowiek średniowiecza traktuje Boga jako pewnik niepodlegający dyskusji. Augustynizm nazwa pochodzi od św. Augusta. Opierał się na założeniu, że duch w człowieku dominuje nad ciałem. Oba te żywioły stanowią dwa przeciwstawne, skrajne bieguny, które będą się zwalczać. Umiejscawiając człowieka wewnątrz konfliktu. Człowiek jest ciągle zawieszony między ciałem a duszą, ziemią a niebem, dobrem a złem. Święty Augustyn uważał, że człowiek powinien dążyć do poznania Boga poprzez poznanie duszy. Zgłębianie duszy i pokonywanie powinno być jedynym celem ludzkiej egzystencji, zmierzającej do tego co piękne i dobre. Według niego człowiek wybierający wartości moralne dobra i prawdy zmierza w stronę Boga. Zaś człowiek, który skłania się dóbr do czesnych pogrąży się w nicość. Jedynie Bóg jest jedyną prawdziwą droga do szczęścia i zbawienia. Nagroda czeka na człowieka nie wśród do czesnych przyjemności ale po śmierci.
Augustynizm jest filozofią konfliktu, sytuacja człowieka jest sytuacja dramatyczną, pełna rozdarcia i wewnętrznego skonfliktowania. Człowiek musi walczyć ze swoim ciałem, aby osiągnąć doskonałość duszy. Tomizm pozbawiony jest pierwiastka dramatycznego, jest filozofią spokoju i harmonii. Cielesność i duchowość nie są wartościami konfliktowymi, zwalczającymi się, ale wynikają z naturalnego ładu i ustalonego przez stwórcę, bo wszystko co Bóg stworzył było przemyślane i dobre. Człowiek nie musi walczyć ze sobą, ze swoim ciałem, powinien się starać się zmierzać w górę drabiny, starając się wygrywać potyczki pokusami. Drogowskazem w tej wspinaczce ku zbawieniu powinna być wiara wskazująca najważniejsze cnoty.

Franciszkanizm filozofia, słynnego z Asyżu. Jest najbardziej optymistycznym, radosnym nastawieniem do świata i Boga. Istotą franciszkanizmu jest wszechmocna, wieczna, niepokonana miłość Boża, którą Stwórca ukochał swoje stworzenia. Ludzie powinni kochać siebie nawzajem, oraz wszystko co stworzył Pan. Wiara jest miłością i radością, jest codziennym uwielbieniem i zachwytem nad doskonałością i harmonią całego stworzonego przez kochającego Boga. Franciszek uznawał pokorę i ubóstwo za najważniejszy stan umiłowania Boga. Pełne utożsamienie się ze stworzeniem Bożym. Sprzeciwiał się okrucieństwu, nienawiści wymierzanej przeciw ludziom i zwierzętom, zabijaniu niewinnych istot, potępiał wszelkie chciwości.

3. Twórcy literatury polskiej
1)Kronikarze i publicyści :
*Gal Anoinm- kronika
*Wincenty Kadłubek- kronika polska
*Gocław Baszko- kronika wielkopolska
*Jan Czarnkowa- kronika poświęcona K.Wielkiemu
*Jan Długosz- annales
*Jan Ostroroga- uwagi o uporządkowaniu państwa

2) Proza kościelna
*Wincenty z Kielc ? psałterz królowej Jadwigi
*Andrzej z Jaszowic- biblia królowej Zofii

3)Poezja kościelna
*Hymn Bogurodzica- św. Wojciech
*Legęda o św. Aleksym

4)Poezja świecka
*Jędrzej Gałka z Dobczyna- Pieśń o Wiklefie
*Pieśń o zabiciu Andrzeja Tęczyńskiego- autor nieznany
*Rozmowa mistrza ze Śmiercią- autor nieznany

4. Architektura, muzyka i malarstwo

Duchem religijnym przeniknięta jest też sztuka. Wysoką wartość ma architektura, muzyka, malarstwo, mniejszą rzeźba. Dwa wielkie style średniowiecz:
Styl romański,
Styl gotycki.
Oba te style prezentują przed wszystkim zabytki kościelne, wspaniałe katedry i klasztory górujące i bryłą i bogatym wystrojem nad budownictwem świeckim.

Styl romański (koniec X w. i XII w.), szerzący się głównie na południu Francji. Styl wystąpił ten w wielu odmianach, był m.in. uwypuklenie monumentalne i masywny kształt budowli wznoszonych z kamieni ciosanych opartych na planie krzyża, który stanowił główny symbol chrześcijaństwa. Styl romański lubował się w miękkich pełnych łukach sklepień. Niewielkie okna przepuszczały mało światła, wnętrze kościołów były mroczne, sprzyjające atmosferze skupienia. Surowość tego stylu łagodziła niezwykle bogata dekoracja kapitelów, tympanonów i portali, dzieło rzeźbiarzy wprowadzających z upodobaniem motywy świata zwierzęcego i roślinnego. Rzeźby miały charakter alegoryczny i stanowiło przedstawienie motywów biblijnych, wyobrażenia apokalipsy, piekła, potęgę grzechu i zła. W Polsce styl romański znamionuje brak monumentalizmu i prostoty. Styl romański trwa w Polsce do końca XIII w., wdając wiele zabytków:
*katedra na Wawelu
*kościół św. Andrzeja w Krakowie
*katedrę w Płocku, Poznaniu .
Dziełami dużej klasy są rzeźby kościoła św. Wincentego we Wrocławiu, drzwi gnieźnieńskie. Sztuka romańska jest przede wszystkim sztuką kościelną, pokrywa się ?białym płaszczem kościołów?.

Styl gotycki powstał w połowie XII w.. Kolebką była Francja. Rozkwit osiągnął w XIII w.. Cechami stylu gotyckiego są m.in.: lekkość, hieratyczność konstrukcji, ostre łuki, sklepienia krzyżowa żebrowe, wysokie okna z pięknymi kolorowymi witrażami, harmonijne połączenia elementów zdobniczych, nastrój podniosły wnętrz, uwypuklony przez strzelistość linii i grę światła (to górne, wysokie partie kościoła, symbolizowały niebo, były mocno naświetlone, partie niższe były mniej ozdobne). Gotyk stał się architekturą miasta: przede wszystkim wspaniałych katedr, budowli świeckich, ratuszów, zamków, barbakanów, pałaców i kamienic. W Polsce powstało wiele zabytków gotyckich tj.: kościół Mariacki w Krakowie, katedra w Gdańsku i we Wrocławiu. Wielkim arcydziełem gotyku jest katedra Notre Dam w Paryżu, katedra Chartres Reims w Kolonii. W stylu późnego gotyku swoje dzieło stworzył Wit Stworz i Outarz Mariacki. Sztuka gotycka pełna harmonii i subtelności, dążyła do wyrażenia odczuć tajemniczych i wzniosłych, tyczących się wewnętrznego świata człowieka. Nasycona jest pierwiastkami symbolicznymi jak sztuka romańska, ale artysta gotycki z ostrożnością patrzy w duchowe oblicze i ideały ludzi. Znalazło to wyraz w portretach malarskich i posągach. Wśród wielu dzieł ikonograficznych zwracają uwagę obrazy i rzeźby Matki Boskiej. Są te przepiękne wizerunki kobiece, delikatne i pełne wdzięku, opiewające urodę i czar kobiety. Ikonografia gotycka wykazuje silne związki z literaturą, która jest nasycona elementami obrazowymi. Prawie każdy motyw literacki znajduje odbicie w plastyce, niektóre kościoły gotyckie są ilustracją religijnego piśmiennictwa.
W poglądach na temat sztuki religijnej ścierają się dwie postawy. Jedna zaleca prostotę, surowość, skromność ?zabraniamy głosząc cystersi, aby w kościołach znajdowały się rzeźby i malowidła?. Druga natomiast, traktuje kościół jako ?pałac samego Boga?, zaleca aby był piękny, wielki, wyskoki, wielobarwny i bogato ozdobiony.
Średniowiecze wyskok ceni muzykę, której przypisuje wielki wpływ na ludzi. Adam Sfuldy pisze, iż ?przez regularną i trafną proporcję liczb muzyka skłania ludzi do sprawiedliwości, równości charakteru (?)?. Większość utworów poetyckich była przeznaczona do śpiewu. Msze kościelne, ceremonie, obrzędy i uroczystości religijne wypełnia śpiew i muzyka. Cała poezja średniowieczna kładzie nacisk na rytmiczność. Pierwszym znanym wierszem śpiewanym była Bogurodzica.

Dodaj swoją odpowiedź
Filozofia

Czym jest dla nas epoka średniowiecza i jakie współczesne problemy odnajdujemy w niej

I. Wstęp
-Obraz epoki średniowiecza-

Niejeden historyk śledzący rozwój ludzkiej świadomości i wiedzy na przestrzeni wieków skłonny jest przyjąć tezę, że nie mające wiele wspólnego z obiektywną prawdą fikcje i mity, maj�...

Muzyka

Epoka średniowiecza 1.ramy czasowe epoki 2.Chorał gregrowski 3.Kompozycja średniowiecza 4.Formy muzyczne średniowiecza

Epoka średniowiecza 1.ramy czasowe epoki 2.Chorał gregrowski 3.Kompozycja średniowiecza 4.Formy muzyczne średniowiecza...

Język angielski

1.Jakie wydarzenie zapoczątkowało epokę średniowiecza ?. 2.Ile lat trwała epoka średniowiecza ?. 3.Wymień 3 wydarzenia i ich daty związane z końcem epoki średniowiecza.

1.Jakie wydarzenie zapoczątkowało epokę średniowiecza ?. 2.Ile lat trwała epoka średniowiecza ?. 3.Wymień 3 wydarzenia i ich daty związane z końcem epoki średniowiecza....

Język angielski

Wyjaśnij co to jest EPOKA. :) I czym charakteryzowała się, jakie miała cechy charakteru epoka średniowiecza.

Wyjaśnij co to jest EPOKA. :) I czym charakteryzowała się, jakie miała cechy charakteru epoka średniowiecza....

Język polski

Czy epoka średniowiecza to epoka ciemnoty i zacofania? Wypracowanie w formie rozprawki. Min. 300 słów. Na jutro do 13.00. Nie brać z internetu!

Czy epoka średniowiecza to epoka ciemnoty i zacofania? Wypracowanie w formie rozprawki. Min. 300 słów. Na jutro do 13.00. Nie brać z internetu!...

Język polski

1. Wymień wszystkie epoki w dziejach  kultury europejskiej. 2. Co to jest epoka oświecenia? 3. Co to jest epoka średniowiecza?  

1. Wymień wszystkie epoki w dziejach  kultury europejskiej. 2. Co to jest epoka oświecenia? 3. Co to jest epoka średniowiecza?  ...